Mulla on Windows XP Pro ja se tilttaa vähän väliä, eli käynnistyy uudelleen. Se on toiminut ihan hyvin vuoden verran tätä ennen, mutta sen jälkeen kun lapset ja niiden kaverit ovat päässeet koneelle, se on alkanut häröillä. (eivät pääse enää...)Mulla on F-Secure, ZoneAlarm sekä kaikki puhdistusohjelmat. Lisäksi yritin vaihtaa kovalevyä, mutta sekään ei auttanut. Kertokaapa viisaat missä vika? Kiitoksin kanttoori
Vuosi on xp:lle pitkä elinikä. Eli luulenpa että paras olisi että ottaisit tärkeistä tiedostoista backupit ja asentaisit windowsin uusiks, tai kokeile aluks windows korjaus asennusta.
Poista entinen ja osta uusi windows jos muu ei auta. Tuleeko ennen sammumista koneen ruudulle pop-up ikkuna jossa lukee jotain tyyliin "Windows järjestelmäsi suljetaan minuutin sisällä", ja risti oikeassa yläkulmassa on disable-tilassa (Ei painettavissa)? Siinä tapauksessa kyse olisi viruksesta. Jos näin ei ole, ja windows sammuu ihan yht'äkkiä ja varoittamatta, niin suosittelen tosissaan asentamaan windowsin kokonaan uusiksi.
Ei tule mitään pop-uppia, vaan näyttö pimahtaa ja kone käynnistyy alusta jo lyhyen käytön jälkeen. Olen asentanut XP:n uudelleen ja koittanut ties mitä temppuja. Kovalevyt on myös alustettu uudelleen. S I I S kaksi eri kovalevyä tekee saman tempun (niissä tietysti eri XP:n asennus). Olen alkanut epäillä BIOSia ? ? Onkohan siihen aihetta?
Mikäli eri kovollakaan ei toimi niin tuskinpa on lasten vika jollei sitte ole mennyt sorkkimaan jotain koneen sisälle. Kannattaa varmaan testata vaihtaa muistikammat. Lainaa vaikka kaverilta ja testaa toimiiko niillä.
Ainoastaan, jos lataa kaikkea paskaa koneelle eikä käytä virustorjuntaa/palomuuria/spywaren tappo-ohjelmia. Muistejakaan on turha lähteä viemään kaverille, vaan ne voi testata memtest86-nimisellä ohjelmalla. Annat sen pyöriä viitisen kertaa läpi. (Testi pyörii siis jatkuvasti ympäri) Jos sulla on monta kampaa, testaa joka kampaa erikseen löytääksesi viallisen. Jos ilmenee virheitä, muistit ovat tulleet tiensä päähän. Lisäksi asentaisin vaikka Speedfan-nimisen ohjelman, jolla näkee prosessorin lämpötilan. Laita se vaikka tänne sitten. (Erikseen lämpötilat koneen ollessa Windowsin työpöydällä ja vaikka pifast-ohjelma päällä)