WinXP + Ubuntu koneeseen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by estetty, Oct 1, 2006.

  1. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hellou AD-keskustelijat!

    Kaipaisin apuanne ja neuvojanne koskien windowsin SEKÄ Ubuntun asentamista yhteen ja samaan koneeseen.

    Selvää on jo kovalevyn formatointi sekä windowsin asennus. Mulla on Ubuntun liveCD, jonka työnnän ilmeisesti sisään ja lähen asentamaan, mutta sen jälkeen ei ole varmuutta jatkosta.

    - Kuinkahon ison osion kannattaisi laittaa (250GB kovalevystä) Ubuntulle
    - Tarvitseeko osiota tehdessä muuttaa alustaa esim. NTFS -> Fat32 tms.?

    Kertokaa mitä mun olis hyvä tietää ja linkittäkää linkkejä joista saattaisi olla hyötyä. Asia on varmaan melko simppeli, mutta varmistetaa asia kumminkin. :)

    kiitos jo etukäteen
     
  2. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mulla on ollut XP ja Ubuntu kohta vuoden samalla kovalevyllä, joka ei ole edes iso. Kun asensin XP:n, varasin sille 40 gigan levystä noin 25 gigaa, joten Ubuntulle jäi 15 gigaa.

    Tilanne on tällä hetkellä se, että Ubuntu-osiolla on tyhjää tilaa vielä yli 7 gigaa, ja se riittää minulle hyvin, koska minulla on koneeseeni liitettynä 160 gigan USB-kovalevy Lacie, joka oli valmiiksi formatoitu FAT 32:ksi, jota sekä XP että Ubuntu ymmärtävät.

    XP käyttää koneessani järjestelmää NTFS ja Ubuntu ext3:a, jonka ohjelma automaattisesti osiointi- ja asennusvaiheessa tekee. Älä missään nimessä yritä asentaa Ubuntua NTFS- tai FAT32-järjestelmään. (Tuskin se edes onnistuisi)

    Jos sinulla on noinkin iso kovalevy, on melkein sama, mitä jätä Linuxille, riippuen tietysti siitä, mitä koneellasi teet. Ehdottaisin sinulle tällaista järjestelmää:

    Jätä Windowsille 100 gigaa (NTFS), Linuxille 20 gigaa (ext-3) ja loput omille tiedostoille, joita voit käyttää molemmista (FAT32), esim. musiikki, kuvat, elokuvat ja mitä sulla sitten onkin.

    Huom. En ole Linux-asiantuntija, mutta olen vähän yli vuoden käyttänyt montaakin Linux-jakelua, joten alkeista tiedän jotain. Jos haluat täsmällisempää tietoa, kysy viisailta, niitä on tällä palstalla paljon. Meidän aloittelijoiden onneksi. :)
     
  3. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitos jaripepe vastauksestasi.

    En täysin ymmärtänyt tuota tiedostojakoa; eli missä ovat tiedostot (musa, kuvat yms.) jotka olisivat molemmilla käyttöjärjestelmillä käytettävissä? Eli tarkoittiko tuo kolmea osiota, joista yksi on Fat32 ja johon menee tuo sälä?
     
  4. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juuri niin. Levy olisi siis osioitu kolmeen osaan.

    Osio 1: Windows XP, järjestelmä NTSF. Pääasiassa Windows-ohjelmat ja jotain muuta, mitä et Linuxissa tarvitse.

    Osio 2: Ubuntu, järjestelmä ext-3. Pääasiassa Linux-ohjelmat ja jotain muuta, mitä et Windowsissa tarvitse.

    Osio 3: Omia tiedostoja, joita käytät sekä Windowsin puolelta että Linuxista, järjestelmä FAT32. Kuvia, musiikkia, elokuvia, tekstejä, taulukoita jne.... Ei ohjelmia lainkaan.

    Tämä on vain minun suositukseni, koska olen tuon hyväksi havainnut; tosin minulla on se kolmas osio USB-liitäntäinen, mutta muuten juuri sama kuin ehdotin sinulle. Toimii.
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    noinhan se menee, 3 osiota.

    mutta linuxia varten (jaripepen ohjeessa 2, ext-3 blaablaa) ei kannata osiota luoda windowsissa, vaan kannattaa jättää kovalevylle OSIOIMATONTA tilaa sen verran kuin linuxi tilaa voisi tarvita

    eli antaa linuxin asennuksen itse hoitaa tuon osion luonti ja tyypin määritys.
     
  6. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis osioinko vain Windowsille ja jätän osioimatonta vai että osioin sekä Windowsille että tolle 3. osiolle eli sälälle ja jätän linuxille osioimatonta tilaa?
     
  7. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    näinpä.
     
  8. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    KIITOS
     
  9. madmax

    madmax Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2002
    Messages:
    197
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asensin kanssa ubuntun koneelle XP:n kaveriksi. No grubista ei ole tietoakaan... Jos laitain biosista XP:n levyn ensimmäiseksi käynnistymään, niin windowsiin mennään. jos taas laitan sen levyn missä ubuntu on niin näyttöön tulee seuraavaa:

    Nvidia boot agent 212.0491

    Client MAC ADDR: 00 11 09 DE 35 6A GUID: FFFFFFFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFFF-FFFFFFFF....... DHCP.....*

    Eli lopussa pyörii vain sellainen haka (/), sitä kuvaamaan tuo tähti.
    Ubuntun saan käyntiin, kun käynnistän live-cd:n kautte ja valitsen siitä käynnistä ensimmäiseltä kiintolevyltä.
     
  10. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt sain asennettua WinXP:n. Tuon säläosion muuntaminen Fat32-muotoon, miten onnistuu?

     
  11. estetty

    estetty Regular member

    Joined:
    Oct 12, 2005
    Messages:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis nyt on asennettuna Windows Xp C-osiolle. D-levylle on myös osioitu tilaa, mutta tämä pitäisi alustaa.
    -ENTÄ miten saan muutettua Fat32-alustaseksi?
    -Sittenkö vain Ubuntu-levy sisään ja asentamaan linux?
     
  12. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Nyt en ihan ymmärtänyt? Mikä muuttaa FAT32 muotoon? Ubuntun asennus ohjelmassa voit kyllä formatoida kaikki haluamasi osiot juurikin siihen muotoon mihin ne haluat. Tai sitten menet XP:hen ja annat siellä komennon diskmgmt.msc jossa voit sitten formatoida noita osioitasi.
     

Share This Page