Tänään aamulla kone vielä toimi, mutta sitten kun yritin käynnistää koneen niin ruutuun tulee teksti: Windows ei käynnistynyt, koska seuraava tiedosto puuttuu tai on vioittunut: C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Voit yrittää tiedoston korjaamista käynnistämällä windowsin asennuksen alkuperäiselta CD-levyltä. Aloita korjaus valitsemalla ensimmäisessä näytössä "K". Miten tästä voi päästä eteenpäin, koska minun CD-asemani on ollut rikki jo monta kuukautta ja pelejäkin olen joutunut pelaamaan mini-imagejen kanssa. Ongelma ilmeni siis vasta tänään ja en sitä ennen ole mielestäni mitään säätänyt koneella joka saisi windowsin noin sekaisin. Onko täällä ketään joka osaisi auttaa tällaisessa ongelmassa?
Ehkä sun pitää hankkia uusi CD-asema, muuten vian korjaamien voi olla vaikeata. Vian voi aiheuttaa virus- tai haittaohjelma. Se vahingoittaa Windowsin tiedostoja ja thats it. Vikaa ei korjaa se, että örkin saa tuhottua jos se on jo päässyt iskemään. Tietysti asia pitää tutkia, mutta sitä varten täytyy Winukka saada ensin pelittämään.
Jep, ehkä pitäisi siirtää tästä toisesta koneestani cd-asema siihen ja koittaa fiksata se sitä kautta...
Hah! Minulla on TÄYSIN SAMA ongelma ja avasin siitä jo uuden threadinkin. Jos sinulla on täysin samanlainen ongelma, luulen että kyse voisi olla viruksesta. Täytynee skannata levyt ja kaikki muu kunnolla. Helvetin ärsyttävä vaiva.
Juu, laitetaan nyt se Winukka ensin kuntoon niin sitten voi skannailla iloisesti. Valmistaudu tekemään Windowsiin vähintäänkin korjausasennus jos config\system tiedoston korjaus ei onnistu.
Jeps, asentelepas asema koneeseen, niin on vähän helpompi avitella Korjausasennus ei ole kyllä itselläni vielä tähänkään päivään mennessä auttanut kertaakaan, vaikka vikoja ja ongelmia on ollut laidasta laitaan. Se on joko palautuskonsolin kautta kikkailtava manuaalisesti tai sitten forkkia ja installia. Ja se Windows kannattaa pitää ihan omalla osiollaan, ihan tuon uudelleenasennuksen tähden, jos vain suinkin on mahdollista. Kylläpä taas muistuu Linuxin ihanuudet mieleen, kun puhuu osioista
Noniin, heti tuli mutkia matkaan. Eli laitoin tuosta toisesta koneestani CD-aseman siihen ja käynnistin koneen, mutta sitten... näytössä lukee vain no signal check signal cable... wtf?! Kokeilin sitten siirtää toiselle näytölle ja laittaa näyttöpiuhoja kiinni ja irti ja kiinni. Ei auttanut. Olenkohan mahdollisesti voinut sörkkiä koneen sisältä jotain, onko joku sellainen juttu siellä joka voisi vaikuttaa tähän joka on herkkä irtoamaan? Tällä toisella koneella näyttö toimii mainiosti, toistaiseksi :/
Toki mahdollisuuksia on monenlaisia, konetta näkemättä. Itselleni sattui ihan hiljan, että laitoin toisen näytön kiinni ja sama ilmoitus. Näyttö oli toiminut tähän asti hyvin. Irroittelin ja kiinnitin kaapelia, ei toiminut. Sitten pitkän ajan kuluttua tajusin: Kaapeli oli nyt kiinni emolevyn liittimessä kun mulla on käytössä näyttiskortti ja emolevyn näyttis kytketty pois BIOSista... Olet voinut saada jotakin irti tai väärin kytkettyä kun vaihdoit CD-asemaa. Ei se ruudun sanoma siis merkitse muuta kuin että se ei saa koneesta singnaalia.
