Elikkä, vanha kovalevy meni ja hajos tuossa viikolla ja kävin sitte ostamassa SATA-kovalevyn. Noh sitten rupesin tuossa asentelemaan Windowsia ja sain osioitua, alustettua osion ja asennus jopa kopio tiedostoja. Windowsia asennellessahan kone täytyy käynnistää uudelleen vaiheiden välillä, niin tässä kohtaa tuli ongelmia. Kone ilmoittaa virhe käyttöjärjestelmän käynnistämisessä. Että mitäköhän tässä nyt pitäs tehä?
Ehkä viisainta tehdä homma uudestaan. Oliko entinen myös sata? Ja jos oli niin onko uusi samassa sata-liittimessä kuin vanha oli. Joillakin emoilla kaikki sata-liittimet(voivat myös vikaantua) eivät ole boottavia. Joten koita toista paikkaa.
Mikäli et asenna Vistaa, niin Windowsit tarvitsee s-ata ajurit asennus vaiheessa korpulta. Teitkö sen?
Pari kertaa olen asentanut uudelleen, mutta ongelma ei ole poistunut. Edellinen kovo oli IDE-kovo. Olen kokeillut myös kahdessa eri SATA liittimessä (emossa yhteensä neljä). Ja noihin SATA ajureihin, en asentanut niitä, koska muistaakseni niitä ei tarvinnut asentaa mikäli windows asennus vaiheessa löytää kovon ja osiointi onnistuu. Itse asiassa en edes omista korppu asemaa, mutta mikäli se nyt siitä on kiinni niin pitää sitten tehdä homma hieman monimutkaisemmin. Niin ja emohan on ASUS A8N5X.
Kyllä se todennäköisesti tarvitsee, muutenhan olisit varmaan onnistunut jo. Itsellänikään ei ole koneessa enää korppuasemaa kiinni sisäisesti ja piti aina kaivaa se kaapista ja avata kotelo jne. Kunnes viisastuin ja ostin usb-korppuaseman. Tosi kätevä ja helppo. Enää ei tarvitse leikkiä kotelon sisäisten liitäntöjen kanssa. Euronicistä ostin 40€:lla, halvemmallakin saa varmasti jostain. Katsot vaan mikä on emon chipset ja sille alat kaivelemaan s-ata ajureita.
Emon piirisarja on nv4 ja ajurit siihen löytyykin jo tuolta cd:ltä, pitäänee sitten lainata tutulta korppu asemaa tähän hätään.
Aiheeseen liityen. Biosistahan saa boottavaksi myös usb portin, eikö? Onko se kovinkin hankalaa luoda usb tikkuun boottava "disketti"?. Meneekö kopioimalla tikun juureen disketin sisältö? Vai pitääkö kikkailla levyimagen (disketistä) teolla ja "poltolla" (kuinka?) tikkuun? Eikös ainakin ne ajuri tiedostot pitäis olla luettavissa tikulta, vai onko XP:n asennus niin tyhmä/kranttu, ettei se asennusvaiheessa lue usb porttia? (Onko usb disketti asemassa enempi älliä sisällä, että se näkyy?)
Ilmaisella nLite-ohjelmalla saa tehtyä uuden WinXP:n asennus-CD:n, jossa on jo ajurit mukana: http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/muut_ohjelmat/nlite.cfm http://www.nliteos.com/download.html
Kätevä ohjelma, itse käytän xpIsoBuilderia. Tosin siinä vaiheessa, kun noita tehdään niin olisi paras olla winukka edes pystyssä. Tarkoitin nyt tätä 'keissiä' tässä.