Windowsin rinnalle Linux?

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by jpekkam, Feb 6, 2005.

  1. jpekkam

    jpekkam Guest

    Attelin tuosa ensviikolla tyhjentää kovon ja asentaa Windows XP:n uudelleen. (vuosipuhistus).
    Mielenkiinnosta ajattelin samalla, että jospas asentaisin sitten Winukan rinnalle Linuxin. Kysysinkin, mitä hyötyä tuosta Linuxista olisi, muuta kuin mielenkiinto?
    Entäs minkä Linuxin laitan? Mandrake?
    http://www.mandrakelinux.com
    Onko totta, että tuon voisi asentaa sillain, että ulospäin koneeni näyttää aina, että mulla on Linux ja olisi näin ollen turvallisempi? (jostain kuulin)

    (en tiiäö olisiko tämä pitäny postata tuonne Linux ongelmiin vai Windows ongelmiin vai...???)
     
  2. ReiserFS

    ReiserFS Regular member

    Joined:
    Dec 29, 2004
    Messages:
    202
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itselläni on XP:n rinnalla Gentoo linuxi, olen ollut siihen ihan tyytyväinen, vaikka sen toiminta kuntoon laittamiseen olen tavinnut apua kerran jos toistekin :) No hyötyä tuosta linuxista minulle on ollu eniten siinä, että kun windows heittää veivit, niin on joku mitä käyttää ja millä palauttaa tietoja.

    Onko totta, että tuon voisi asentaa sillain, että ulospäin koneeni näyttää aina, että mulla on Linux ja olisi näin ollen turvallisempi? (jostain kuulin)

    En tiedä asiasta, mutta tuntuu kummalliselta, että jos Xp on käynnissä, niin silti näkyis sen linux asennuksen ansiosta että käyttää linuxia, mut kuten sanoin, en tiiä.
     
    Last edited: Feb 6, 2005
  3. icedaemon

    icedaemon Regular member

    Joined:
    Apr 3, 2002
    Messages:
    389
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Aika urbaani legendaa toi että näyttäis ulospäin aina Linuxia :p
    Miks asentaa, jos sillä linuxilla ei mitään tee.
     
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Jos haluut vaan kokeilla/leikkiä Linuxilla niin asenna se virtuaali koneeseen...turhaan käytät vaan kovoas käyttikseen jota et kuitenkaan käytä kuin kerran pari kuussa.
     
  5. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käyttisten syvin olemushan on se, että mitä vähemmän pelaat PC:llä, sitä vähemmän tarvitset Windowssia. Linuxilla homma käy ja useinmiten vielä ripeämmin kuin Windowssilla.

    Mix asentaa Windows, kun sillä ei kuitenkaan tee mitään? Ongelmia vain tuottaa ja rahaa Gates:in taskuun.

    Kokeile mantaa viikko, kiskaise purkkadistrot mäkeen ja asenna Gentoo.

    Toi on mun mielipide, joten käämien käryäminen luokattujen tunteiden takia ei kannata.

    PS. Jos vaikka käyttäis Mäkkiä, ettei tulis niin äkkiä?
     
  6. jpekkam

    jpekkam Guest

    Ok.
    En tarvi Linuxia, mutta miksi ei kokeilla kun kerran semmonenkin mahdollisuus olis? Huvikseen... :)
    Koklaan ehkä tuota Gentoota...
     
  7. mika

    mika Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 26, 2003
    Messages:
    5,157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Onnea Gentoon asennukseen :)
    ...itse jatkan tuota kun taas aikataulu antaa myötä, nyt on vähän kiirettä ollut.
     
  8. gerbiili

    gerbiili Active member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    1,848
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli kohta taas hirveät gentoo väännöt menossa..
     
  9. mika

    mika Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 26, 2003
    Messages:
    5,157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
  10. oskutus

    oskutus Member

    Joined:
    Feb 5, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jees, Gentoon asennus voi kuulostaa monelle Mandraken, Fedoran, SuSen jne. asentaneille helpolta, linux kuin linux -periaate ei ihan päde joka asiassa.. :p Gentoon asennuksesta on toki kattavat manuaalit olemassa ihan http://www.gentoo.org :ssa, mutta ongelmia tulee kokeneellekin säätäjälle :> Gentoon asennus on aika pitkä prosessi (ainakin jos halajaa graafista käyttöliittymää), suurimmaksi osaksi ajan venyminen johtuu pitkistä kääntöajoista :p KDE tais kääntyä päivän tms.. no joka tapauksessa jos haluaa perehtyä linuxiin ja olettaa että kiinnostus riittää myös ongelmien tullessa niin Gentoo on loistava vaihtoehto. Ja kyllähän se palkinto sitten odottaa lopussa :>
     
  11. gerbiili

    gerbiili Active member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    1,848
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  12. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Miksi ei? Sitäpaitsi nykyajan kovot on niin suuria, että on ihan sama, onko sulla windowissa tilaa 190 vai 200 gigatavua. Ja jos ei meinaa riittää, niin sitten ostaa uuden kovon. Jos vähääkään on mielenkiintoa linuxiin, kannattaa ehdottomasti asentaa.
    Itsekin olen alkanut yhä enemmän käyttää Linuxia päivittäin sen jälkeen kun vaihdoin Red Hat 8:in Xandrosiin.
    Jos on melko aloittelija Linuxissa (kuten minä) suosittelen lämpimästi tuota Xandros Desktopia. Helpompi asentaa kuin XP ja asennuksen jälkeen voikin sitten painaa menemään. Kaikki tarpeellinen on valmiina ja lisää saa Xandros Networksin kautta.
    Tuollainen Linux voisi hyvin vaikka yleistyä ihan kotikäytössäkin.
     
  13. gerbiili

    gerbiili Active member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    1,848
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Itelläni eip ole tilaa koneella kuin n. 30 gigaa yhteensä niin en ole nyt linukkaa pitänyt. ajattelin kohtapuoliin itekkin heittää siivouksen windowssille ja asentaa samalla mandraken, kunhan saisin siihen tän netin vörkkimään.
     

Share This Page