Tässä sen taas näkee kuinka taitava olen näillä koneilla. Olen nähnyt monta kertaa näillä foorumeilla tun BIOS sanan, eli voisiko joku selittää mihin se viittaa/mitä se tarkoittaa?
BIOS-tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/BIOS http://www.laitetekniikka.com/laitteet/emolevy/bios.htm http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2001/09/bios/ http://www.kolumbus.fi/jkaal/bi_os.html
Joo no eikai tässä sitten muu auta kuin koneen takuuhuoltoon heittäminen, vaikka siellä tuskallisen kauan kestääkin. Kiitos kaikille avusta.
Joko heitit kokeilemisen? Koita nyt edes kytkeä irti se asentamasi CD-asema sekä kaapelista että virtaliittimestä.
No voihan sitä vielä maanantaihin asti koettaa fiksata. Mitä ehdottaisitte seuraavaksi, kun olen laittanut sen vanhan(ja rikkinäisen) CD-aseman takaisin, mutta ei se näyttö vieläkään pelitä kunnolla...
Kokeilitko ihan ilman CD asemaa? Siis uudella asemalla näyttöön ei tule singaalia, vanhalla pääset siihen, että Windows ei käynnisty? Ja koneella jyllää viruksia. Yksi keino on viedä kovalevy johonkin toiseen koneeseen, jossa hyvät virustorjunnat, ja puhdistaa se siellä, tuoda takaisin ja ei ainakaan huonompi ole.
En ole ilman CD-asemaa kokeillut, koska mitäs hyötyä siitä olisi vaikka se silloin käynnistyisikin, kun siihen tarttee sitten sitä windowsin korjaus CD:tä. Täytyykin nytten kokeilla tuota kovalevyn vaihtoa.
Mulla oli toisessa koneessa sama vika eli tuli tuo alussa ollut virhe ilmoitus Windows ei käynnistynyt, koska seuraava tiedosto puuttuu tai on vioittunut: C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM ja vaikka mitä yritti niin ei auttanut kuin format C: . Ja kun oli asentanut wintoosan uudelleen se toimi jonkun aikaa kunnes taas sama ilmoitus.Eli loppujen lopuksi vika oli kovalevyssä ,jostain syystä se hukkasi tiedostoja.Uudella kovolla ei ole ollut ongelmia enää, sisällä samat ohjelmat yms. softa.
Elikkä nyt on taas uutta infoa tähänkin. Kokeilin laittaa vanhan kovalevyni tuohon rikkinäiseen koneeseen, mutta näyttö ei silti lähtenyt toimimaan eli sen vika on varmaan jossain näytönohjaimen liittimessä tjsp. vai kuinka? Siis voiko se näytön toimimattomuus johtua siintä että CD-asema olisi kiinni vioittuneilla kaapeleilla? Laitoin myös uuden koneen kovon tähän vanhaan koneeseen mutta silloinkin tulee se "windows ei voi käynnistyä koska ....."-roska. Eli miten voisin tarkistaa siintä virukset jos sitä ei saa edes auki?
Kyllä virheelliset kytkennät voivat aiheutuuttaa, että kuvasignaalia ei tule koneeseesta ollenkaan. Esim. virheellinen USB kytketä, niin No signal. Kaikki on mahdollista että kannattaa kokeilla mitä tapahtuu. Kuvittelin, että olit kokeillut jotakin toista näytön kaapelia, mutta et ehkä ollut. Tässä on nyt ilmeisesti useampia pullonkauloja mikä tekee asiasta vaikeamman. Näytön saaminen toimimaan on kuitenkin ensimmäinen perusedellytys, mitään muuta ei pääse edes kokeilemaan, ei kovalevyä, virusten poistoa, Windowsin korjaamista ei edes sen uudelleen asentamista.