WLAN ei toimi enää Windows XP:ssä

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Pume, Nov 2, 2005.

  1. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Moro!

    Ongelmani on seuraava.
    Asensin läppäriini SuSE 10.1:n Windows XP Home Editionin rinnalle, ja käytin WLAN ajurin asentamiseen NDISWRAPPERia, koska Linux ei tukenut suoraan läppärini (ACER Aspire 5002WLMi) WLAN-palikkaa.
    Pienen askartelun jälkeen sain WLANin toimimaan Linuxin puolella, mutta kun käynnistin koneeni Windowsiin, niin se ei enää onnistukaan saamaan IP-osoitetta reitittimeltäni. Eli siis yhteys ei enää muodostu Windowsin puolella tukiasemaan, vaikka verkko löytyykin.
    Käytän DHCP:tä, reititin on ADSL ZyXELL Prestige 660 (tai jotain vastaavaa). Reitittimelleni olen laittanut kiinteän IP:n vastaamaan läppärini MAC-osoitetta. IP on 192.168.1.35 .
    Jos laitan windowsiin WLAN yhteydelle kiinteän IP:n ja Subnet maskit yms. yhteys muodostuu ongelmitta tukiasemaan, mutta nettiin ei kuitenkaan pääse, eikä minkään osoitteen (edes lähiverkon) pingaaminen onnistu. (Voi johtua myös siitä, että tukiasema on määritetty käyttämään DHCP:tä, mutta varma en ole.)
    Voisiko olla niin, että Linux on jotenkin muuttanut ajuria NDISWRAPPERin kautta, ja sen takia windows ei enää toimi WLANin kanssa, vai mikä on vikana?

    PS. WEP-salausavaimet ja SSID on oikein, että siitä ongelma ei ainakaan ole kiinni.
     
    Last edited: Nov 2, 2005
  2. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ja vielä sellainen lisäys, että haluaisin todellakin, että WLAN toimii sekä Linuxissa, että Windowsissa. Tämä ihan sen takia, että joudun sekä kotona, että töissä käyttämään kumpaakin.
    Jos haluatte jotain täsmentäviä tietoja, niin kysykee ihmeessä.
     
    Last edited: Nov 2, 2005
  3. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Vastaavanlainen "ominaisuus" täällä myös eli Linuxin asentamisen jälkeen en heti pääse Windowsin puolella wlamilla nettiin. Laite hakee verkkoa koko ajan mutta yhteyttä ei muodostu. Boottaamisen jälkeen yhteys alkaa kuitenkin moitteetta toimimaan.
    Olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa, kun Windoz ilmoittaa Linuxin asentamisen jälkeen "uusi laite löydetty"?
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Köyhä arvaus: onko kyseessä reboot (lämmin boottaus) vai koneen sulkeminen välillä siirryttäessä Linuxista Windowssiin?
    [bold]Reboot ei (aina) resetoi laitteita.[/bold] Se lienee osin rebootin ideakin.
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Tuo "ongelma" ilmenee ainakin minulla vain silloin, kun olen asentanut linuxin. Sen jälkeen sitä ei tapahdu vaikka vaihdan linukasta windowsiin tai takaisin.
     
  6. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo ei auttanut minua. Minulla ongelma on ja pysyy. Eräs minua viisaampi ja kokeneempi kertoi minulle päivällä, että windowsin puolella tietokoneen nimi pitää olla sama, kuin linukassa host name. Minulla on nyt, mutta pitää nähtävästi odottaa sen aikaa, että routeri tyhjentää osoitemuistinsa, eli noin kolmisen päivää.
    Tosin pöytäkoneellani ne nimet eivät ole samat, mutta siellä onkin käytössä ihan perinteinen ethernet piuha. Luulisi kyllä saman pätevän wlaniinkin, mutta tiedäpä näistä
    Sen jälkeen voi yrittää uudestaan. Jos sekään ei auta niin sitten en enää keksi mitään. Jos jollakin on vielä hyviä ideoita, niin saa auttaa!
    En millään haluaisi tyytyä tavalliseen piuhan perässä olemiseen. Se on niin kahlitsevaa ;)
     
    Last edited: Nov 3, 2005
  7. Poy

    Poy Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2002
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo vaikuttaisi minusta ennemmin dhcp-serverin bugilta. Kannattaisi koittaa päivittää uusin firmware siihen wlan-reitittimeen.
     
  8. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo dhcp-serverillä vika vissiin onkin... Kun nollasin asetukset siitä, niin alkoi taas windowsikin pelittämään.. Nyt vaan ei linux taas toimi kun säädin sen pershiilleen samalla kun niitä verkkoasetuksia räpläilin, mutta ei se mitään. Täytyy asentaa joka tapauksessa 64-bittinen versio. Kiitoksia vaan kaikille avusta.
     

Share This Page