Nettiyhteyden nopeus minulla on 1M/512, WinMX:ssä tuleva kaista näyttää nyt olevan 40000 tavua sek. ja lähtevä kaista 15000 tavua sek. Millaiset säädöt olisivat hyvät? Hidastaako noiden arvojen nostaminen muuta nettiliikennettä?
Olen pitänyt säätöinä semmosta 80% liittymän nopeudesta. Ohjelmasta riippumatta. Tällöin ei ainakaan tavallinen surffailu ym. hidastu.
Voit säädellä noita nopeuksia. (1M / 512 ) Lataus voi olla noin 2000 - 115000. Lähetys noin 2000 - 47000.
" kyl mä laittaisin lähtevän kaistan nopeudeks 17 kB/s maks jos nopeus siinä on 512" Jos on 512 niin _vähintään_ 40kt/s lähteväksi.
No huh, just tollanen toiminta tuhoo koko p2p idean. Pistät siihen tuon 40 ktps ja hyvin tulee sisään vielä.
Kokeilimpa tällä 512/512 linjalla ihan huvikseen että miten tehtäis winmx:llä, tulos oli että n. 35 jos pistää lähteväksi ni tulee max sisään. sen kun nosti 40 ni tippu sisääntuleva liki kolmanneksella.. elih, 35 pitäis tällä testauksella toimia.
onko noin? täytyy koittaa..35 kB/s...entä jos yhteys on 4/512? onko jollai kokemusta? vai pitääkö rajottaa lisää
Empiirinen lähestymistapa lienee paras ratkaisu onglemaan... eli kokeile ja säädä. Jos uppikaistaa säätää liian isoksi, niin se hidastaa auttamatta sisääntulevaa. ~50 kt/s on aikalailla maksimiarvo ulosmenevälle, kun taas sisääntulevaa kannattaa rajoittaa noin 100kt/s jokaista liittymän sisääntulevaa Mbittiä kohden (4Mbit = 400kt/s). Seuraamalla kaistakäyriä saa myös jonkinlaisen kuvan oikeista arvoista; jos käyrät ovat hyvinkin piikikkäitä, niin kannattaa muuttaa arvoja. Jos käyrät ovat tasaisia, ja nopeus on hyväksyttävä, niin säädöt ovat todennäköisesti kohadallaan. (kaikkihan muistaa, että winmx:n säädössä kaistan yksikkö on tavu, joten 100 kt = 100000 t =o] )
Ei rajoitusta,lähteevää/tulevaa kaistaa pelaa ihan ok. Tarvittaessa voi säätää. Tuolla olis vähän extraa winmx:iin http://www.vladd44.com/msmoni.htm