Windows osiot Linuxin käyttöön

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by bjdj89, May 7, 2006.

  1. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Elikkäs nyt olen tässä ajatellut siirtyä kokonaan Linuxin maailmaan, kun olen jonkin aikaa käyttänyt Ubuntua tässä XP:n rinnalla, mutta miten saisin tuon XP:n viemän tilan Linuxille? Olen myös ajatellut kokeilla paria muuta Linuxia Ubuntun rinalla (mahdollisesti Suse ja Mandriva) eli onnistuuko näiden asennus tuohon Ubuntun rinnalle kivuttomasti kunhan ensin saa nuo XP:n osiot pois?
    Sitten ajattelin tässä samassa kysyä:

    Kävin Susen sivulla, mutta en oikein ottanut selkoa että maksaako Suse vai ei kun joissakin kohdissa lukee "buy" ja joissakin ei?

    Onnistuuko tiedoston siirtäminen esim. Ubuntun puolelta Susen puolelle?

    Kannattaako vielä alkaa ottamaan noita 64-bittisiä Linuxeja, kun AMD 64 3500+ prossu kyllä mahdollistaisi sen?

    Pahoittelen kysymysten suurta määrää, mutta ajattelin kysyä kaikki samassa enkä alkaa tekemään eri ketjuja. Kiitos vastauksista :)
     
  2. Sk8erMan

    Sk8erMan Guest

    Siis jos et halua säilyttää XP:tä ollenkaan niin poistat sen vaan Linuxin asennuksen yhteydessä asennuksen osiointityökalulla.

    SuSE:sta on kaksi versiota maksullinen ja maksuton ja jos olen ymmärtänyt oikein niin maksuton sisältää vain open sorsaa ja maksullinen sekä että.

    Tiedostojen siirtäminen onnistuu kyllä kun laitat vain fstabiin oikeat mountiiasetukset.
     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kannattaa aina kokeilla, tosin viimeisin mitä itse olen kuullut on että noissa "helppojen" distrojen 64 bittisissä versioissa on omat ongelmansa. Tällähetkellä (omasta puolueellisesta mielestäni =) ) paras 64 bittinen distro on ehdottomasti gentoo.

    Muutenkin jos on uskallusta oikeasti kokeilla ja halua opetella uutta sekä tuntemusta jo koneista yleisesti niin voisin suositella genttoota, itsekkin sillä aloitin linuxin käytön. Tietenkin sen asentaminen on jonkinverran hankalampaa mutta mikäs sen parempaa linuxin opettajaa. =)
     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tämän viikon torstaina julkaistaan SUSE Linux 10.1. Siinä on 5CD:tä jotka sisältävät samat ohjelmat (OSS) kuin myyntiversio + AddOn CD joka sisältää nuo "ei vapaasti" jaettavat ohjelmat kuten Flash, Opera, Acroreader ja MP3 tuen amaroK ja Banshee ohjelmille.

    Itse olen käyttänyt 64-bittistä SUSEa kohta 1.5 vuotta, ilman ongelmia.
     
    Last edited: May 7, 2006
  5. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli nyt välttämättä kannata alkaa asentamaan Susea, sillä ilmeisesti olisi torstain jälkeen ladattava tuo uusi vai löytyykö mahdollisuus päivittää tuohon uuteen?
     
  6. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No jos ei aivan hirveä hoppu ole, niin odottaisin tuota SL10.1, se tulee ladattavaksi torstaina. Toki 10.0 voi päivittää Factorystä, mutta en sitä suosittele jos Linuxin käyttö ei ole kunnolla hanskassa.
     
  7. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Noh laitoin Mandriva Linux 2006 tulemaan, jos sen vaikka saisi asennettua suosiolla tuohon Ubuntun naapuriksi. Sit torstain jälkeen katselen tuota Susea uudestaan. Lisääkö Mandriva muuten itsensä siihen Ubuntun tekemään valikkoon (mistä valitaan mihin käyttikseen buutataan) automaattisesti, vai onko kenties hankalempikin toimenpide?
     
  8. vinha

    vinha Member

    Joined:
    Apr 10, 2006
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Itsekin kovasti kaihoan Linuxin pariin (torstaina sitten Suse 10.1 :). Hommassa suurin pohdinnan taitaa tällä hetkellä olla levyosiointi. Koska paritioni ovat varsin suuria (ja haluan pitää niitä kohtuullisen määrän), fat32 ei oikein houkuttele. Myös mm. videoeditoinnissa 4gt raja tiedostojen koossa harmittaa.

    Aloinkin tuossa miettiä, että olisiko helpompaa käyttää ext2-levyjä Windowsista lukemiseen ja kirjoittamiseen kykenevällä lisäajurilla kuin ntfs-levyjä Linuxista kirjoittamisen osalta epämääräisesti toimivalla lisukkeella?

