Wine

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Erkkimon, Feb 1, 2005.

  1. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Sain Winen toimimaan Mandrakella aikoinaan. Mitenkäs se SuSElla saadaan toimimaan? Kun installoidessani SuSEa moneen kertaan näin, että Wine olisi asennettu. Mistäköhän sen löytäisin ja jos haluan .exe -tiedoston auki, mitä filettä minun tulisi käyttää. Muistelen ainakin Mandrakella, että kokeilin avata ainakin kymmenellä eri fileellä niitä .exejä.

    Luin myös Mikrobitistä, että Winkun saa aukeamaan Linuxissa erillisessä ikkunassa. Kävin nettijatkot yms. läpi, mutta en löytänyt muuta, kuin sen, että Winkun tosiaan saa aukeamaan ikkunassa. Tämä liittynee jotenkin Wineen?
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli siis jos olet asentanut (jos et, niin onnistuu varmaan helpoiten sen susen oman pakettien hallinnan kautta) sen winen, niin kirjottelet vaan komentorvillä:
    wine /polku/josta/exe/löytyy/ohjelma.exe

    ja jos wineä ei löydy, niin kokeileppa komentorivillä:
    whereis wine

    ja käytät suoraan sitä polkua, josta se wine löytyy..

    Winkun?? Siis tarkoitatko windowssia...??
    jos kyllä, niin [bold]ei[/bold] liity kyllä wineen mitenkään...

    Näillä onnistuu windowssin ajaminen linuxin päällä:
    VMware (http://www.vmware.com/)
    Bochs (http://bochs.sourceforge.net/)
    Win4lin (http://www.netraverse.com/)
     
    Last edited: Feb 1, 2005
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Selvä. Tutkailen... Tarkoitin Windowsia. Kiitos ohjeesta. Katselen niitä mahd. pian. :)
     
  4. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mihin Wine asentuu noin rekisterin näkökulmasta katseltuna? Kun käsitin, että Winen saa pyörimään, kun kirjoittaa konsoliin "wine program.exe", mutta mitään ei tapahtunut. Ja kun yritän avata .exen, SuSE pyytää minua avaamaan .exen jollakin ohjelmalla ja antaa puuhakemiston, mutta Winea ei löydy sieltä mistään.

    Olen yrittänyt myös etsiä Winea kovikselta, mutta minkä niminen file on se file, joka on se ohjelma, jolla avataan .exet?
     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Linuxissa ei ole mitään rekisteriä...

    Kyllä sen pitäis noin toimia...antaako jotain virhe ilmoituksia...??
    Yritäthän varmasti suorittaa sitä exe:ä oikeasta hakemistosta??
    Täältä vielä winen manuaali, jossa kerrottu, että kuinka se pitäis confata ja miten ajaa niitä ohjelmia:
    http://www.winehq.com/site/docs/wine-user/index

    riippuen tietysti työpöydästä tai WM:stä, mutta yleensä siinä saa itse kirjoittaa sen ohjelman nimen, eli siihen kirjoitat vaan:
    wine

    Jos se on asennettuna, niin pitäis löytyä komennolla:
    whereis wine

    voit myös koittaa hakea sitä komennolla:
    find / -name wine
     
  6. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei sitten minkäännäköistä. Ei vain yksinkertaisesti tapahdu mitään.

    Kyllä. Tyyliin
    Joo. Tuota yritin ja onnistuinkin. Sain kolme sorsaa ja yksi niistä toimi. Sain vain kansion auki ja siellä oli jokin .inf -tiedosto.

    Kun käytin Mandrakea, löysin Winen sijainnin ja avasin kaikki .exet vain tällä ohjelmalla. Nyt en voi tehdä enää niin, kun en tiedä missä Wine on ja niitä fileitä on ainakin sata siinä kansiossa. Sitä ei myöskään ole hakemistopuussa. Käsitin sen jonkinnäköisenä rekisterinä, että SuSE ymmärtää sen ohjelmana. Ohjeissa myös lukee, että Wine löytyy valikoista System -> Emulators -> Wine. Koko emulators -valikkoa minulta ei löydy.

    Wine on kyllä aika tärkeä ohjelma Linuxin käyttäjälle. Harmi, jos en saa sitä toimimaan...
     
  7. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei sitten minkäännäköistä. Ei vain yksinkertaisesti tapahdu mitään.

    Kyllä. Tyyliin
    Joo. Tuota yritin ja onnistuinkin. Sain kolme sorsaa ja yksi niistä toimi. Sain vain kansion auki ja siellä oli jokin .inf -tiedosto.

    Kun käytin Mandrakea, löysin Winen sijainnin ja avasin kaikki .exet vain tällä ohjelmalla. Nyt en voi tehdä enää niin, kun en tiedä missä Wine on ja niitä fileitä on ainakin sata siinä kansiossa. Sitä ei myöskään ole hakemistopuussa. Käsitin sen jonkinnäköisenä rekisterinä, että SuSE ymmärtää sen ohjelmana. Ohjeissa myös lukee, että Wine löytyy valikoista System -> Emulators -> Wine. Koko emulators -valikkoa minulta ei löydy.

    Wine on kyllä aika tärkeä ohjelma Linuxin käyttäjälle. Harmi, jos en saa sitä toimimaan...
     
