wlan sisäverkon/lähiverkon rakentaminen

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jimmisara, Jan 3, 2013.

  1. jimmisara

    jimmisara Member

    Joined:
    Jan 3, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Monen tunnin aherruksen jälkeen osasin asentaa wiin, PS3:n, kaapelimallin tallentavan HD boksin, antenniverkon hd ready tv:n, viritinvahvistimen ja 2.1 kaiuttimet toimimaan toisiinsa ja wiin ja ps3:n vielä nettiinkin. Radionkin sain toimimaan viritinvahvistimessa kaapelinverkon kautta.

    Mutta nyt kaipaisin todellista rautalangasta väännettyä palikka ohjetta seuraavaan:

    Minulla on
    - 3 läppäriä. 2* win7 64bit + vista 64bit (toimivat wlan)
    - verkkotulostin hp 3070 (toimii wlan kahdessa koneessa)
    - wlan modeemi Cisco epc3825 (wpa 2 + TKIP salaus)
    - f-secure tietoturva (palom. ja virustorjunta)
    - ps3 ja wii (pääsevät nettiin)
    - Buffalo, LinkStation Live, Multimedia shared network storage, 2.0 TB (olen asentanut yhdelle koneelle ja pääsen käyttöliittymään, mutten tajua siitä mitään)
    (- Aina joskus wlan verkossa vielä myös 2*samsung glaxy 2s ja 2*htc wildfire s)

    Nyt minun pitäisi saada noista rakennettua langaton sisäverkko/kotiverkko tai mikä ikinä se sitten onkaan. Niin että kaikki nuo vehkeet voivat käyttää buffaloa ja tulostinta ja että voin kuunnella ja katsella buffaloon viemääni musiikkia ja elokuvia ps3:n kautta. Niin ja tietysti, kuinka sinne buffaloon sitten vien tavaraa, esimerkiksi tietokoneen automaattisen varmuuskopioinnin ja ne musiikit ja leffat.

    Auttakaa hyvät ihmiset oppimishaluista. Kiitos jo etukäteen.
     
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Itse hankkisin ehkä erillisen tukiaseman noille tietokonelaitteille. esim. Buffaolo WHR-HP-G300n tai WHR-G300n: nuo siksi, että niissä on takan kytkin jonka väätämällä oikeaan asentoon ne menevät puhtaasti tukiasemiksi (ilman reititystoimintoja, jonka hoitaa cisco), ilman sen hurjempia säätämisiä.

    Säätäisin Ciscon toimimaan siten, että pudottaisin siitä WLAN:in ja palomuurin (packet inspection) kokonaan pois käytöstä: cisco jäisi hoitamaan reititystä/dhcp:tä eli juttua mikä pitää olla kun laitteet halutaan "sisäverkkoon". Kun oletuksena on kaikki suojaukset ja toiminnot päällä, niin (noilla laitemäärillä) käytössä voi tulla tilanteita missä Cisco ei vaan jaksa käsitellä riittävän hyvin kaikkea sen läpi kulkevaa liikennettä (ns. "throughput") ja koko verkon toiminta hidastuu.

    CISCO:n ja tukiasema laitetaan verkkojohdolla yhteen. Ja koska siinä ciscossa on vielä 3 muuta paikkaa verkkojohdoille, pistäisin siihen kiinni johdoilla ainakin PS3:n sekä Linkstationinkin, varsinkin jos linkstationin pääasiallinen käyttö on nimenomaan video/musiikki ps3:lla. Wiinkin voisin pistää johdolla kiinni Ciscoon.

    Siihen uuteen tukiaseman wlaniin liittäisin läppärit ja tulostimen, sekä aina silloin tällöin ne kännykät.

    jotenkin tältä se näyttäisi

    Code:
                                                   
    seinä ----- cisco -------- tukiasema --)) ((-- läppärit/luurit/tulostin
                  |
                  |
           wii/ps3/linkstat
    
    
     
    Last edited: Jan 4, 2013
  3. jimmisara

    jimmisara Member

    Joined:
    Jan 3, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos avustasi, Ysf.

