Windowsista Linuxiin

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Skull_Cro, May 9, 2009.

  1. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt olen liekkinyt jonkun aikaa käyttiksillä (XP>vista>7beta), ja olen ajatellut vaihtaa mikkisoftan linuxiin. Mikä olisi paras vaihto-ehto ?
    Saisi toimia nämä ainakin: mese, google chrome-selain, ja Guitar Pro 5-softa sillä lähinnä noita vaan käytän tällä koneella.
    Käyttöjärjestelmä ei myöskään saisi olla ruman näköinen.
     
  2. juuSOS

    juuSOS Regular member

    Joined:
    Sep 27, 2006
    Messages:
    751
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmmm, helppokäyttöisin on ehdottomasti (X)buntut (joista varmaankin hienoin Kubuntu, tarvii kyllä muistaa että Linuxin muunneltavuus on omaa luokkaansa)... Lisäksi kannattaa tarkistaa varmaan Fedora ja OpenSUSE -distrot.

    Chrome ei ole vielä valmistunut Linuxille kuten sivut antavat ymmärtää:
    Mesen saa toimimaan useilla ohjelmilla kuten aMSN ja Kopete. (Windows Live Messenger ei tietenkään toimi Linuxissa)

    Guitar Pro -ohjelmasta en ole varma, mutta kun ei vaikuta olevan kovinkaan raskas niin todennäköisesti saa toimimaan Winen avulla.


    Onnea vaan Linuxiin siirtymisessä!

    EDIT
    : typo
     
    Last edited: May 9, 2009
  3. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen ymmärtänyt ettei Linuxia käyttäessä tarvitse välttämättä käyttää mitään palomuureja eikä virus-torjuntaa (kun niin pieni käyttäjä kanta ettei oikein niitä kehitetä), mutta kannattako ne kuitenkin kaiken varalta hommata, jos kyllä minkähän nimiset mahtaisivat olla hyviä ?
     
  4. hhannu

    hhannu Member

    Joined:
    Sep 10, 2004
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Virussoftaa ei tarvita, mutta palomuuri voisi olla asiallinen. Varsinkin jos koneella on jotain tärkeää tavaraa.
     
  5. juuSOS

    juuSOS Regular member

    Joined:
    Sep 27, 2006
    Messages:
    751
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Linuxissa on palomuuri valmiina. Ja jos sitä haluaa muokata pitää ladata pakettinen. :)
     
  6. hhannu

    hhannu Member

    Joined:
    Sep 10, 2004
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Oletuksena se ei ole päällä
     
  7. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Joined:
    Aug 11, 2007
    Messages:
    1,168
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Suosittelen ubuntu 9.04:sta ehdottomasti.

    Pidgin niminen ohjelma on valmiina ubuntussa, joka tukee lukemattomia protocollia, kuten MSN ja IRC. Pidginiin on myös paljon käteviä plugin:eja saatavilla.

    Chromea ei oikein saa toimimaan ubuntussa, ja suosittelen muutenkin Firefox 3:sta. Kannattaa teemoja ja pluginneja katsella niin saa sitten sen näköiseksi kuin haluaa (esim chromen) ja toimimaan miten haluaa pluginnien avulla.

    Guitar Pro 5 softa näyttäisi WINE:n kautta toimivan erittäin hyvin, eli sen käyttäminen on täysin mahdollista ubuntussa.

    Ja mitä ulkonäköön tulee, linuxsissa vain mielikuvitus on rajana. : )

    Edit: Ja mitä palomuuriin sekä virustorjuntaan tulee, kumpaakaan ei ole käytössä ubuntussa oletuksena, koska normaalissa käytössä niillä ei tee yhtään mitään. Eri asia on sitten jos palvelimia pidät päällä.
     
    Last edited: May 9, 2009
  8. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei sillä ohjelman raskaudella ole mitään tekemistä sen kanssa toimiiko winellä vai ei.

    Ja joo, kyllä toimii toi softa winellä

    Ja tuolta voit itse katsoa miten mikäkin windows ohjelma winellä toimii http://appdb.winehq.org/
     
    Last edited: May 9, 2009
  9. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joos, ei tarvitse ladata mitään paketteja sitä säätääkseen.

