Jep. Mulle on tosiaan ilmaantunut semmoinen ongelma, että sen edessä olen aseeton. Vähän päälle viikko sitten asensin pari vuotta vanhaan Acerin kannettavaani Nortonin virustorjunnan. Olen saanut kuulla, että se oli vikatikki -liian uusi ohjelma vanhaan koneeseen. Olen myäs siirtänyt nettiyhteyteni kulkemaan kaapelimodeemin kautta, mutta se ei (kai) voi olla näiden ongelmien takana. No ongelmia on tullutkin. Kone siis kaatuu nettiä käyttäessä, ja en tiedä kaatuisiko muutenkin, mutta kun nettiä pääasiassa koneellani käytän. Olen poistanut tuon Nortonin. Ongelma jatkuu. On myös tullut uusi ongelma, eli kun windows aukeaa, se sanoo ensi sanoikseen: "Sovellus tai DLL C:\Progra~1\NEWDOT~1\NEWDOT~1.DLL ei ole kelvollinen Windows NT-vedos. Tarkista tämä asennuslevykkeeltä" Mitä tälle pitäisi tehdä? Jotkut windows xp:n asennuslevykkeet minulla tuossa on, mutta en ole varmaankaan nuilta tätä käyttöjärjestelmää asentanut. Käyttikseni on kuiten xp. Jostain toisesta ketjusta opin kuinka tapahtumalokeja pääsee katsomaan, joten katsoin sitten oman koneeni. Virheitä ja varoituksia oli kyllä pelottavan paljon. Ensimmäinen laatuaan on ollut tällainen: " Aikatoimittajan NTP-asiakas: Manuaalisesti määritetyn vertaisjärjestelmän "time.windows.com,0x1" DNS-nimiselvityksen yhteydessä tapahtui virhe. NTP-asiakas yrittää uudelleen 15 minuutin kuluttua. Virhe: Vastaketoimintoa yritettiin palvelimessa, johon ei voi muodostaa yhteyttä. (0x80072751) " On myös tällainen virhesanoma: "QoS [sovitin {AD7037E3-5B2B-43D4-8D9A-E70509A1D209}]: Verkkokortin ohjain teki virheen kyselylle: OID_GEN_LINK_SPEED." Ja bluescreeniltä kirjoitin talteen tämmöisen pätkän eli: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" Tuntuu että nuita virheitä on miljoonia, enkä mä ymmärrä niistä yhtäkään! Onko tässä nyt mitään juttua mitä voisin tehdä itse, vai onko seuraavan kuun ruokarahat laitettava huoltoon ja vietävä kone jonnekin liikkeeseen? Auttakaa, alan olla epätoivoinen!
Ongelma jatkuu edelleen.. Olen tät sivustoa selatessa oppinut, että bluescreeniltä tuleva koodi ja stop:in jälkeen tuleva numerosarja kannattaa ottaa talteen. Tässäpä nämä nyt olisi: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP: 0x000000D1 (0xFFBA9000, 0x00000002, 0x00000000, 0xF8B00B7B) Lisäksi kone antaa ohjeeksi poistaa viimeksi asennetut ohjelmat, ottaa pois käytöstä BIOSsin varjoalueen ja välimuistin käytön. Ohjelmat olen poistanut (virustorjunnan, en uutta kaapelimodeemisysteemiäni) enkä ole löytänyt tuota BIOS-hässäkkää. Ja tuntuu, että jos en sitä löydä niin sitä ei ehkä kannata lähteäkään muuttelemaan.. Voisiko joku antaa viimeisen tuomion/apua? Olen aika neuvoton.. Tuleekohan lisää vahinkoa koko ajan, jos en reagoi mitenkään noihin sammumisiin yms. Onkohan tässä siis joku osa ihan konkreettisesti rikkoutumassa vai onko kyseessä joku ohjelmasolmu? Apua!
Tuo C:\Progra~1\NEWDOT~1\NEWDOT~1.DLL on spyware. Mene käynnistä-valikko -> Suorita ja siihen regedit. Siellä HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run valikosta poista kaikki newdot* viittaavat ja sama homma myös HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run ja käynnistä kone uudelleen. Tämän jälkeen jos netin käyttö onnistuu niin logia tuonne HiJackThis-puolelle niin siellä joku asiaa enemmän tunteva varmaan osaa auttaa... Jos ei tuon jälkeen auta, niin verkkokortissa tai asetuksissa on jotain häikkää. Tuo ntp-asiakas virhe tulee lähes kaikissa suomenkielisissä Windowseissa.
