Elikäs juuri tänään ostin ja asensin tuon Windows Vista: Ultimaten ja olen huomannu et se on aikas hidas, pelit ei pyöri hyvin ja kaikki muutkin sovellukset bugaa paljon. Lisäksi en saa äänikorttini asetuksia kuntoon, rätisee pahasti kaikki musat ja äänet. Kooneeni tehot ei ole kyllä mitkään parhaat mutta ainakin Vistan suosituksissa luki että nämä toimisi. Suoritintyyppi: AMD Athlon XP, 1666 MHz 2000+ Keskusmuisti: 1024 MB Näytönohjain: ATI Radeon 9550 / X1050 Series (256 MB) Äänikortti: Creative EMU10K1 Audio Processor (WDM) [NoDB] Levyasema 1: Maxtor 4D060H3 ATA Device (60 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100) Levyasema 2: WDC WD1200JB-00REA0 ATA Device Emolevy: Chaintech 7VJD(A) (5 PCI, 1 AGP, 1 ACR, 1 CNR, 3 DDR DIMM) Apuja kaivattais!
Toinen giga muistia parantaa suorituskykyä huomattavasti. Suorittimen kellotaajuus saisi melkeinpä olla ainakin se 2.0 GHz. Toinen mikä aivan varmasti hidastaa, on kiintolevy. 5400 RPM ei ole nopea, joten jos pystyy niin 7400 RPM:nen kiintolevy on aika kova sana. Toisin sanoen: hidas kiintolevy vaihtoon ja toinen giga muistia.
Jos nyt vaikka ensimmäisenä tarkistaisit laitehallinnasta, ettei siellä ole kysymys- tai huutomerkkejä. Sen jälkeen voisit päivitellä kaikki mahdolliset ajurit. (näytönohjain, piirisarja yms...)
Prosessori ja näytönohjain saattavat olla liian hitaat ultimate versiolle. Omakin kone tuntuu joskus vähän nuhaiselta, mulla on siis Pentium 4 3000mhz, 1giga ramia ja radeon x700 256 mt ja vista ultimate. Kannattaa päivittää konetta, ostamalla ainakin lisää muistia, ehkä vaihtaa prosessori ja näytönohjain. Näiden lisäksi kovalevyn pyörimisnopeus saattaa vaikuttaa asiaan. Itselle tulossa uusi näytönohjain ja lisää muistia. PS. toisessa koneessa kiinni 1300 mhz Duron, 512mt ram ja radeon 9600 128 mt ja näillä vista home basic pyörii ihan mukavasti.
Päev heikki, toimmiko toi mikolla? Ei noilla tehoilla mee mihinkää, mulla on tuplasti paremmat, eikä sillä mee Vista premium. et menetä mitää, warettuhan se.
Vista joskus hidastelee omiaan oli kone melkee mikä tahansa. Käynnistys ei kestä tosiaankaan kauaa. Koneen olisi melkein syytä olla varsin tehokas etenki jos meinaat pelaa sillä myös. Avain sanat vistalle on paljon rammia ja kohtalainen prossu ja jos aeroa käyttää niin kohtalainen näyttis. Oma laitteisto on: prossu 4600+ X2 amd64, Muisti 2gt ddr2 800mhz, Emo Asus Crosshair, Näyttis 8800gtx, kovo jolle vista asennettu Maxtor 300gt ide 7200rpm
Mulla on todella hidas bootti. En tiedä kauanko aikaa menee, mutta se vihreä palkki menee päästä päähän n. 28 kertaa. =D
Vaihdoin myös Vistaan. Noiden kuvattujen asioiden takia aloin päivittämään konetta, ensin lisämuistilla. Tätä jatkui niin kauan, että nyt mulla on uusi kone, jossa Vista pyörii todella hyvin, käynnistyy alle minuutin.