    Onko sisäverkkoa mahdollista rakentaa ilman erillistä tukiasemaa, esimerkiksi asettamalla modeemi nattaavaksi (mitä sekään sitten tarkoittaakaan). Kaikki laitteeni ovat hyvin harvoin yhtäaikaa verkossa, usein vain kaksi tietokonetta, tai kone ja pelikonsoli tai kone ja puhelin. Siksi luulisin, että modeemi ei liikenteen takia heti menisi tukkoon.

    Olen juuri satsannut tuohon wlan modeemiin, enkä raaskisi enää ostaa tukiasemaa.

    Lisäksi kaipaisin palikkaohjetta noiden eri laitteiden fyysisiin asetuksiin (nat vs biridging vs siltaava,ovat kaikki samaa asia, mutta mitkä ovat sama asetus ja mitkä eri asetus). Pääsen tosiaan Buffalon käyttöliittymään sisään, mutta minulla ei ole aavistustakaan mitä siellä sitten pitäisi säätää tai kuinka saan siirrettyä win7 tietokoneeni automaattisen varmuuskopioinnin menemään buffaloon, kun tietokoneeni sanoo, ettei varmuuskopiointi nyt onnistu, koska tietokoneellani on liian vähän tilaa.

    P2P juttuja en käytä. Enkä varsinaisesti pelaa verkossa. Jotain selainpohjaisia pelejä esim Topkanissa, mutta ne kai eivät ole ongelma.
     
    Last edited: Jan 4, 2013
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Onnistuu se sisäverkko pelkällä ciscolla. Se tukiasema ei ole mitenkään pakollinen vaan lähinnä idea oli siinä, että se ottaisi kuormaa pois siltä Ciscon laitteelta (useita laitteta päällä yhtäaikaa, paljon liikennettä sisäverkossa ja internettiin päin). Jos alkaa näyttämään, että alkaa vauhti hyytymään niin tiputtaa ciscosta pelkästään palomuurin pois (jättää sen WLAN:in ja reititystoiminnot) sillä se on yleensä "resurssisyöpöintä" toimintaa.

    Tuo Ciscon laite taitaa olla oletusarviosesti säädetty siten, että siinä on sisäverkoon tarvittavat ominaisuudet päällä, ja siihen kytkettävät laitteet (johdolliset, että WLANin kautta) menevät suoraan sisäverkkoon. Sen voi varmistaa liittämällä tietokoneen siihen tietokoneen ja sitten kun tietokoneessa toimii internet, niin avaa komentokehoite (käynnistä->apuohjelmat->komentokeh) ja anna komento ipconfig, sitten etsi listasta "ethernet-sovitin" ja jos IPv4 -osoite on 192.168.0.x (muu kuin .1) niin se on merkki siitä, että kompuutteri on sisäverkossa.

    Linkstationin asetuskissa en osaa neuvoa, koska en ole moista koskaan itse säätänyt.. mutta windows voidaan laittaa ottaamaan palvelimen jaettu resurssi käyttöön, siten, että se näkyy asemakirjaimena, kuten esim. C tai D. Kokeilla voi, että olisiko LS:ssä oletuksena ns. "kaikki kunnossa": avaa resurssienhallinta ja paina "yhdistä verkkoasemaan" -nappia. ja kun avautuvassa ikkunassa olet haluamasi asemakirjaimen valinnut, niin liipase "selaa" -nappia.. sieltä saattaisi se linkstation (ja ls:ssä jaettu hakemisto) vaikka löytyäkkin.

    sitten kun olet LS:n jaon saanut kiinni asemaksi, niin windowsin varmuuskopion voi pistää menemään sinne.
     
    Last edited: Jan 4, 2013
  5. jimmisara

    jimmisara Member

    Joined:
    Jan 3, 2013
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos taas, Ysf.

    Tämähän siis kuulostaa todellisudessa siltä, että koska olen saanut vehkeet jo kertaalleen pelittämään, olen rakentanut sisävekon. Ja enää täytyy saada tuo buffalo istumaan siihen verkkoon.

    Jos näin todella on, niin olenpas iloinen.
     

Share This Page