Moro, Kirjoittelinkin jo täällä aiemmin, että sain läppärin tuttavaltani. Nyt alustin koko C-aseman tyhjäksi, ajatuksena että asennan koneeseen ns. porras kerrallaan Windows XP:n, niinkuin tein toiselle koneelleni (ensin Win98, sitten XPSP 1, XPSP 2 jne.). Eli laitoin Win98 asennusCD:n asemaan, käynnistin koneen ja valitsen että boottaa CD-asemalta. Sitten käynnistyy Microsoft Windows 98 Asennus. "Kiintolevyn alustaminen. Odota, asennus alustaa kiintolevyä.". Tämän jälkeen kyseli jotain siitä, että kiintolevy on isompi kuin 512mt, haluanko asentaa suurempia levyjä tukevan version, ja valitsin kyllä. Sitten kone sanoo, että aseta Windows 98 asennuslevyke A-asemaan ja paina ENTER käynnistääksesi koneen uudelleen. Annoin vaan asennus CD:n olla asemassa ja painoin ENTERIÄ. Sitten kone käynnistyi uudelleen, ja tuli sama teksti näyttöön kuin silloin kun yrittää bootata kiintolevyltä vaikka kovo olisi tyhjä. Ymmärsinkö oikein, pitäisikö minulla olla A- eli levykeasema Win98:sin asennukseen? En edellisellä kerralla tuollaista tarvinnut. Eikä koneessa edes ole levykeasemaa. Mitähän tässä pitäisi tehdä? -Kiitos!
Noniin, tuosta ongelmasta päästiin, mutta uusi on jo käsillä. Eli nyt on Win98 asennettuna, mutta kun käynnistää, näkyy vaan windowsin logo, yrittää avata windowsia. Mutta sitten tulee ilmoitus: "Liian vähän muistia Windowsin alustamiseen" "Jatka painamalla mitä tahansa näppäintä". Ja kun painaa jotain, niin kone sammuu. Jostain luin, että tälläista saattaa esiintyä, jos muistia on yli 512mt. Asensin koneeseen juuri 1Gb:n muistipalikan entisen 512mb:n palikan kaveriksi. Eli nyt yhteensä 1,5gb muistia. Voisiko ongelman ratkaista se, että poistaa sen uuden 1gb:n muistikamman ja jättää vaan tuon vanhan 512mt:n kamman paikalleen?
Lue tuo miten win98 asennetaan ja mitä se vaatii koneelta. http://support.microsoft.com/search...ows+98:n+asentaminen&mode=r&catalog=LCID=1035 http://support.microsoft.com/kb/188881/fi Mikset asenna xp:tä heti siihen??
Mulla on vaan sellaset XP:n asennusCD:t, että toimii jos on Win98 tai 2000 alla. Eivät taida olla ihan aitoja ja alkuperäisiä. Ennen toimi noin hyvin, nyt ei ollenkaan. Yritin Ubuntu Linuxiakin, mutta ei vaan tunnista boottaavaksi CD:ksi millään. Kiitti, kattelen noita linkkejä. Edit. Näkyy tosiaan johtuvan liiasta muistista, viimeinen vaihtoehtohan voisi olla että ottaa sen gigasen kamman pois koneesta ton 98 asennuksen ajaksi. Mutta katsotaan saisinko asennettua suoraan jonkun XP:n version. Edit2. Nyt toimii TinyCore Linux CD:ltä ajettuna ja XP on latautumassa. Toivottavasti lähtisi tuosta toimimaan, on tämän kanssa jo tarpeekis painittukin.
Toimiihan se XP 30 päivää ilman aktivointia. Ja oikea versio pitää olla, eli katso se tarra koneen kyljessä (25 merkkiä). jne...
Windows 98 ei kannata enää asentaa... Sen tuki on jo loppunut ja se on muutenkin hidas. En ainakaan minä ole koskaan törmännyt sellaiseen Xp levyyn, joka vaatisi että koneella olisi vanha käyttis.
Windows 98 ei kannata enää asentaa... Sen tuki on jo loppunut ja se on muutenkin hidas. En ainakaan minä ole koskaan törmännyt sellaiseen Xp levyyn, joka vaatisi että koneella olisi vanha käyttis.
Juu, tai vika on oikeastaan siinä, ettei kone tunnista tuota CD:tä bootCD:ksi millään. Kaikki muut tunnistaa, mutta tuota ei. Mutta nyt raksuttaa Windows XP SP1 suomenkielinen asennus. Se vaan mietityttää, että asennuksessa noin kahdenkymmenen prosentin välein kone sanoo näin: Tiedoston "tiedostonimi" kopiointi ei onnistunut. -Paina ENTER yrittääksesi uudelleen (jos painaa, sanoo saman) Varmista, että asemassa on oikea Windows Xp -levyke tai -CD-levy. -Paina ESC ohittaaksesi tämän tiedoston (näin olen tehnyt aina) VAROITUS: Jos päätät ohittaa tämän tiedoston, asennus saattaa epäonnistua ja Windows XP:n käytössä saattaa esiintyä ongelmia. -Paina F3 lopettaaksesi asennuksen.' Olen ottanut jokaisen tiedoston nimen ylös, että voisi sitten ladata vaikka netistä nuo puuttuvat tiedostot. Mikähän mättää?
Asennuslevyssä naarmuja/likaa tms... Tuolla netistä lataamisella on mitä suurin mahdollisuus saada silkkaa paskaa kone täyteen... T: Vesku
Niin olikin, laitoin uudelle levylle ja nyt toimii täydellisesti. Enää vaan mietityttää, että miten saan WLAN-yhteyden näkymään Verkkoyhteyksissä?
Noni, latasin Fujitsun sivuilta toimivat ajurit WLAN-kortille ja nyt wörkkii. -Kiitos paljon kaikille auttaneille!