Eli ongelma on tosi paskamainen. Lainasin kaverilleni konetta, jotta tämä voisi editoida tekemänsä elokuvan, kun hän sitten alkoi polttaa tätä elokuvaa DVD:lle, niin kone jumittuin menuvalikon tekovaiheessa ja hän joutui sammuttamaan koneen "väärällä tavalla" eli kytkimestä. Sitten kun hän käynnisti koneen uudestaan, kone ei suostunut käynnistämään konetta enää windowsissa, sen jälkeen kokeilimme kaikkea mahdollista ja lopuksi päädyimme formatointiin. No nyt ongelma on seuraava: kun yritän laittaa WindowsXP Home Editionia koneelle, niin kone ei suostu laittamaan kaikkia tiedostoja koneelle, jolloin en voi asentaa enää windowsia... niitä tiedostoja on useita, joita levy ei suostu asentaa, mutta aina välillä suostuu kopioimaan muutaman. onko vika missä??? kysykää jos tarvitsette lisätietoja...
99 tapauksesta 100:sta tuo että tiedostot ei kopioidu kovalle xp:tä asennettaessa johtuu viallisesta muistikapulasta.Jos sulla on 2 kapulaa kokeile yhtä kerralla, jos vain 1, lainaa joltain asennuksen ajaksi.Itse olen törmännyt tähän samaan ongelmaan 6:ssa eri kaverini koneessa, kaikissa asennus onnistui muistin vaihdon jälkeen.
Tuota... olen newbie näiden asioiden kanssa, vaikka minut saatetaan ilmoittaa täällä jonain Junior Memberinä (varmaan siksi, että kyselen täällä viikottain jotain tyhmää) eli olen aivan kokematon tällaisessa. Miten minun pitää siis toimia??? Jos pystyt, niin voisitko käyttää Tietokoneet-Tosi-Idiooteille-kielellä... olisin kiitollinen Kiitos kuitenkin jo näistäkin vihjeistä... ollaan jo askeleen lähempänä totuutta
Siis onko muistikapula se muisti, jota voi olla 256 Mb tai 512 Mb tai 1 Gt tai jopa 2 Gt...? Mikä hitto sen nimi nyt oli... vai tarkoitatko kovalevyn muistia... Minulla on siis käytössäni kaksi kovalevyä (200 Gt ja 80 Gt) ja yhteensä sitä muistia, jonka nimeä en muista, niin 1 Gt. Hitto, että mä saankin kuulostamaan itseni tyhmältä.
Kone auki, ei o paha paikallistaa Tuolta vähän näet mitä hakea: http://www.amtek.eskk.fi/vkoulu/pcpaivitys/muisti_02.htm ..uudemmissa koneissa tuo muistikampa vaan painetaan paikkaan kiinni, ei laiteta missään erityisessä kulmassa...eli otat toisen irti ja kokeilet uudelleen...todennäköisesti sulla on niitä 2 kpl. (2x512Mb)
Juu muistikapulat(keskusmuisti) sijaitsevat yleensä suorittimen(cpu) vieressä. Ne on just niitä mitä voi olla 128MT-1GT(yleisimmät koot). Mikan neuvoja kun noudattelet, niin hyvä tulee. Ihmeellisintä tässä on kuitenkin se, että kaikki em. kaverini olivat onnistuneet asentamaan win98 tai winMe,mutta xp:n asennus kusi kintuille, ja se että kun asennus oli suoritettu onnistuneesti ilman "viallista" palikkaa, niin sen takaisin asennukse jälkeen, ei ole ilmennyt ongelmia kuin 1:llä. Luulen, että vika on siinä, kun xp:n asennus joutuu käyttämään jotain vanhoja media & muisti ajureita asennettaessa(luultavasti 16bit universaaleja yhteensopivuuden takia) niin näiden yhteensopivuus suuren ja nopean muistimäärän kanssa on surkea.
No nyt otin yhden sellaisen 512 Mb muistikamman irti, löytyi kyllä todella helposti... niin kuin totesit. Varmistin vielä kammasta olevasta tekstistä että varmasti otin oikean jutun pois. Sitten käynnistin koneen ja: Kone ei avaudu ollenkaan, tai siis avautuu, mutta ruutuun ei tule yhtään mitään (johdot ovat oikein!!!), sen sijaan kone pitää piipittävää ääntä, piipitystä kuuluu noin 3 sekunttia, sitten 3 sekunnin hiljaisuus ja taas alkaa 3 sekunnin piip ääni ja niin edelleen... MITÄ TAPAHTUI :/ ??? APUVA... Räjähtääkö toi paska, koska mun tuurilla se on erittäin mahdollista!
Sit tälläinen pieni fakta (en tiedä, onko oleellinen): kun tossa mikan viestin mukana oli se nettisivu, niin siellä puhuttiin bank 1 ja bank 0, eli muistikapuloille on tavallaan 4 paikkaa eli parillinen, mutta mun koneessa niitä paikkoja on vaan 3. En tiedä, onko tärkeä tieto...
