Eli olen hankkimassa uutta pöytäkonetta tiukalla budjetilla, niin pystyisikö tämän läppärin 64bit windows home premium käyttistä varmuuskopioimaan (näköistiedosto?) ja asentamaan uuteen koneeseen?
Sinulla ei siis ole asennuslevyjä, joten kyseessä lienee Windowsin OEM-versio, joka oli esiasennettu läppärille. Se toimii vain siinä kokoonpanossa, johon se on asennettu. Näköistiedostona et siis voi siirtää Windowsia toisessa koneessa toimivaksi.
No juu taitaa olla semmonen kun HP:n läppäri, noh täytyy ostaa sitten. En oikeen ymmärtänyt tota OEM merkitystä, esim. kun tossa sanotaan "OEM-versio vain tietokoneen valmistajalle/kasaajalle" http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/GFC-00601?pid=1311523598601 Toimiikos tuo sitten siinä itse kasatussa koneessa?
"OEM-versio vain tietokoneen valmistajalle/kasaajalle" OEM tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttis on sidottu siihen koneeseen, mihin sen aktivoi. Retail-version voi siirtää toiseen koneeseen. Myös isot valmistajat käyttävät OEM-nimistä lisenssiä. Niissäkin lisenssi on tarkoitettu käytettäväksi vain ko. koneessa. Sitä ei voi (saa) siirtää toiseen koneeseen.
Näinhän se yleensä on, että parempi on samalla kalliimpi. "Parempi" tarkoittaa tässä tapaksessa, että konetta myöhemmin vaihtaessasi voit vapaasti asentaa ja aktivoida saman käyttiksen uuteen kokoonpanoon. Mahdollisissa ongelmatapauksissa saat myös Microsoftilta tukea toisin kuin OEM-version omistaja.
OEM ja Retail ovat noissa sama asia. Käyttöjärjestelmä on "lukittu" siihen koneeseen mihin se on asennettu molemmissa ja pitää "lukita" uudelleen uuteen koneeseen. OEMissa toki on vähän tiukempi tuo rajoitus miten paljon saa rautaa uusia, mutta ihan yhtä hyvin se toimii vaikka konetta vaihtaa tai päivittää. Toinen asia on sitten SLIC OEM käyttöjärjestelmät, eli konepaketin mukana tuleva HP/Sony/tms. joka tulee koneen valmistajan omilla levyillä, jolloin se on oikeasti lukittu koneeseen sertifikaatilla ja raudalla ja sitä ei voi siirtää toiseen koneeseen (ellei saman valmistajan kone ja löytyy SLIC v2.1). Toki nämäkin voi siirtää jos jaksaa nähdä vaivaa. E: Kukaan täyspäinen koneenkäyttäjä EI soita Microsoftin asiakaspalveluun kysyäkseen neuvoja (JFGI).
No voihan sinne lähettää mailia. Palvelu on nopeampaa ja ystävällisempää kuin esim. suomalaisilla teleoperaattoreilla. Jos kukaan ei ottaisi yhteyttä, niin eiväthän ne osaisi tehdä noita ongelmien paikallistamis- ja korjausneuvoja ja -päivityksiä.