    Ainakin ubuntussa löytyy pakettivarastoista "tuxguitar" joka on vastine guitarpro:lle

    Itse suosittelen kokeilemaan liveCD:llä useita jakeluita ja kokeilla mikä on itselle sopivin.
     
  10. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En tiedä kuinka mitkäkin ajuri toimii kun vaihtaa konetta mulla käytössä halppis-läppäri. Toivottavasti jku osaa sanoa kuinka kaikki tässä tulee toimimaan.
     
  11. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Osta, jos ei jo ole (myydään yksin kappaleinkin) cd-rw.
    Ei mene aihoita hukkaan. Kokeile eri Live versioita, miltä vaikuttaa.

    Puppu Linux on mulle tutumpi. Live lataantuu kokonaan RAMiin ja cd:n saa ulos ja luettua ihan muuta, poltettua jne.
    Myös ohjelmia voi asentaa Liveen, ne ei mene kovalevylle, vaan rammiin.
    Puppyssä on omat paketit (.pup) .pet.
    Puppy 4:sta lähtien pitäis Debian paketit asentua myös.
    Katso tästä kuin helposti asiat voi sujua.
    Ohjeen perässä on mun viesti, jossa linkki toiseen ketjuun. Siinä on debian, slackware pakettien asentamisesta.

    Valmiiksi tuunattu Mediapup
    (Parent Puppy: 4.1.2 Retro. Eli toiseks viimeisin virallinen josta viritetty. retro = (with older kernel for old computers))
    Tossa on äänieditoria ja Wine valmiina.
    Sun GuitarPro vaatimus, midi pitäis saada toimimaan ilmeisesti.
    Tämä keskustelu on siihen ja Puppyyn.


    There´s actually a similar program for linux that is called TuxGuitar , and another called Dguitar
    Googlaten noi ohjelman nimet + Puppy
    (Sekä TuxGuitar että Dguitar sivustojen saitilla löytyy infoa)
    http://www.tuxguitar.com.ar/forum/5/661/getting-it-to-run-puppy-linux/
    http://dguitar.sourceforge.net/en/index.html
    Puppy virallinen foorumi murga linux ja siellä haku noista ohjelmista
    Installing TuxGuitar 1.0

    Toinen distro joka sulle vois soveltua hyvin
    Musix GNU Linux
    (Siisti idea saitin valikolle "marsun nupit")
    Tosta on dvd iso pari gigaa ja muistaakseni se sisältää videoeditointi juttua, cd pitäis olla kaikki musa jutut.
    (dvd-rw levyjäkin myydään yksin kappalein)
     
  12. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lukenut nyt vähän linuxista juttuja, ja nyt kiinnostaisi mistä saisi DVD:lle poltettua Ubuntun/Kubuntun silleen että ei tarvitsisi laittaa kovulle vaan voisi vaan testata DVD:ltä ?
     
  13. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    ihan ubuntun sivuilta
     
  14. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kummalla sen pystyy testaamaan tuolla huomattavasti pienemmällä CD versiolla vai jyreällä DVD versiolla vai onko niin että onnistuu kummalla vain ?
     
  15. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Joined:
    Apr 5, 2007
    Messages:
    353
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kumpikin toimii, mutta suosittelen CD versiota. Ei sitten tarvitse ladata/polttaa niin kauan.

    Toinen harkitsemisen arvoinen mahdollisuus testata Linuxeja on asentaa ne virtuaalikoneeseen. Esim. Oracle/Sun Virtualbox on suosittu ilmaisohjelma virtualisointiin.
     
  16. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Voit myös tutkailla Ubuntun laitetietokantaa läppärisi ja oheislaitteidesi kohdalta.

    https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
     
  17. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Selaimella tulee helposti 100kB/s
    Download managerilla saa 5 jopa 10 kertaa nopeemman imuroinnin.
    Kun ne isot on suoria linkkejä yleensä, niin 'no probleemo'.
    1MB/s => 1GB tulee 1000 sekunttia = vajaa 20 minuuttia.
    DVD levyllinen voi tulla tuntiin. Huonoimmillaan 10 tuntia tai kauemminkin.
    Paljonkos tosta on vaivaa jättää vaikka kone yön yli imuttamaan?

