Elikkäs kone boottasi aivan itsekseen kun se oli ollut puolisen tuntia yksinään olohuoneessa. nyt se käynnistyy windowsin logoon asti (jossa sininen palkki juoksee) ja sitten boottaa aina uudestaan. olen kokeillut bootata XPn CD:ltä, vikasietotilassa yms, eikä tunnu auttavan. Tämä on jo kolmas kerta kun kone tekee saman tempun. Tähän mennessä ongelma on ilmennyt noin puolen vuoden välein. Ensimmäisellä kerralla onnistuin tyhjentämään kovalevyt (2x250Gb maxtor maxline SATA) ja asensin kaiken uudestaan. Toisella kerralla vein koneen huoltoon, asensivat käyttiksen uudestaan ja onnistuivat pelastamaan suurimman osan kovalevyn tiedoista. (osa jäi käyttökelvottomaksi) ounastelivat, että windowsin käynnistystiedostot olivat tuhoutuneet ja että kyseessä olisi voinut olla virus. Nyt kolmannella kerralla en enää jaksa uskoa, että kyseessä olisi virus, koska onhan minulla Kannettava kone samassa verkossa samoilla virustorjunta ohjelmilla, eikä tämä ole koskaan moista tehnyt. Olisikohan täällä joku paikallista huoltoa viisaampi kaveri ja voisi kertoa mistä homma kiikastaa? Huomasin päivää ennen koneen temppuilua, että windows käynnistyi hitaasti, ja että kone vastasi todella hitaasti komentoihin. Kovalevyn merkkivalo vilkkui hitaasti, ja piti yksittäisiä lukuääniä jatkuvasti vaikka en ajanut mitään ohjelmaa. Ajoin eheytyksen, virustarkistuksen f-securella ja ad-aware ohjelman läpi, eivätkä ne löytäneet moitittavaa koneesta. Kiitos jo etukäteen kaikille
En ole varmaankaan huoltoa viisaampi, mutta oletko kokeillut siitä käynnistyksestä kun olet menossa vikasietotilaan, niin valitset: Käynnistä viimeisimmälä toimivalla kokoonpanolla
Jepulis, kokeiltu on kaikki käynnistys vaihtoehdot ja aina sama homma, windows logo ilmestyy ruutuun, lataa hetken aikaa ja sitten kone boottaa.
Veikkaan, että setup on nollaantunut ja joku asetus sieltä muuttunut. Minulla setup asetukset nollaantuu aina parin kuukauden välein, enkä tiedä mistä johtuu paristossakin on virtaa. Jos se on virus joka aktivoituu aina 6kk välein niin siirrä setupista päivämäärää taaksepäin. Kaverilla oli joku virus mikä aktivoitu kerran vuodessa eikä sitä F-secure löytäny. Mutta kun laitto aina päivän eteenpäin niin toimi. Onko sulla läppärissä sama winukka?
Läppärissä on Windows XP home edition kanssa, ei tosin samalla sarjanumerolla kun ongelmakoneessa. Täytyypi kokeilla sitä päivämäärän kanssa kikkailua kun sen tuosta taas saan käyntiin, harmittaa vaan kun koneelta katoaa kaikki tärkeät jutut ennen kuin sen saa takaisin reilaan. ei viitsisi maksaa satoja euroja huoltokavereillekkaan siitä virus diagnoosista täytyypi varmaan hommata ulkoinen kovalevy ihan vaan varmuuskopioita varten. Ei kuitenkaan kovalevy voisi olla vioittunut niin, että ongelma on niinkin harvoin kuin noin puolenvuoden välein?
Päivämäärän voi muuttaa setupista (bios) katso samalla onko asetukset muuttunut. Minulla setupista löytyy integroitu modeemi ja äänikortti vaikkei niitä ole emossa ja setup heittää ne defaulttina päälle ja windows on ihmeissään olemattomista laitteista. Kannattaa imuroida joku Linux live cd niin saa kopioitua tärkeät tiedostot talteen sen avulla. Tuossa listaa. Http://www.frozentech.com/content/livecd.php
Vein koneen jälleen kerran huoltoon ja ongelma ratkesi! 3 viikon tutkimisen jälkeen todettiin, että koneen molemmat kovalevyt ovat viallisia. Onneksi on takuuta vielä puolisen vuotta jäljellä Tiedoksi vain muille, jos on koneessa samankaltaista oireilua. Sinänsä ihmeellistä, että kone toimi viallisilla kovalevyillä puoli vuotta kerrallaan
Hyvä että ongelma selvisi. Vaikka nyt olet tyytyväinen, niin kuitenkin ajattelin monta kovalevyä uusimaan joutuneena tähän vielä lisätä pari asiaa. Ensimmäinen on se, että kovalevyjen rikkoutumiseen on aina jokin syy. Se voi olla itse kovalevykin, mutta ainakin minulla se oli standardimallinen poweri, jonka antamat virrat rasittivat kovoja. Uusin powerin hyväksi ja hiljaiseksi merkkituotteeksi eikä sen jälkeen ole yhtään kovalevyä hajonnut. Toinen seikka on, että kun sulla on SATA-kovalevyt, niin niiden lämpö voi nousta korkeaksikin, kun niitä on jo kaksikin. Tämä lämpö voi tietysti niitä rasittaa ja aiheuttaa jopa vaurioita, varsinkin jos kotelon tuuletus on entisten vähemmän kuumien osien tasolla. Eli kannattaa kiinnittää huomio siihen, mikä niitä kovoja voisi rasittaa.
minulla tekee win 2000 pro:n kanssa parasta aikaa juuri nyt täsmälleen samanlaista temppuilua. Juuri eilen asensin kaiken win 2000 uudestaan aina sovelluksia ja win 2000 päivityksiä myöten,kaikki näytti toimivan OK.koneesta virrat pois,ja kun aamu koitti virrat selkään ja sit alkoivat ONKELMAT...
@jari622 Selvitellään sitä teikäläisen ongelmaa tuolla kun kerran on jo aloitettukkin: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/1/320496