Tietokone tarvii käyttöjärjestelmän ja nykyisessä koneessa on kauan sitten waretettu ja kaikkien maailman matojen rampauttama Xp Pro. Nyt kuitenkin ryhtiliikkeenä haluan uuteen koneeseen aidon Windowsin. Mutta kun en oikein tiedä minkä ostaisin Maksako Windows tosiaan noin helvetisti: XP Home OEM:n keskihinta Hintaseurannassa on 168 euroa (hajontaa hinnoissa 84 - 300 euroa eli nuo eivät voi olla kaikki täysin samoja tuotteita). XP Home retailin keskihinta on 244 euroa, mutta sitä ei kovin monesta kaupasta saa. Yritin tuossa vähän surffailla Microsoftin sivuilla ja selvittää itselleni mitä tuo OEM tässä tapauksessa tarkalleen tarkoittaa. Koska olen itse kasaamassa konettani niin minähän en saisi tuollaista OEM-versiota ostaa. Eli pelottaa että se pakollinen tuoteaktivointi kusee siinä vaiheessa. Onko minun todellakin "yksityisenä" koneenkasaajana maksettava melkein 250 euroa pelkästä käyttöjärjestelmästä? ED: Ei hitto meni vahingossa vielä väärälle alueellekin mutta en löydä poista-namiskaa mistään.
Mikkisoftan perustaja Bill Gates on juuri tämän takia maailman rikkain mies. Euroja jotain n.40 miljardia. Maksa vaan hänelle lisää. Itse olen hiukan eri linjalla.
OEM tarkoittaa sitä että käyttis/muu softa myydään konepaketin mukana. Ei ole jollet osta sitä paikasta jossa se myydään 250€. XP maksaa n.100€. Käyt ostamassa vaikkapa paikallisesta PC-liikkeestä. 100€ on mielestäni halpa hinta verrattuna muihin softiin. Ostat esim F-Secure 2006 vuoden lisenssillä. Hintaa 50-84€. Ja saat sillä 1 vuoden päivitykset. Windows maksaa 100€ ja saat sillä monen vuoden päivitykset. Jos verrataan johonkin Paint shop pro 9. Hinta on sama. PSP9 saat muokata vain kuvia, mitä voit XP:llä tehdä?
Juu se OEM versio on tarkoitettu juuri muiden komponenttien ohessa myytäväksi, eli käytännössä sen voit ostaa vanhaan koneeseenkin tilaamalla tai ostamalla samalla vaikka uuden hiiren tai näppäimistön. OEM versio on juuri se mikä sinun kannattaa ostaa, ja tuoteaktivoinnin kanssa ei tule ongelmia koska jos kerta sen rehellisesti liikkeestä ostat on sinulla myös oikeus se koneeseesi asentaa ja aktivoida, ja ellei aktivointi internetin kautta jostain syystä onnistu tarjoaa se puhelinnumeroa johon soittaa ja pyytää aktivointia. Tosiaan OEM versio XP Home windowsista on keskimäärin hieman alle 100 euroa, eli jos jokin liike siitä yrittää 150 euroa pyytää niin käske niiden työntää se levynsä jonnekkin minne aurinko ei paista :-D valitse esim. tälläinen tuote: WIN XP HOME, SP2, FIN, OEM hinta beestingillä 90,97 euroa
stillborn: Koska se on waretettu winukka. Juuri tämä oli epäselvää, hyvä. Ostan siis tuon OEM-version jota saa aika edullisestikin joistakin paikoista. Alle 100e ei ole paha hinta, propsit auttaneille o/
Katteles myös Huuto.netistä... http://huuto.net/fi/showlist.php3?lcat=2&cat[]=atkdpckayttoj&status=N&order=B