Hei! Täytyy sanoa, että vaikka kuinka olen näitä Windows XP -koneita rassannut, niin joskus se pilkka osuu omaan nilkkaan! Tämmöistä ei ole vielä tullut vastaan. Katselin elokuvaa ja yhtäkkiä huomasin että tehot valuvat jonnekin. Valvonnasta ei näkynyt mitään merkkiä siitä, että joku tietty prosessi olisi ylikuormittanut prosessoria vaan kaikki olivat nollilla. Siinä vähän aikaa miettiessäni kone leipasikin yhtäkkiä itsensä sammuksiin, ja käynnistyi heti sen perään uudelleen. F8 -tilaanhan se meni, ja kokeilin että meneeköhän "normaali windowsin käynnistys" -valinnalla sisään. Menihän se, tosin ei edes käyttöjärjestelmän puolelle, vaan siihen missä tulee Windowsin logo, ja sininen bar lataa ja lataa. 6,3 minuuttia kestää pyörittää, jolloinka heittää mustaksi ja vilahtaa Blue Screen. "Aloitetaan fyysisen muistin vedostus" ja taas boottaa. Noh, ajattelin muistivikaa, ja vedin uuden kamman sisään. Sama homma. Vikasietotila, jne. tekevät juuri saman. Laitevikaa epäilen, mutta kyselisin onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Johtuneeko Windowsista? ____ EDIT: Sellainen kysymys vielä perään, että miten prosessori rikkoutuneena käyttäytyy, vai käyttäytyykö mitenkään?
Rikki oleva prossu ilmenee ainakin näin: Kaiki tuulettimet pyörivät normaalisti, emolevyllä palaa ledi normaalisti mutta näyttö pysyy mustana.
Taisipa selvitä. Lukupää mennyt rikki kiintolevystä, jolloinka lukeminen on tuskaliaan hidasta, ja Windows ymmärtää ettei kaikki ole kunnossa ja sammuttaa järjestelmän. Windows voi tehdä myös jotain tällaistakin! Ajoin scandiskit ja pukkas parikymmentä bad sectoria. Noh, nyt on uusi kovalevy käsillä, katotaan mitä tulee.
Noniin, tämä meni paremmin kuin vain olisi voinut kuvitella! Oli kiintolevy sitten pamahtanut. Uuden kiintolevyn saatuani ajoin "Easyrecovery Professional" ohjelmalla rikkoutuneen kiintolevyn puhtaaksi, ja sehän palautti 99,9% tiedostoista! Kaikki kirjanpito -ohjelmat saatiin talteen sähköposteista puhumattakaan! Kyllä nyt on yhtä hymyä Muistakee ottaa niitä varmuuskopioita. Sitä ei ikinä tiedä milloin napsahtaa.
Iski eilen täsmälleen sama juttu. Uusi kovalevy on haettuna ja koitan samaa reseptiä. Oliko sulla tuo varsinainen versio tuosta Easyrecovery Professionalista vai demo? Saako udella hajonneen kovalevyn merkkiä? Entä uuden? Ide vai sata? Itse asiassa mulla meni edellinen levy pari kuukautta sitten ja silloin pystyin kopsaamaan ihan Windowsissa tärkeimmät ennenkuin lopullinen noutaja tuli...
Jos kovalevyjä pamahtaa usein, niin kannataa kääntää katseet poweriin. Mulla oli jokin tavallinen standardipoweri ja kovalevyjä hajosi nopeaa tahtia, niin nopeasti, että niitä seuraavat ohjelmat eivät ennättäneet mitenkään reagoida tapahtumiin. Joku sanoi, että taitaa olla huonoa sähköä vehkeessä. Vaihdoin powerin hyvään merkkilaitteeseen eikä sen koommin ole kovalevyjä mennyt vaikka laite on ahkerassa käytössä. Lisäksi merkkipowerin tuuletin on käytännössä äänetön.
Epäilen kyllä vähän samaa. Mulla oli Antec Sonata keissi ja siinä Antec 380W virtalähde. Kotelo meni tuossa rytäkässä vaihtoon kun virtanappikin reistasi, mutta otin sen virtalähteen uuteen koteloon. Jos vielä tulee remppaa niin virtalähde vaihtuu. Muut osat on uusia. Mites 380W, ennenvanhaan se olis ollut paljon mutta onko järkevä enää? Athlon 64 3500, 1,5GB, 2xkovalevy, 1xdvd, keskiverto näyttis ja pari USB vehjettä. Enimmäkseen audiokäytössä. Selvisin uudella kovolla ja sain vanhalta kamat talteen ihan Resurssienhallinnassa. Irrotin ja päästin tiltanneen kovon sitten eläkkeelle.
Kyllä ne sanoo 350-400 W riittäväksi jos ei harrasta kellotusta ja sensuuntaisia sähköä tarvitsevia hommia. Kyse ei niinkään ole noiden kovojen kestävyyden kohdalla siitä, etteikö sähköä riittäisi, se voi joskus vain olla kovon kannalta rasittavan huonolaatuista. Aika paljon ollut näköjään vikoja noissa Antecin powereissa vaikka merkkiä pidetään arvostettuna ja sen malleja on varsin hyvissä koteloissa. Vaikea mitään määrättyä merkkituotetta suositella, sillä eri merkeillä on omia kannattajiaan. Vaikka tuolla aD:n rautapalstalla voi kysellä ehdotuksia jos ei itse halua tukiskella.