Windows oletus Temp kansion vaihto?

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by koodi5150, Jan 10, 2012.

  1. koodi5150

    koodi5150 Member

    Joined:
    Dec 22, 2011
    Messages:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minulla on intelin 40gb flash kiintolevy, ja toinen seagaten 250gb normikovo. Järjestelmä on ajettu tuohon intelin kovolle, mutta ongelmana siis se että jos vaikka puran tuosta seagaten kovosta jonkun pakatun tiedoston, purkaa windows sen eka intelin levylle ja sitten siirtää sen seagaten levylle johon olen sen määrännyt purettavaksi.

    Mistä ja miten voin muuttaa sen tekemään niin että järjestelmä käyttäisi "temppinä" tuota seagaten kovoa, eikä tuota intelin?
     
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
  3. koodi5150

    koodi5150 Member

    Joined:
    Dec 22, 2011
    Messages:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jees, kiitos, eipä se sitten ollukkaan niin vaikeeta
     
  4. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Alkuun ohjeen suomennos suomi-winukkaan.
    Hiiren oikeella 'Oma tietokone' > Ominaisuudet > Lisäasetukset > Ympäristömuuttujat

    Kuukua sulkeissa.
    Lues tarkemmin.
    but I'd actually recommend creating a subdirectory on E:, such as perhaps "E:\temp" and using that, as some programs can get confused if the temp directory is set to the root of a drive.
    Eli varoitetaan ettei temp "kansio" ole juurihakemisto, vaan luodaan kansio, kun siiretään toiseen asemaan.
    Tyhmä se on joka ajattelee luovansa temp kansion sijasta temp osion. Tai voi niin (ja kannattakin) tehdä, mutta tekee silti sinne sen kansion. (Temp tai tmp nimeltään)


    @ koodi5150
    Aloitusviestin ongelma poistuu ja muutenkin helpottuu, kun unohdat winukan pakkaus ja purku ominaisuuden (vain zip tiedostot, ainakin xp:ssä). Otat käyttöön esim WinRar ohjelman, joka hallitsee muutkin kuin zipit. Osaa jopa purkaa tavaraa iso levykuvasta. Eikä todellakaan käytä purkamiseen mitään temp kansiota välivaiheena.

    p.s. Mulla on virtuaalimuisti (pagefile.sys) omana osionaan, swap osio. Ettei se kiinteä tiedosto nökötä defragmentoinnissa ku 'paska junttilan tuvan seinässä' häiriten winukan defragia. Samainen osio on sen verta iso, että sinne on myös luotu temp kansio. ja siirrtty jo kerrotulla tavalla tempit.
    Toisinaan kun suttu ohjelmat jättää tempejä, jotka "ei tuhoudu millään". Hankalimmatkin kyllä lähtee kun formatoi swap osion kokonaan ja luo uusikisi pagefile.sys ja temp-kansion.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    @BforeDusk
    Luinpa tosiaan huolimattomasti ja sitten vielä jälkikäteen kirjoitin väärän esimerkin, vaikka jutussa neuvottiin tekemään E-asemalle esimerkiksi Temp-niminen kansio sen sijaan, että temp-tiedostot ohjattaisiin suoraan E:-juureen. Onneksi virhe ei kuitenkaan ollut ns. kohtalokas.
     
  6. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Ei mikään kohtalokas virhe.
    Lukasin ton linkin vain katsoakseni onko neuvottu joku muu tapa jonka itse tiesin ennästään. Siksi suomi-winukoita varten (enkkua osaamattomille) käännöksen alkuun edellisessä viestissä laitoin.
    Samalla huomasin tuon pikku virheen.
    Mä kyllä vähän ihmettelen, moniko ohjelma menee sekaisin jos temp tiedostot ohjataankin jonkun aserman juureen? Niinku enkku linkin kirjoittaja sanoo. Tosin tyhmää se on juurihakemistoa koskaan sotkea millään mikä ei pakosta sinne kuulu = winukan boottiasema, c: aseman juuri ja sen (piilo)tiedostot.
    Siksi se on helpompaa tempeille tehdä kansio, kun ne siirtää toiseen asemaan.
     
  7. koodi5150

    koodi5150 Member

    Joined:
    Dec 22, 2011
    Messages:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitoksia näistä kaikista kattavista vastauksista. Tuli muuten mieleen vielä että onko tietoa että voiko tuon vaihtaa kun windowsissa alan asentamaan jotain ohjelmaa, niin oletuksenahan se aina on asentumassa järjestelmä kovon program filesii, onko sitä mahdollista vaihtaa? Miten?
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    Google kertoo, että 64-bittisessä Seiskassa tuo on aika konstikasta. Lue keskustelu loppuun, ennen kuin alat tehdä mitään: http://answers.microsoft.com/en-us/...allation/73450b25-d794-4f18-9add-75253b893343
     
  9. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Järjestelmärekisteriä tutkimalla (haku c:\Program files) vois löytä kohta joka ton kansion määrittää.

    Itse kierrän homman sillä että E: asema on se johon olen antanut yhden ohjelman asentaa E:\Program files alle (loi kansion eklla kerralla). Jatkossa se on helppoa vain vaihtaa C:n tilalle E, niin ei mene ohjelmat winukka osioon.
    Muutama harva ohjelma on tullut vastaan joskus, jotka ei anna valita kansiota minne asentuu. Muistaakseni ei mene c:\Program files alle vaan luo oman kansion c:\ alle.
     

Share This Page