  8. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei sitten minkäännäköistä. Ei vain yksinkertaisesti tapahdu mitään.

    Kyllä. Tyyliin
    Joo. Tuota yritin ja onnistuinkin. Sain kolme sorsaa ja yksi niistä toimi. Sain vain kansion auki ja siellä oli jokin .inf -tiedosto.

    Kun käytin Mandrakea, löysin Winen sijainnin ja avasin kaikki .exet vain tällä ohjelmalla. Nyt en voi tehdä enää niin, kun en tiedä missä Wine on ja niitä fileitä on ainakin sata siinä kansiossa. Sitä ei myöskään ole hakemistopuussa. Käsitin sen jonkinnäköisenä rekisterinä, että SuSE ymmärtää sen ohjelmana. Ohjeissa myös lukee, että Wine löytyy valikoista System -> Emulators -> Wine. Koko emulators -valikkoa minulta ei löydy.

    Wine on kyllä aika tärkeä ohjelma Linuxin käyttäjälle. Harmi, jos en saa sitä toimimaan...
     
  9. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Siis kokeile ajaa toi niin, että kirjotat sen exe:n oikean linux polun...

    Siis täh..enpä ymmärtänyt tosta mitään...??
    mutta toi "whereis" komento näyttää sulle sen winen hakemiston tähän tyyliin:
    /usr/bin/wine

    Eikä siinä silloin tarvi sitä mistään sen paremmin etsiä...
    Btw. Linux puolella puhutaan hakemistoista ei kansioista...

    Edelleen tolla whereis komennolla saat sen winen hakemiston selville (ja pelkkä "wine" pitäisi yhtä hyvin riittää)

    Voit unohtaa windowssin liima+purkka rekisterit!!
    No voithan itse tehdä sille jonkun valikon ja kuvakkeen, jos haluat...

    Ai...missä mielessä tärkeä??
    Mä en kyllä keksi winelle oikeastaan mitään hyötykäyttöä...
     
  10. orvokki

    orvokki Member

    Joined:
    Mar 2, 2004
    Messages:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No nythän on niin, että kun latasin sen aMulen ja se on mun mielestä ihan tyhmä (lue: en oppinut ehkä käyttämään sitä oikein) niin arvelin tässä sitten käyttää dc:tä winen avulla. Ei vaan ota onnistuakseen! Latasin molemmat, se löytyykin jopa polusta dc: /usr/bin/dc /usr/share/man/man1/dc.1.gz , mutta mitä hitsii mun pitäis sille nyt sitten tehdä, että saan sen toimimaan?

    Kiitos taas ihanat ihmiset hyvistä neuvoistanne! Sitä kun joutui syntymään naiseksi... ;)
     
  11. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Koita ihmeessä käyttää Azureusta, joka toimii samantien.

    Miksi, et lataa dctä mikä on suunniteltu linuxille? dc gui. Sitten, jos on ongelmia Winen kanssa kirjoita vaikka konsoliin MAN wine ja siinä on ohjeet miten sitä käytetään. Jos man wine ei toimi poista wine ja asenna uudestaan. Muista valita oikea distro ja sen versio winee hakiessasi.

     
  12. orvokki

    orvokki Member

    Joined:
    Mar 2, 2004
    Messages:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ilmeisesti tässä on myöskin tämä kieliongelma, osaan kyllä sujuvasti sekä suomea että saksaa, mutta englanti on aika karmeeta. Siksi useimmiten mikään ei onnistu :( Yritin kerran sitä dc guita vai mikä se nyt oli, mutta tuloksetta. Kai mä olen niin mukavuuden haluinen, että pitäs olla hienosti kuvakkeet ja sydeemit ja niiden pitäs itestään ilmaantua, mutten osaa tehä niitä... kokeilen miten pärjään ton Azureuksen kanssa. Kiitos!
     
  13. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Just.
    Työpöydälle lisäät "pikakuvakkeen" kun Terminaalissa kirjotat vaikka Whereis Azureus. Menet siihen kansioon klikkaat oikeella hiiren napikalla sitä tiedostoo, missä lukee pelkkä Azureus. Menet Copy to välilehdelle ja klikkaat Browse. Sieltä valitset kuvakkeesta Desktop ja paina OK.
     
    Last edited: Feb 8, 2005
  14. orvokki

    orvokki Member

    Joined:
    Mar 2, 2004
    Messages:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hei, nyt kun näytät olevan hollilla, kerroppas, jos minulla on fedora core 3, niin mikä hitsi noista sieltä azureus-sivuilta pitänee ladata? Oon vielä aika uuno näissä.. mutta kyllä mä siis noita yksinkertasia juttuja enkukski osaan, onhan mulla ollu senkielinen winukkakin... ;)
     
  15. tjugo85

    tjugo85 Member

    Joined:
    Feb 15, 2005
    Messages:
    29
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Sain jopa toimii ton WINE:n, mutta aiva helvetin paska kraffa oli DC++ siis ei saanut selvää käyttäjistä ja siitä mitä tiedostoja on kun pistin Search :/ Pitääpä ettiä oma dc++ suselle. Vai onko tohon krffa puoleen joku juttu mikä pitää vetästä ?
     
  16. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
  17. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Juu. En saa tota DC guita pelittämää. Yritän klikkailla sitä install-sh:ta mut mitää ei tapahdu. Mitäs nyt?
     

Share This Page