Koneessa on Vistasta päivitetty Windows 7. Kovalevy osioitu, kuten monet netissä olevat dual boot -ohjeet neuvovat osioimaan. Ongelma tulee, kun alan asentamaan XP:tä. Levy sisään, paina nappia käynnistääksesi CD-levyltä, tulee eka sininen ruutu, jossa juoksee siellä alhaalla harmaalla pohjalla tekstit yms. mitä ohjelma sillä hetkellä tekee, jonka jälkeen välittömästi, kun pitäisi tulla ruutu, jossa valitaan uusi asennus/korjaus, tuleekin sininen ruutu joka kertoo seuraavaa: Havaittiin ongelma, ja Windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi. Jos tämä on ensimmäinen kerta.... jne virhekoodi STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000) Onko hajuja?
Phuuh.. jos vähemmän panikois, vois ajatella järjellä. Tämä selvis, kävin vaihtaa SATA-asetukset biosista..
Windows XP:n asennus Vistan asennuksen jälkeen http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/639491 "Huom! Tietokoneessa jossa Vista on asennettuna ei saa muuttaa SATA-ohjaimen asetusta, koska silloin Vista ei enää käynnisty." Luultavasti 7:ssa on sama juttu.
Paitsi saa jos kyseinen ACHI ajuri otetaan käyttöön ennen asetuksen muuttamista. Asennushan tekisi automatisoidusti vain ja ainoastaan aivan saman asian. Tämä siis toisinpäin mentäessä jos asetusta runkataan edestakaisin XP:n takia: KB922976: Fix STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE Windows XP:ssä puolestaan, ollessaan jo vanha kalu, ei ole ACHI ajureita valmiiksi ympättynä. Täten XP ei voi oletuksena toimia ACHI-tilassa, ilman ajurien asentamista. Ajurit löytyvät emon valmistajan sivustolta ja ne voi ympätä asennuslevyyn (nlite), sekoilla niiden kanssa jälkikäteen tai ladata korpulta asennuksen yhteydessä.
Seiska toimii, äks pee toimii.. meni ilman mitään hässimisiä läpi suoraan. Seiska asenti IDE ajurit itse. Oon nyt onnellinen, vanhan kunnon äkspeen omistaja. Lysti on vaan yrittää löytää verkkokortille ajurit xp:hen.. vastaavan kortin ajuripaketti XP:lle ei toimi. Mutta kiitosta poijjaat silti!
Oma hommansa verkkokortin + näytönohjaimen ajureiden kanssa. Verkkokortin ajurit löytyi valmistajalta, neljännestä paketista, jota kokeilin. Näytönohjain vaati perus Ati Catalyst paketin modaamisen, jonka jälkeen piti itse määrittää ohjain valmistajien listasta, mitä sarjaa käytetään. Automaattisesti Mobility Radeon ei löytynyt. Sit vissiin tuupataan Ubuntu inekseen...