Windows XP asennus dos-kehotteesta jää jumiin

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by tombaal, Feb 5, 2006.

1. tombaal

tombaal Member

Trophy Points:
    11
    Olen laittamassa vanhaa celeron 400 (Win XP Home Ed.) konetta uuteen uskoon, ja tarkoituksenani oli poistaa ensisijaisen kiintolevyni osiot ja formatoida levy. Sitten aioin asentaa Windows XP:n uudestaan.

Koneessa on 2 kiintolevyä, 10 Gb ja 30 Gb. Pienempi levy sisälsi aiemmin Windows-osion ja on ntfs-muodossa. Isompi levy on fat-muodossa.

En onnistunut boottaamaan konetta Windowsin alkuperäiseltä asennuslevyltä, vaikka olen biosin säätänyt niin tekemään, joten en päässyt poistamaan kiintolevyn (10 Gb) vanhaa osiointia. Ongelman ratkaisemiseksi tapoin levyn osiot delpart-ohjelmalla.

Sitten boottasin koneen boottilevykkeeltä, johon olin lisännyt myös cd-aseman ajurit. Käynnistin smartdriven ja Windows XP:n asennuksen winnt-ohjelmalla cd-asemalta. Asennus käynnistyi normaalisti ja asennusohjelma kopioi väliaikaiset tiedostot toiselle kovalevylleni (30 Gb), koska ntfs asema ei ole dos-tilassa käytössä. Mutta kun tiedostot oli kopioitu ja asennus halusi käynnistää koneen uudestaan, uudelleenkäynnistys ei onnistunut toivotulla tavalla. Kone antoi virheilmoituksen: "disc boot failure, please insert system disc and press enter"...

Tästä kohtaa en ole päässyt eteenpäin jatkamaan Windowsin asennusta. Windowsin asennusohjelma ei siis pysty omin avuin boottaamaan konetta ja jos laitan boottilevyn sisään, asennusohjelma ei jatka toimintaansa. Olen vaihdellut biosista erilaisia boot sequence-vaihtoehtoja, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta tilanteeseen.

Onko kenelläkään tietoa, joka voisi auttaa minut eteenpäin?

- Tommi Paalanen

2. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    Kun teit sen osioinnin, niin teithän siitä käyttisosiosta ensisijaisen eli primary osion? Jos teit, niin se osio pitää luultavastikkin asettaa vielä aktiiviseksi.

Tuo aktiiviseksi asettaminen onnistunee ainakin 98:n boottikorpulta löytyvällä fdisk ohjelmalla.

Share This Page