    Polttaminen.
    16x nopeus on painettu aihioon. Jos ei kikkaile laadun kanssa, optimi aihion nopeus, ja on uudempi asema, niin 20x, 22x, 24x löytyy se poltto nopeus.
    120 minuuttia siihen dvd levyyn menee. Poltto täyteen kestää 7,5 minuuttia tai sen alle.

    Ei dvd:ssä mitään mainosvideoita ja trailereita ole cd versioon lisätty.
    Vaan 'Ei niin jokaisella tarpeellista tilpehööriä' joita ei sitten erikseen tarvitse ladata, etsi latauslinkkiä jne.
    Ubuntusta mä en mitään tiedä, joten tää ei ehkä kirjaimellisesti päde siihen.

    Suosittelen rw-levyn käyttöä ja kokeilemaan eri distroja. Vaikka olisit jo jonkun päättänyt. Kokeilemalla näet mitä se eri työpöytä manageri esim. saa aikaan. (Tosin käyttöliittymä on pitkälti vain tottumus kysymys. Oppii ajan kanssa.)
    Saatat myös huomata jonkun hyvän ohjelman, osaat sitten haeskella ja lisätä siihen distroon, jonka lopullisesti valitset käyttöön.

    Varmuudella en osaa sanoa cd-image, jos sen polttaa dvd-rw:lle, toimiiko se.
    Paljon on kaikkea muutakin cd imagea tarjolla, että ihan järkevää vieläkin on omistaa vähintään 1 cd-rw, johon sitten polttaa sattunnaisesti käytettävää, bootti-cd:n.
    Ei siinä raha hukkaan mene.
    "All the best of my choice" audio-cd ja bileisiin messiin: 'Pankaas jätkät tästä soimaan vähän parempaa biittiä'.
     
  18. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Joined:
    Aug 11, 2007
    Messages:
    1,168
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Itse olen aina käyttänyt DVD+RW:tä eri distrojen testaamiseen, esimerkiksi puppyn yms. DVD:hen voi siis ihan hyvin polttaa tavallisia CD-imageja. Itse olen polttanut 2x nopeudella, joka ei siis ole maksimi. DVD:n tyhjennys+poltto operaatiossa menee korkeintaan 3 minuuttia, erityisesti jos kyseessä on alle 700mb:n distrot.

    Nopeaa ja helppoa tuo testailu pelkästään yhdellä DVD+RW levyllä.

     
    Last edited: May 11, 2009
  19. jikpocx

    jikpocx Guest

    JEP. (tosin onnistuu halvemmallakin)
    Oletko kokellu sillä myös kaikki omat pakolliset lisukkeet (Wlan, Buetooth, Irda, Firewire, ulkoiset DVD tai HD -asemat) jne.

    KYMYSYS:
    Kertoisko joku miten saa tavallisesta DVD-soittimesta irroitetun
    tavallisen Maxtorin HD:n varmuuskopioitua Ubuntussa (koneen BIOS tunnistaa)....?
     
  20. Skull_Cro

    Skull_Cro Regular member

    Joined:
    Jul 5, 2007
    Messages:
    340
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt olen yrittäny asentaa ubuntua ja kubuntua eikä onnistu sitten millään. Kummatkin jumittuvat vaiheessa kun painan asenna ubuntu/kubuntu (tai mikä nyt olikaan) sitten tulee kuvake jossa näkyy ubuntun/kubuntun-logo ja latauspalkki, jonka jälkeen se lataa hetken ja katoaa tämän jälkeen mitään ei tapahdu vaikka odotinkin yli 10-15min. Olen koittanut ubuntun 32bit,64bit CD versiota ja 32bit DVD-versiota. Luin tuolta yhestä linkistä että sempron-prossun kanssa toimisi vain 64bit-versio tiedä sitten sitä. Jos joku osaa neuvoa miten saisin jomman kumman asennettua ??
     

Share This Page