Moro! Eli ideana on se, että kaverin tietokone pitäisi formatoida uudelleen, eli poistaa ja asentaa Windows uudelleen jotta kaikki tiedostot ja muut roskat häviää. Ongelma on se että kun laitan Windows XP levyn levyasemaan, käynnistän koneen uudelleen ja aloitan windows xp uudelleen asentamisen. Aluksi tulee sininen tausta ja vasen ala-kulmassa lukee "tutkitaan" jne, jne, mutta sen jälkeen tulee pelkkä musta ruutu ja vasen yläkulmassa välkkyy viiva. Siitä se ei mene enään eteenpäin. Olen koittanut myös HP recovery levyillä käynnistää recovery ohjelman mutta kone tilttaa. Onko kellään mitää kokemusta? Ite olen formatoinut tietokoneita aikasemmin mutta tähän en keksi ratkaisua, eikä myöskään Windows XP levy ole aito, mahtaisiko johtua siitä?
No tuotahan sitä ensimmäiseksi epäilisi. Onko nuo recovery-levyt tehty samalla koneella ja samasta kokoonpanosta? Ellei, niin siinä syy.
Löytyykö joku linux mandrake tai joku vastaava, sillä minä oon saanut koneen sitten formatoitua puhtaaksi. Ellei muu ole auttanut. Mutta kun oon saanut monen koneen toimimaan alta minuutin nettiin periaatteella, (entisen n. 10 min.) täyden putsauksen jälkeen, niin hivenen tämä windowsin roskakori ihmetyttää.. Windowshan jättää kai, vai olenko vainoharhainen, koneeseen itestään jotain ... Kun saat puhtaaks.. Sitten XP:n, pitäisi lähteä suoraan levyltä asentelemaan, kai sulla on koodit, voi kysellä jossain vaiheessa. Ja itse asiassa kopioitahan lähes kaikki ohjelmat ovat. Tai sitten suurimpia kopioiden jakajia ovat opettajat , eri asia ketkä rahastavat...
Joo, niin löytyy mulla tohon Windows levyyn serial number, kattelin tota mandrivaa, mut en oikee tiiä. Eli ensin asentaa mandriva ja sitte sen jälkee kun se on asennettu niin XP?
Formatoi mandraken avulla kiintolevy ja sen jälkeen käynnistä windows DVD asemasta, eli biosissa pitää olla bootausjärjestys 1:nä DVD-asema sitten vasta kiintolevy (normaali). Ja kun windows on bootannut uudelleen älä enää käynnistä DVD-asemasta, vaan vastaile sen kysymyksiin normaalisti. On tuohon hommaan kyllä olemassa ERASER-ohjelma, taitaa saada täältä. Eli ohjelma, jolla pitäisi saada kaikki roju pois. En ole itse vielä sitä käyttänyt. Tärkeintä, että saa kiintolevyn puhtaaksi. Kaikki ohjelmat eivät tee sitä. Tälläisen huomion olen tehnyt, että monen vanhemman koneen saa yllättävän nopeaksi, kun saa kaiken vanhan rojun pois kiintolevyltä. Ja ajaa järjestelmän uusiks. Varmuuskoipiot kannattaa tehdä, mikäli sellasta tietoa on. Minulla koodikirja on tärkein, sillä suurin osa tiedoista on ns."pilvessä", eli jossakin muualla palvelimilla.