Elikkäs Elikkäs... Tuossa maanantaina eli eilen yksi käyttäjäjärjestelmistäni (mikä oli sattumoisin minun ja myös admini) valitti viottuneesta käyttäjäjärjestelmästä taikka ettei minulla ollu valtuuksia kirjaututa sisälle. No ajattelin sitten että katon netistä apua ja jos kokeilisin vaikka Windowsin levykkeellä korjausasennusta. Ja niin sitten teinkin. Nyt ongelmana on että sieltä tulee BSOD (vblue screen of death) windwos logon yhteydessä hetken aikaa sen ladattua siinä. Mikään ei auta oikein siinä mitä itse olen yrittänyt. Ja nyt myöskään kun otin korjausasennuksen niin en pääse vikasietotilalla tekemään mitään koska minun pitäisi asentaa windows xp siinä eikä vikasietotilassa pysty sitä tekemään. Alan nyt vasta tajuta mitä meninkään tekemään. Joten kysyn vain että onko enää mitä tehtävissä. (Ja jos saa vielä selkokilellä kun en ole kovin etevä koneitten kanssa)
Mitähän se BSOD sanoo? Luultavasti rautavika. Itse testaisin Linux live-cd:llä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Live-CD http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Live-CD Siitä vähän perustietoa asiasta. Eli siis lataat esimerkiksi Ubuntun, poltat levylle levykuvana, käynnistät koneen levyltä, valitset live-cd vaihtoehdon, ja käytät sekä kokeilet toimivuuden.
Kokeile ajaa palautuskonsolissa seuraavat komennot: chkdsk /r fixboot fixmbr Tietääkseni korjausasennus tekee jo nuo mutta aina voi yrittää
Okei ei ehdi ku se BSOD on vain sekunnin tuhannes osan siinä. Ja olen kokellut noita 2... paitsi fixmbr ku en oikein tiedä mitä se tekee. Ja korjaus asennus ei vaikuta. Nyt tällä etkellä kone valittaa että koko koneesse on ojkin järjestelmä häiriö joten nyt edes tätä windows logoa ja lautauspalkkia ei tule. Outoa...
Saan nyt kaverilta tommosen levyn lainaksi huomenna että ilmottelen sitten jos toimii.' Mitäs sitten jos ei toimi?
Okei nyt ollaan tässä näin omalla koneella! Ubuntu pyörii...muuta koneesta tullu erittäin hidas. Mitä muuten tarkoittaa että rauta on hajalla? :O Noniin eli sitten seuraavcaksi pitäis saada se windows tähän onnistuneesti pyörimään tähän takas. Olisiko kenelläkään ideoita?
Rauta on hajalla = jokin tietokoneen komponentti vioittunut, ei toimi niinkun pitäs -> Ongelmia ilmenee tietokoneen käytössä.