WLAN ongelma ja Telewell EA510

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Tero83, Jan 20, 2008.

  1. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on oikeastaan kaksi ongelmaa, joihin haluaisin vastauksia.

    1. Minulla TW-EA510 ADSL Modem Router Firewall WLAN -modeemi ja DNA:n Baana Taloyhtiö, joka on ilmeisesti VDSL. Voinko saada siis kyseisen modeemin toimimaan nettiliittymäni kanssa. Lähiverkon sain luotua, mutta ulkoverkkoon en pääse. Tällä hetkellä käytän langallisen käytön kanssa tuollaista Cisco 575 LRE modeemia.

    2. Toinen ongelma liittyy paremman puoliskoni kannettavaan, jossa on Vista. Sillä on ongelmia löytää lähiverkkoja. Onko tämä normaalia. Ajattelin käydä katsomassa mahdolliset Microsoftin päivitykset sekä Fujitsu-Siemens päivitykset. Voiko muuten kannettavaan saada jotenkin sen WLAN toiminnon oletuksena käynnistymään aina. Nykyään täytyy aina lämäistä Fn+F2.
     
  2. tmskpk7

    tmskpk7 Member

    Joined:
    Jul 23, 2004
    Messages:
    54
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Vistassa minulla auttoi langattomalla verkolla, kun otti verkko- ja jakamiskeskuksesta-hallitse langattomia verkkoja-hiiren oikealla ominaisuudet käytössä olevasta verkosta ja rastit ruutuihin "muodosta yhteys automaattisesti..." ja muodosta yhteys vaikka verkko ei ole lähetystilassa". Joskus voi olla yhteensopivuusongelmiakin, esim minulla on kolme läppäriä, joista yksi ei suostu toimimaan kunnolla buffalon reitittimen kanssa vaikka muut pelaa. Kaikki kuitenkin toimii hyvin TP-linkin kanssa.
     
  3. tmskpk7

    tmskpk7 Member

    Joined:
    Jul 23, 2004
    Messages:
    54
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Niin... ja jos on ongelma löytää verkosta muut koneet niin tarkista, onko verkko-ja jakamiskeskusessa verkon etsiminen ja tiedostojen jakaminen päällä (julkinen kansion jakaminen pois)kaikissa vistakoneissa. Jostain syystä minulla oli julkinen jakaminen päällä, jolloin ei muita koneita löytynyt verkossa. Kun vaihtoi verkon yksityiseksi, niin johan löytyi muutkin verkossa olevat koneet.
     
  4. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllähän sinä voit sen VDSL modeemin liittää siihen Telewellin reitittimeen.
    Telewellin palomuurin kanssa meneekin sitten säätämiseksi, että sen siihen porttiin saa käyttöön, joka sille VDSL-modeemille annettiin.
    Joku joka kyseisen purkin omistaa auttakoon siinä...
     
  5. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo ensimmäinen vastaus meni ihan ohi. Miten voin mitään muokata, kun en edes löydä langattomia verkkoja.

    Nyt olisi tärkeintä saada tietää, että sopiiko kyseinen Telewellin modeemi yhteen internet-yhteyteni kanssa, joka on DNA ent. OPOY 2/2 taloyhtiö. Eli ADSL-modeemi+VDSL-liittymä=?.

    Jos nyt minun täytyy käyttää Ciscon modeemi, niin onnistuuko liitäntä Cisco + kyseinen Telewell. Ciscossa on liitännät PHONE, WALL ja ETHERNET ja Telewellissä on LINE ja LAN1,2,3,4. Tuttavani meinasi, että tuo cisco ja telewell ei toimisi yhdessä, eli Telewell ei toimisi WLAN reitittimenä.
     
  6. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    http://easytel.fi/tuotteet.php tuolla tuotteet sivulla ainakin on erikseen listattu vdsl tuotteet. Sen perusteella voisi arvata että tuo sinun telewell ei toimi vdsl liittymässä. Siitä mallista on muuten olemassa neljä eri versiota.

    Itse olen vdsl-yhteydet hoitanut vdsl-laitteilla ja adsl-yhteydet adsl-alitteilla.
     
  7. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli pitääpä nyt siis tehdä niin, että hankin sopivan reitittimen. Olisiko kellään suosituksia. Vaatimuksiin kuuluu mahdollisimman halpa.

    Miten tämä: http://www.jimmspc-store.fi/tuote/DI-524
     
  8. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Tarkista operaattorilta mikä on oikeanlainen päätelaite liittymääsi.
     
  9. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minullahan on jo oikeanlainen päätelaite. Nyt etsin vain VDSL yhteensopivaa reititintä langattomalle verkolle.
     
  10. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Sori paha lukuvirhe. Ihmettelinkin jo tuossa että nyt ei kaikki täsmää. Meni täysin ohi tuo cisco. Olisi pitänyt lukea uudelleen paremmin. Silloin tuon tukiaseman voi kytkeä siihen ciscoon jostakin lan puolen portista. Vaikeuksia voi tosiaan tulla silloin palomuurin kanssa ja telewellillä on noita omia asetuksia.

    Helpoimmalla varmasti pääsee hankkimalla aivan normaalin wlan-tukiaseman ilman adsl:ää.
     
  11. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo näin olen itsekin ajatellut. En edes tiedä, kuinka tuon adsl-modeemin voisi edes liittää tähän minun ciscoon

     
  12. Madnick1

    Madnick1 Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2007
    Messages:
    223
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No vedät siitä Ciscon ETHERNET-portista piuhan siihen Telewellin johonkin LAN-porttiin. Saattaa vaatia ristiinkytketyn piuhan.

    Sitten pitäisi saada se Telewellin palomuuri päälle siihen porttiin, mihin se modeemi kytkettiin, koska se tuli nyt suoraan sisäverkkoon.
    En tiedä onko se tuolla Telewellin laitteella mahdollista.
    Toivottavasti joku tietää...
    Toisaalta jos se palomuuri jää käyttämättä, ei ero ole sen kummempi, kuin että systeemissä olisi modeemin perään kytketty joku reititin ilman palomuuriominaisuutta.

    DHCP pois päältä kaikissa vekottimissa ja kiinteät IP:t käyttöön joka vehkeelle.

    Reitittimessä lähiverkon jako päälle joka porttiin, myös WLANiin. Siitä Ciscolle annetusta portista en osaa sanoa sen palomuurihomman takia...

    Oletusyhdyskäytävä ja DNS tietokoneissa viittaamaan siihen Ciscoon.
    Minkä IP:n sille sitten annoitkaan.


    Sen läppärin WLANin suhteen zekkaa tämä.
     
    Last edited: Jan 21, 2008
  13. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmm... En osaa. Edelleenkin luulen, että tuo TELEWELL ei toimi nettiliittymäni kanssa. En siis päässyt nettiin yhdistelmällä Telewell+Läppäri med langaton verkko. Telewell oli siis kytkettynä suoraan seinään.
     
  14. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Kuten jo tuossa aikaisemmin on tullut todettua noin ei toimi. Oikea järjestys on Cisco+Telewell+Läppäri.

    Jos käytät telewelliä palomuuri kaipaa säätämistä ja en todellakaan tiedä onnistuuko vai ei.

    Edelleen helpompaa on jos käytät ns. 'normaalia' wlan-tukiasemaa.
     
  15. Tero83

    Tero83 Regular member

    Joined:
    Jul 10, 2005
    Messages:
    160
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen nyt kääntymässä vahvasti "normaalin" wlan-tukiaseman puolelle. Eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin, tuo aiemmassa postauksessa ehdottamini D-Linkin tukiasema käy.
     

Share This Page