Windows XP + Linux Ubuntu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Kramer83, Apr 19, 2009.

  1. Kramer83

    Kramer83 Member

    Joined:
    Apr 16, 2009
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    TErvehdys taas,

    Haluaisin nyt kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni Linuxia. Tai siis, olen kyllä kokeillut ,mutta nyt haluaisin asentaa pysyvästi koneelleni tarkempaa kokeilua varten.

    Minulla on vain C- asema käytössä, kooltaan noin 120gb. Ei ole pahemmin vielä kokemusta tuosta osioinnista jne eli miten saan osioitua mahd nopeasti esim 5-10gigaa tuota Linuxia varten? Itse Linuxin asennushan pitäisi olla tuon jälkeen todella helppoa?

    Toivottavasti tämän päivän aikana joku ystävällinen jeesaisi. :)
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Gparted lohkaisee helposti kovalevyltä osioimatonta tilaa Linux-asennusta varten. Linux tarvitsee 2 osiota: juuriosion, jolle järjestelmä asennetaan sekä swap-osion n. 2xRAM:in määrä.
    5Gt-10Gt on hieman alakanttiin juuriosiolle (kyllä silläkin alkuun toki pääsee). 15-20Gt jo jättäisi reilummin tilaa omille tuotoksille.
    Ennen levyosion lohkaisua, kannattaa Windows-osio defragmentoida.
    Tässä jotakin ohjetta Ubuntun asennuksesta ja osioinnista. Vastaavasti toimivat muidenkin jakelujen vastaavat operaatiot.
    http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
    http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi
     
  3. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Täällä olevassa GParted oppaassa on kuvallisena tuohona käyttöön osion luonti.

    Kuvallisena GPartedia näkee mun oppaasta.
    Puppy Linux on erittäin sovelias vanhoille koneille. Uusiinkin se tuo etunsa pienen kokonsa ansiosta. 300MB on kovoon purkautuva tila tuosta virallisesta versiosta, jolla tekee jo paljon erilaista.
    "Puute" Puppyssä on epälinuxmaisesti vain root tili. Lievä tietoturva ja sähläysriski (sekoittaa se linux). Kolikon toinen puoli siinäkin on, että tottumaton ei tarvi miettiä su/sudo komentoja asioiden aikaansaamiseksi.

    GPartedin sivulla on tässä enkuksi ohje, jos on tarvetta käyttämätöntä tilaa siirtää osiosta toiseen. xp:stä tilaa linuxille tai päinvastoin sen asennuksen jälkeen. (Tai linuxin poiston jälkeen tila takaisin c: asemaan xp:ssä. Toinen osio, d: asema xp:hen syntyy millä vaan, vaikka dos-boottidisketin fdisk ohjelmalla.)
    Kun esim. vistan dataa tuhoamaton Levynhallinta ei pysty d:stä lohkaistua tilaa siirtämään c:hen.

    Ubuntussa kuulemma GParted on livenä käytössä. Kovoon asennettuna se pitää omalla komennollaan asentaa erikseen.
     

Share This Page