Veljelläni on tuommoinen HP:n pakettikone, jossa nyt alkoi windows niskuroida. Eli aina kun koneen käynnistää, tulee vaihtoehdot käynnistää kone vikasietotilassa, normaalitilassa, jne. Vaikka valitsisi minkä tahansa vaihtoehdon, aina "windows is loading" -kohdan jälkeen pukkaa blue screeniä ja kone käynnistyy uudelleen. Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa HP:n recovery cd:llä, mutta se ei auttanu tippaakaan. No sitten yritin omalla windows cd:lläni mennä recovery consoleen, mutta kone jostain syystä ei "käynnistä" tai huomaa cd:n olevan koneessa. Muutin biosista ensimmäiseksi boot deviceksi cd/dvd aseman, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Eli miten tuon windowsin sais nyt korjattua? Mieluummmin ilman formatointia/windowsin uudelleen asentamista, koska koneella on huomattava määrä elokuvia sun muuta tärkeätä. Eli windows ja kaikki muu tavara on samalla asemalla.( jos joku ei tajunnut )
Millainen Recovery CD on, onko se tullut koneen mukana vai tehty kiintolevyllä olevasta osiosta? Onko se XP Home SP1 vai SP2? Pakettikoneiden Recoverysysteemmit ovat yleensä sellaisia, että niillä ei voi korjausasentaa, vain uusasentaa, jolloin kakki pyyhkiytyy pois ja ajurit ym. pitää uudelleen asentaa. Siksi onkin tilanne nyt hankala ja vastaavissa tapauksissa on käytetty erilaisia pelastuskeinoja, joilla tärkeät tiedostot saataisiin talteen. Tällaisia keinoja ovat mm. ulkoisen tai koneeseen kytkettävän toisen kovalevyn käyttö tai viallisen käyttiksen kovalevyn vienti johonkin toimivaan koneeseen, jossa siitä yritetään tietoja saada. Itse olen mainitusta syystä - ei voi korjausasentaa - poistanut heti tuoreeltaan esiasennetun käyttiksen ja asentanut tilalle normaalilevyltä "oikean" käyttiksen. Silloin sitä voi myös korjata. Jos koneessa on BIOSissa 1. käynnistyslaite CD/DVD ROM, niin normaalin XP:n asemnnuslevyn tulee kyllä käynnistyä esim. uusasennusta varten. Sen sijaan Recoverysysteemin käyttö esiasennetulle käyttikselle ei ole mahdollista, sillä pakettikoneiden tällainen "merkikikäyttis" on yleensä suojattu eri tavoin.
Eli recovery cd on itse tehty ja tais olla SP2 jos en väärin muista. Oon jo tässä jonkin aikaa ajatellu ostaa tommosen ulkoisen kovalevyn. Olisiko mitään neuvoja, että mikä olisi paras vaihtoehto? Pitäis olla USB 2.0 liitäntä, koko siinä 60-160gb paikkeilla ja hinta mielellään alle 100 euroa. Ajatus olisi sitten kytkeä toi veljen kovalevy mun koneeseen ja sieltä tärkeät tiedostot ulkoiseen kovalevyyn. Sitten vaan asentaa siihen Windows uudestaan. Yksi asia vaan huolestuttaa. Jos mä nyt tungen ton veljen kovalevyn mun koneeseen, niin onko mahdollista että kone sekoaa kun siinä on mun käyttiksen lisäksi vielä se veljen käyttis? Jos kaikki menee hyvin niin voiko sitten sen kovalevyn tiedostoja siirrellä sun muuta ilman mitään ylimääräistä säätöä?
Aikaisemmissa Windows-versioissa (Win98 ainakin) ei muuten katoa tiedostot eikä asennetut ohjelmat (löytyvät rekisteristä, käynnistä-valikosta ja lisää/poista sovelluksia -valikosta - ja tietenkin kovalevyltä) Windows:n uudelleenasennuksen jälkeenkun... Tuskin XP on poikkeus? SP2:kaan ei VÄLTTÄMÄTTÄ häviä.
Itse tehtäviä Recovery tai palautuslevyjä on kahta tyyppiä: sellaisia, joissa on vain Windows (Recoverysysteemin kopio) ja sellaisia, joissa on sekä Windows että ajurit, ohjelmat ja kaikki kiintolevyltä, mitä siinä silloin oli kun levy tehtiin. En tiedä kumpi tyyppi sulla on, ks. koneen ohjeista. Periaatteessa tuon kaiken sisältävän tunnistaa huomattavasti suuremmasta koosta, mulla esim. 2:lla DVD:llä yht. n 8 G (HP:n läppäri). Voi olla että kannattaa uusasennus tehdä normalilla asennuslevyllä, jos käyttävissä, eikä kysessä ole ohjelmia ym sisältävä palautuslevy. Tästä näet ulkoisten kovalevyjen mahdollisuudet ja hintoja. Sama juttu kuin konjakilla, mitä kalliimpi sitä parempi - mutta kaikki kelvollisia: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26337 Kone ei noista sekoa yleensä, pahin mitä voi tapahtua on, että tiedostojen siirto ei onnistu. Siihen voi olla eri syitä, joista yksi mahdollisuus se, että se kovalevy, josta siirretään on vahingoittunut. Toinen on kovalevyjen tai softien yteensopimattomuus. Vahingoittuneelta kovalevyltä siirtämiseen on käyttävissä erilaisia elvyttäviä softia. Sitten tietää kun kokeilee. Mitään erityistä ei tarvitse, jos kovalevyt OK ja toimivat yhdessä (onhan sitä suurten ohjelmien siirtosoftia ym hienouksia, mutta tuskin tarpeen).
CKent: Tuollaista asennusta sanotaan täällä selvyyden vuoksi korjausasentamiseksi. Uudelleenasennus on lähempänä uusasennusta eli formatointia ja puhtaalta pöydältä asentamista. Pakettikoneissa Recoverylevyllä ei valitettavasti yleensä voi korjausasentaa, vain uusasennus tulee kyseeseen.
Tämmösen laitoin tilaukseen. Pitäis tulla maanantaina, joten vasta sitten pääsee takas ton koneen kimppuun. Ilmottelen sitten miten meni.
Jeps, kerro miten sujuu. Tuumataan sitten miten järjestäisit asennus/korjaussysteemin tulevaisuudessa, että vastaavia hankalia pullonkauloja ei enää syntyisi.
Joo eli kaikki toimii taas niinkuin pitääkin. Nyt pitäisi vaan osioida tou kovalevy. Ite ajattelin käyttää Partition magick:iä, mutta olisiko teillä jotain parempia ehdotuksia?
Se on yleisesti käytty. Ainoa paha puoli on, että maksullinen, ainakin pitempään käytettäessä. Tässä vaihtoehto, joka on maksuton: http://www.cutepm.com/
Ainahan noi maksut voi "kiertää". Warettamalla nimittäin :]. Paljon kiitoksia kaikille auttaneille, erityisesti Neptunille.