WLAN ei näy, astetta kiperämpi tilanne

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by keksimies, Jul 10, 2013.

  1. keksimies

    keksimies Newbie

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Onko tietoa mistä johtuu. (Ehkä verkkokortti seonnu?)

    Asensin uuden WLAN boxin toimistoon ja kaikki muut toimi niinkuin pitikin suoraan (WLAN, LAN, porttiohjaukset, tulostimet), mutta oma kone ei vaan millään löydä verkkoa. Koneeni tukee b+g/n protokollia, sekä myös adsl modeemi tukee noita myös. Olen vaihtanut boxin tukemaan vaan tiettyä protokollaa, mutta siltikään en löydä sitä koneella. Oon päivittäny ajurit, sekä kokeillut vaihtaa wlankortin asetuksia erilaisiin variaatioihin, mutta ei auta. Enkä ole liian kaukana tukarista :D

    Modeemi on Asuksen DSL-N12U ADSL Modem Router, Wireless-N300.
     
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Löytääkö oma kone muita verkkoja? Mikäli löytää, voi uusi wlan-verkko olla vahingossa asetettu piilotetuksi.

    Entä löytyykö uusi verkko toisella koneella? Jos löytyy, niin sitten pitää syytä hakea oman koneen wlan-asetuksista tai -ajurista. Onhan oman koneen wlan varmasti päällä?
     
  3. keksimies

    keksimies Newbie

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ei oo verkkoa (SSID) piilotettu, kone löytää muita verkkoja ja toimii muilla koneilla tuo kyseinen WLAN. WLAN verkkokortin ajurit oon päivittäny viimosimpaa ja WLAN -asetuksista en löydä enään mitään millä saisin ton näkymään tässä. Taajuusasetuksia näpräilly myös.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Onko tilanne tosiaan sellainen, että kone löytää muita langattomia verkkoja, mutta ei sitä nimenomaista verkkoa, johon pitäisi yhdistää, vaikka muut langattomat laitteet löytävät tämän kyseisen verkon? Ja kuitenkin vakuutat, että kone on kyseisen verkon peittoalueella ja molemmat tukevat 802.11n -standardia. Ainoa, mikä enää tulee mieleen, on, että koneen lähellä on joku muu radiolaite tai samalla kanavalla toimiva toinen tukiasema, joka "peittää" kyseisen wlan-kanavan signaalin, vaikka sen signaalivoimakkuus olisikin riittävä ilman tuota häiriölähdettä.

    edit: Jos tuo "Taajuusasetuksia näpräilly myös" tarkoittaa, että olet kokeillut hakea yhteyttä myös vaihtamalla modeemireitittimen kanavia, alkaa tuo viimeinenkin teoriani tuntua epätodennäköiseltä.
     
    Last edited: Jul 11, 2013
  5. keksimies

    keksimies Newbie

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Kyllä oot asian ytimessä. On peittoalueella ja tukee molemmat 802.1n. Eikä tuu häiriöitäkää mistää, oon lähes 100% varma (koska miksi esim vierestä toiselle läppärille löytyy jne..), tietysti voin koittaa varmistaa 7signalilla tai vastaavalla. :/ Oon vaihtanu myös eri kanaville modeemia, sekä tuo mitä meinasin tolla taajuusnäpräilyllä niin vaihtanu sitä 20MhZ/40MhZ kanavahyppelyä. Oon myös kokeillu laittaa pelkästään tietylle standardille tuon modeemin (802.11b/g/n).

    Mitä eroja tässä modeemissa on, niin tässä on 5dBi lähtysteho (aikaisemmassa 2dBi) ja tässä on tuo 802.11n (MiMo, kaks antennia jee), mitä edellisessä ei ollu (siinä pelkkä yks antenni ja standardit jota tuki oli 802.11b+g. Sillä mä vähän epäilenkin että verkkokortti ois jotenkin pimahtanu eikä tukiskaa tota 802.11n standardia vaikka kovasti väittää tukevansa.. :D

    Outoo tietysti ettei löydä sitä verkkoa vaikka laittaa ton "lähettämään pelkästään 802.11g:llä" esimerkiksi.
     
    Last edited: Jul 11, 2013

Share This Page