Tein nuo jutut, mitä Xaboom neuvoi. Tosin tuolta ensimmäisestä kansiosta en löytänyt mitään newdot* -juttuja joten en poistanut mitään. Kaikki meni hyvin tämän vähän päälle viikon, kunnes äsken taas kone sammui. Sama stop: 0x000000D1 ja DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Scannasin tuolla HiJackThis:llä ja tämmöistä se raportoi: Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2 Scan saved at 19:15:53, on 16.11.2007 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Boot mode: Normal Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\Acer\eManager\anbmServ.exe C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe C:\Program Files\Winamp\winampa.exe C:\WINDOWS\system32\VTTimer.exe C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\jusched.exe C:\Program Files\ltmoh\Ltmoh.exe C:\Program Files\VIAudioi\SBADeck\ADeck.exe C:\WINDOWS\AGRSMMSG.exe C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe C:\Program Files\Opera\Opera.exe C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\jucheck.exe C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.dnainternet.fi/ R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://global.acer.com/ R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = dna Internet Explorer R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,AutoConfigURL = http://paivitys.dnainternet.fi/yhteys/proxy.pac R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Linkit O2 - BHO: Adobe PDF Reader -linkkiavustaja - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll O2 - BHO: URLLink - {4A2AACF3-ADF6-11D5-98A9-00E018981B9E} - C:\Program Files\NewDotNet\newdotnet7_48.dll O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\ssv.dll O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file) O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe O4 - HKLM\..\Run: [VTTrayp] VTtrayp.exe O4 - HKLM\..\Run: [VTTimer] VTTimer.exe O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\jusched.exe" O4 - HKLM\..\Run: [preload] C:\Windows\RUNXMLPL.exe O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [LtMoh] C:\Program Files\ltmoh\Ltmoh.exe O4 - HKLM\..\Run: [AudioDeck] C:\Program Files\VIAudioi\SBADeck\ADeck.exe 1 O4 - HKLM\..\Run: [AGRSMMSG] AGRSMMSG.exe O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe" O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Paikallinen palve') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Verkkopalve') O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM') O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user') O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ? O8 - Extra context menu item: Vie Microsoft E&xceliin - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000 O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\ssv.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_02\bin\ssv.dll O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe O16 - DPF: {00B71CFB-6864-4346-A978-C0A14556272C} (Checkers Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/msgrchkr.cab31267.cab O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1139332389875 O16 - DPF: {8E0D4DE5-3180-4024-A327-4DFAD1796A8D} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsClient.cab31267.cab O23 - Service: Notebook Manager Service (anbmService) - OSA Technologies Inc. - C:\Acer\eManager\anbmServ.exe O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe -- End of file - 5732 bytes
Puuttumatta koneesi sisältöön virheilmoitukset viittaavat sopimattomiin ajureihin ja muistien hajoamiseen. Koska kyseessä on läppäri ongelmasi voi olla pelkkä lämpöongelma: läppärien tuuletusjärjestelmässä ei tarvitse olla paljoakaan pölyä kun homma alkaa tökkiä...
Voisiko se olla mahdollista, että kaikki tosiaan johtuisi laiskuudestani siivouksen suhteen? Sehän olisi loistojuttu! Imuroin koneen ylt`ympäriinsä -toivottavasti oudot sammumiset loppuvat tähän. Kiitos vinkistä! Ilmoittelen taas itsestäni, jos entinen meno jatkuu.
Kirjoitin näppis sauhuten tutkielmaa kehdoista ja kirstuista (kyllä vain), kun kone taas tilttasi. Eli pölyongelma se ei kai sittenkään ollut. Kun tuskin mun kannattaa konetta avata ja imuroida ? Pitää varmaan alkaa kysellä onko paikkakunnalla huoltoa johon koneen voisi kiikuttaa. Jos Nurmoostan arvailut(tiedot?) ajureista ja muistista pitävät paikkansa, niin kuulostaa vaikealta hommalta maallikolle. Tuleekohan korjaaminen kalliiksi -kannattaako ostaa samantien uusi kone? Ei kai? Törmäsin vaan nimittäin tähän kuningaskuluttajan nettisivuilla ja olen kauhuissani..
Koneen puhdistus alan liikkeessä ei saa maksaa muutamaa kymppiä enempää. Ja "normaali"-muistit myöskin muutaman kympin(25-100e, riippuen mitä muistia). Ainut ongelma on selvittää syy kaatuiluun, se voi maksaa(=tunnissa ei paljoa ehdi). Olen korjaillut useita kymmeniä läppäreitä ja hyvin usein vikana on ollut liika lämpö joka on aiheuttanut vaurioita. Jos tunnet jonkun joka osaa avata läppärisi niin suosittelisin että hän putsaa koneesi. Muutakin toki kannattaa yrittää; korjausasennusta tai kokonaan käyttiksen uudelleen asennusta. Selviäsi ainakin onko vika rautapuolella vai muualla. Foorumilta löytyy ohjeita molempiin.