Windowsin tiedostojen jako Ubuntuun

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Mysticiza, Jun 20, 2011.

  1. Mysticiza

    Mysticiza Regular member

    Joined:
    Jul 13, 2009
    Messages:
    234
    Likes Received:
    28
    Trophy Points:
    38
    Minulla on Windows 7 pöytäkone, ja kannettava, johon juuri asensin Vistan päälle Ubuntun(11.04).
    Windows 7:ssa on tiedostoja, jotka automaattisesti Allway Sync -nimisellä ohjelmalla siirsin Vistakoneeseen. Verkko hakemistossa näkyi Vistakone.
    Nyt, kun asensin Ubuntun, en millään saa sitä näkymään Windows 7 koneelle että voisin samat tiedostot automaattisesti päivittää ohjelmalla.
    Ubuntun puolelta saan näkymään Windows 7:n jaetut tiedostot ja kansiot, mutta toistepäin ei toimi.
    Olen painanut Ubuntusta kansiota, johon tiedostot menisivät, oikealla ja valinnut "jakamisen valinnat" --> "Jaa tämä kansio" ja "salli muiden kirjoittaa tähän kansioon".
    Kun painan "järjestelmä" --> "asetukset" --> "omien tiedostojen jako", ylhäällä lukee "Tätä toimintoa ei voida ottaa käyttöön, koska tietokoneelle ei ole asennettu tarvittavia paketteja".

    Asensin toisten neuvojen mukaan myös Samban. Samba on auki, ja olen siihen lisännyt tämän kansion, mihin tiedostot pitäisi saada. Kansion asetuksista on "Sallittu pääsy kaikille" valittu. Sambasta "Asetukset" --> "Palvelimen asetukset" Työryhmä: workgroup (sama kuin Win7.) Turvallisuus välilehti: Todennustapa: käyttäjä, salaa salasanat: kyllä, vierastili *linux käyttäjätilin nimi*(olen testannut myös "ei käytössä").

    En millään saa toimimaan vaikka mitä asetuksia säädän, Windowsista vain ei löydä Ubuntua..
    Mikä ihme mahtaa olla ongelmana?
    Tämä on eka kerta kun omalla koneella Ubuntu, joten koittaisitteko puhua 'selkokielellä' jos jotain vinkkejä ja apuja olisi.
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Samba kokemukseni on aika heikkoa. Sillekin pitää lisätä käyttäjiä tyyliin smbpasswd -a käyttäjänimi. Ehkä paras tapa on luoda Ubuntuun käyttäjä tunnus vain Samban käyttöön. Niin saa sille sopivat oikeudet ja tietoturva pysyy kunnossa. Käyttäjä lisätään useradd -m tunnus ja salasana passwd tunnus.

    Asetukset löytyy kansiosta /etc/samba/smb.conf. Samban päälläolon ja jaot voi testata tyyliin smbclient -L palv.kon.ip.nro -U %.

    Windowssissa resussinhallinnassa My network places --> Map network drive. Anna osoite muodossa \\ip-numero\jako ja linkillä connect using different user name oikeat tunnukset


    Jos Samba ei onnistu Linuxiin on helppo käynnistää ftp tyyliin /etc/init.d/ftp start. Ja sitten vaikka ihan selaimella Linux koneeseen IP-osoitteella.. Näin itse teen satunnaisessa tiedostonsiirrossa. FTP:n tietoturvaa haukutaan kovasti, mutta jos satunnaisesti päällä ja siirrettävät tiedostot (salatussa)paketissa ja asetukset kunnossa niin en näe siinä ongelmaa.
     

Share This Page