    Jos ketään kiinnostaa, olen suunnitellut seuraavan tyyppistä levyjakoa (fatilla tarkoitan tietenkin fat32:sta):

    200gt sata-levy:
    ntfs 30gt windows, ohjelmat (C)
    ext 30gt suse, ohjelmat
    fat 130gt videoediointi, temp (D)

    160gt pata-levy:
    ntfs 4gt windows swap, temp (E)
    ext 4gt linux swap
    ext 150gt digikuvat, omat tuotokset (F)

    (romppuasemat G ja H)

    320gt USB-levy:
    fat 150gt säilö kaikenlaiselle, temp (I)
    ext 150gt backup digikuvista ja omista tuotoksista (J)
     
  9. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli nyt sain levyille Mandrivan ja Fedora Coren. Ajattelin lisätä tuon Mandrivan seuraavaksi Xp:n ja Ubuntun rinnalle, mutta buuttaanko aivan normaalisti asennuslevyltä ja annan asentaa tyhjään tilaan? Mietin vain että lisääkö Mandriva itsensä siihen valikkoon (GRUB), josta voi valita käyttiksen mihin buuttaa vai tapahtuuko tämä sitte eri keinoin?
     
    Last edited: May 9, 2006
  10. Skedeejä

    Skedeejä Regular member

    Joined:
    Jul 26, 2004
    Messages:
    422
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllä tuon Mandrivan asennus tuohon pitäisi onnistua kunhan asentaa sen vaan vapaalle osiolle. Mandriva asentaa oman bootloaderinsa - Lilon. Sen pitäisi sitten tunnistaa Xp, Ubuntu sekä Mandriva. :)
     
    Last edited: May 9, 2006
  11. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mandrivan asennus onnistui ilman ongelmia, mutta sitten huomasinkin pienen ongelman; Lilo näyttääkin vain Windowsin ja Mandrivan eikä Ubuntusta ole tietoakaan. Olisiko nyt mitenkään mahdollista saada myös Ubuntu tuohon listaan?
     
  12. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Onko ubuntu 5.10 vai 6.04? Itse varmaan asentaisin ubuntun grubin uudelleen, vaikkakin lilon buuttilistaan pystynee lisäämään ubuntun käsipelillä.
     
  13. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ubuntu osaa Debianin tavoin tehdä grubin,jossa on listattu muutkin asennetut linuxit.Ellet saa Ubuntuasi käynnistettyä,voi sen asentaa uudestaan ja antaa tehdä grubin mbr:lle.Sen jälkeen pitäisi kaikkien asennettujen käyttöjärjestelmien näkyä listassa ja myöskin käynnistyä siitä.
     
  14. Faeryan

    Faeryan Regular member

    Joined:
    Oct 3, 2005
    Messages:
    282
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ubuntulla ainakin toistaiseksi on vielä ontgelmia 64-bittisten ohjelmaversioiden kanssa, eli vielä en omaa Ubuntuani ole 64-bittiseksi päivittänyt, mutta seuraavan jakelun (dapper) yhteydessä kuvittelisin sen olevan jo hyvinkin suositeltavaa.
    Fat32 -valintaasi kyllä kummastelen, kun vaihtoehtoina on paljon parempiakin. Videoeditointi kuitenkin kyykyttää tiedostoja suht tiheään tahtiin, joten itse ainakin käyttäisin tiedostojärjestelmää joka ei pirstaloidu ihan niin helposti kuin Fat.
    Aikanaan kun tappelin Linux/Windows järjestelmän tiedostojärjestelmien kanssa, olisin maksanut mansikoita jos olisin keksinyt että Ext2-lisäajuri on olemassa. Sinun kengissäsi käyttäisin kyllä sitä.
    Mahdollisuuksien mukaan kannattaisi tietysti käyttää Ext3:a sen Ext2:n sijaan.
     
  15. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Osiointi on aina vaikeata... swappi voi olla yhteinen kaikille linukoille. Ja /boot voi olla myös yhteinen (jos jaksaa muistaa mikä kerneli kuuluu mihinkin systeemiin). /home kansion jakamista en suosittele usealle systeemille. yhteisiä data hakemistoja voi olla ja ne voi liittää tyyliin /home/user/datat/ tai miten haluaa. kun asennetetaan linux systeemin n koneelle, niin asennetaan se korpulle ym, mutta ei mbr:ään. Käynnistetään ns. pää-linukka ja kopsataan grub/lilo asetukset uudesta linux käyttiksestä ja editoidaan vastaavasti grub/lilo konffia. Jos käytetään liloa niin täytyy muistaa lilo -v editoinnin jälkeen. Eikä linux kovin paljoa levytilaa tarvii. 4 gigaa piisaa jo pitkälle, jos ei asenna pelejä tai vastaavia mammutti ohjelmia. Jos pelkää kämmejä voi jotkut media/backup levyt liittää vain luku tilassa, niin ei pääse vahingossa tuhoamaan tärkeitä filuja.

    Itse en ole koskaan luottanut siihen että asennettu grub jotenkin muokattaisiin oikeanlaiseksi uutta linukkaa asennettaessa, vaan olen tehnyt lisäykset ihan käsipelillä. Eikä ole vaikeaa kun kokemus karttuu..
     

Share This Page