Toi parillinen bank oli joskus kauan sitte, elä siitä huolehdi(nykyään aina *2 eli pakostakin parillinen). Noi piipitykset ovat koneen tapa ilmoittaa, että kaikki ei ole kunnossa kun kone käynnistetään, eli oletettavasti tapahtui seuraavaa: 1.se toinen kampa joka jäi emolle kiinni, ei ole kunnolla kiinni, tai 2. jos on, niin väärässä slotissa(sulla saatta olla dual channel muistiohjain).Kokeile painaa kunnolla kiinni ja jos piippaa vielä kokeile kaikki paikat läpi. Jos ei näillä eväillä piipit lopu, kokeile sitä kampaa eri paikkoihin, jonka otit irti.
No musta tuntuu, että nyt viimeistään se vika on noissa muistipalikoissa, koska se ei enää auta, että laitoin mä ne miten päin tahansa. Se jatkaa sitä piippaamista vaan. Vittu mua vituttaa, kaveri sanoo, että mä rikoin sen nyt kun mä otin ne irti, puhu jostain staattisesta sähköstä joka tuli mun sormista niihin ja rikkoi ne. SAATANA. Käytin niitä kyllä ihan oikein, tartuin kiinni pelkistä reunoista, en mistään muualta. Kiva kun takuuaikakin on loppu, niin sekään ei auta. VITTU! Onko jollain vielä jotain hyviä ideoita? Miten joku windows ongelma voi päättyä tällaiseen ongelmaan???
tarkasta vielä että näytön ohjain on kunnolla kiinni ja myös muutkin kortit jota koneessa on..käytä vaikka irti ja laita takaisin..
Elikkäs.. ensimmäisenä virrat pois koneesta ja kansi auki. -ota muistit, näytönohjaimen ja kaikki pci-laitteet irti emosta. -Resetoi bios ottamalla patteri pois tai jumpperin avulla. -Pistä näytönohjain ja toinen muistikampa kiinni. Kiinnitä virtapiuha ja näyttö koneeseen ja kytke virrat. Jos ei edelleenkään pelitä, itsellä joskus autto muistiongelmiin kampojen pintojen pyyhkiminen. Yksi ratkaisu on tietenkin maksaa kiltisti huollosta jossain koneliikkeessä.
Elikkäs.. ensimmäisenä virrat pois koneesta ja kansi auki. -ota muistit, näytönohjaimen ja kaikki pci-laitteet irti emosta. -Resetoi bios ottamalla patteri pois tai jumpperin avulla. -Pistä näytönohjain ja toinen muistikampa kiinni. Kiinnitä virtapiuha ja näyttö koneeseen ja kytke virrat. Jos ei edelleenkään pelitä, itsellä joskus autto muistiongelmiin kampojen pintojen pyyhkiminen. Yksi ratkaisu on tietenkin maksaa kiltisti huollosta jossain koneliikkeessä.
OH MY GOD!! Mä nyt otin niitä irti ja laitoin kiinni vuorotellen, ei mitään, mutta nyt mä puhdistin sitä ympäriltä ja keskeltä ja kaikkialta ja laitoin vain toisen muistikamman kiinni: ja nyt se lopetti sen piipittämisen ja aukesikin jopa, mutta se jää siihen alku kohtaan missä näkee monta Ghz mun koneessa on ja mitä kovalevyjä mulla on ja siinä alareunassa lukee: "CMOS checksum error - Defaults loaded" Mitä se tarkoittaa??? Mitä teen?
Paina del ja mene biosiin. Luultavasti tallentamalla bios-asetukset alkaa pelittämään. Hyvä jos oli apua.
Juu, se defaults loaded tarkoittaa sitä että BIOS on onnistuneesti nollattu ja asetukset on pyöräytetty oletuksille. Ei siinä muuta kun jatkat vaan boottaamista. Itsellä on sama homma että kone piipittää AINA kun BIOS:sta on muutettu asetuksia tai komponentteja on vaihdettu/irroitettu. Yleensä se korjaantuu vain käyttämällä virrat alhaalla ja laittamalla ne takaisin. Mitä taas tulee alkuperäiseen ongelmaan niin kyllähän se näin menee että muistikampa on mitä todennäköisimmin paskana jos noi asennukset ei onnistu. Vanhassa koneessani oli vastaava ongelma ja loppuaikana en saanut edes 98SE:tä asennettua kunnolla. Tosin se toimi silti paremmin 2000:n verrattuna mikä oli rinnakkaisena järjestelmänä. Testaa ne molemmat muistikammat jollain muistintestausohjelmalla vuorotellen. http://hcidesign.com/memtest/ Tossapa vielä joku ohjelma jolla voi testailla.