Elikkäs Onko tästä Vista omasta palomuurista mihinkään? No, itselläni on palomuurina Vistan oma ja virustentorjunta ohjelmana Avast! ja hyvin on pelannut. Koneestani on löytynyt vain muutama mitätön haittaohjelma ja viruksia ei lainkaan. Hyväksi olen ainakin itse todennut, mutta en kuitekaan luota 100% tähän palomuuriin juuri Windowsin lukuisien tietoturva-aukkojen kannalta. Eli pärjääkö tällä tulevaisudessakin va pitääkö hankkia jokun muu? Kommentteja sun muuta otetaa vastaan.
ainahan windowsin palomuuria on haukuttu. et se on huono. kyllä mie uskon, että se windowsin palomuuri riittää.. ku muuten se aina huutaa suojausvaroituksia. easycleaner adware spybot ccleaner ohjelmilla aina silloin tällöin paukutat läpi niin kone pitäisi pelata. ainakin minulla on pelannut. mutta eihän sitä ikinä tiedä.
Kyllä siitä on. Se ei oletuksena tarkkaile ulospäin menevää liikennettä, ja tämän monet kokevat puutteeksi. Ja totta on että jos koneesi syystä tai toisesta saastuu haittaohjelmasta, jää ulospäin menevä liikenne helposti huomaamatta ellei ole sellaista palomuuria joka tarkkailee myös ulospäin menevää liikennettä. Eli riippuu kyllä aika paljon omista käyttötottumuksista riittääkä Vistan oma palomuuri. Jos kuulut niihin, jotka ensimmäiseksi sulkevat UAC:n ja käyttävät Windowsia järjestelmävalvojan oikeuksilla päivittäisessä käytössä, ja ovat sitten hjt -lokin kanssa itkemässä apua, niin suosittelen lämpimästi jotain muuta palomuuria. Mikään ohjelma yksin ei voi turvata konetta. Kaikista tärkeintä on terve järki. Päädyitpä mihin tahansa, suosittelen seuraavaa lisäksi: 1) Jätä UAC päälle 2) Käytä päivittäisessä käytössä normaalia käyttäjätiliä
Vistan palomuurissa ulospäin menevän liikenteen tarkkailemisen kytkeminen päälle on erittäin työlästä, mutta sen kaveriksi on olemassa Vista Firewall Control http://www.sphinx-soft.com/Vista/order.html joka hoitaa ulospäin menevän liikenteen tarkkailun itse ja käyttää Vistan omaa sisäänpäin tulevan liikenteen tarkkailuun. Itselläni on ollut käytössä tuo Vista Firewall Control ja hyvin on toiminut.
Minulla ei koskaan ole ollut muuta käyttäjätiliä XP:ssä kuin järjestelmänvalvojan tili. Kone ollut käytössä neljä vuotta ja F-secure on huolehtinut turvallisuudesta. Vasta hiljakkoin sain tietää, että olisi vielä turvallisempaa laittaa "tavallinen" käyttäjätili ja yritinkin sitä kerran, mutta kone alkoi pahemman kerran sekoilla eli joku meni pieleen. Sain kuitenkin tilanteen palautettua ennalleen eli käytän edleen järjestelmänvalvojana. Olen hyvin tottumaton ja ummikkosuomalainen tietokoneen käyttäjä, joten uuteen yritykseen en uskaltaudu ilman yksityiskohtaisia ohjeita. Em. linkissä oli hyväntapaiset ohjeet, mutta vain Vistalle. Löytyykö senkaltaiset myös XP:lle?
XP:n kanssa on normaali käyttäjätilin käyttäminen paljon Vistaa hankalampaa, joten ymmärrän miksei asia saa suosiota ja sitä kautta ei kenties ole ohjeita saatavilla (tosin se on helppoa, luo uusi tili järjestelmän valvojaksi ja suojaa se salasanalla, muuta nykyinen käyttäjätili normaaliksi). Käytin itse vuosia XP:tä normaalilla käyttäjätilillä, ja voin sanoa että se onnistuu kyllä mutta se vaatii hieman kurinalaisuutta ja viitseliäisyyttä. Selvyyden vuoksi on vielä korostettava että Vistan kanssa asiat ovat paljon helpommat, eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Kiitos vastauksesta. Taidan säilyttää vanhan käytännön.Ihan tiedonhalusta kysyn kuitenkin, mihin sitä salasanaa tarvitaan; jotakin koneen ulkopuolelta tulevaa uhkaa vastaan vain ettei kukaan vieras pääse käyttämään tietokonetta täältä käsin ja tekemään siihen jotakin haitallista. Tämmöistä uhkaa ei ole näköpiirissä, lapsia ei enää ole kotona (joskus kylläkin lapsenlapset yrittivät pelata mutta kun ei ole mitään "kunnon" pelejä tarjolla, ovat luopuneet toivosta)ja vaimoa ei tietokone juuri kiinnosta. Tietääkseni ei salasanaa ole käytössä (ei ainakaan sitä missään vaiheessa kysele) eli kone on ihan siinä samassa kunnossa kuin sen vuonna 2003 Gigantista ostin.
Kysymys tai oikeastaan vastaus on paljon monitahoisempi kuin äkkiä arvaisi. Jos olet pysynyt puhtaana vuodesta 2003, luultavasti käyttötottumuksesi ovat sellaiset ettei uhkia synny. Fafta on, että Windowsilla pärjää vaikka pelkästään palomuurilla, siis jopa Windowsin omalla, ja jopa ilman virustorjuntaohjelmistoa. Mutta se vaatii tietynlaista järkevää käyttäytymistä koneen kanssa, jota en jaksa enempää tässä eritellä. Harvalta se onnistuu. Mutta kuten arvelit, niin salasanasuojaus on ulkosia uhkia vastaan, ettei koneelle pääse kirjautumaan sisään järjestelmänvalvojan oikeuksin, ja myös vaikkapa lapsia vastaan. Suositellaanpa joissain ohjeissa että järjestelmänvalvojan tilin nimi ei saisi olla helposti arvattavissa järjestelmänvalvojan nimeksi, eli esim. Admin olisi huono asia. Myös XP:ssä on mahdollista ajaa selainta (jonka kautta nykyisin kaiketi suurimmaksi osaksi haitakkeet sisään tulevat) rajoitetuilla oikeuksilla, vaikka muuten olisikin järjestelmänvalvojan oikeuksin. Tämä onnistuu esim. käyttäen PsExec -ohjelmaa (psexec -l -d "selainkomento"), tai sitten jotain muita vaikkapa maksullisia ohjelmia kuten GreenBorder (jonka Google osti joku aika sitten, kenties näemme ilmaisversion jossain vaiheessa) tai WindowZonesia tms.