WLAN+VDSL2 netti toimii hitaasti

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by erppa86, Oct 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. erppa86

    erppa86 Member

    Joined:
    Oct 24, 2006
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minulla on soneran 100/10 mb VDSL2 tekniikalla toimiva netti. Soneran antama ZTE 931 modeemi on siltaavana ja sen perässä on Belkinin N+ Wireless Router. Pöytäkone, jossa on gigan verkkokortti ja yhdistetty piuhalla reitittimeen antaa soneran nopeustestissä 80/10 mbps ja lataa parhaillaa 9,7mt/s. Acerin (1410 11,6") ja samsungin minikannettavat on yhdistetty wlanilla belkiniin 100-150mbps nopeudella, mutta silti nopeustesti antaa molemmilla kannettaville jotain 12/7mbps. Sitten kun yhdistää pöytäkoneen netwjorkin wlan-usb tikulla belkiniin 135 mbps nopeudella, nopeus kylläkin vaihtelee 50mbps-135mbps, saan nopeustestissä reilu 20/10mbps ja ladattua parhaillaan 2,7mt/s. Netwjorkin tikku näyttää signaalin voimakkuudeksi 78% ja PS3 wlan 85%. PS3 on pöytäkoneen vieressä.

    Mistä tälläinen vaihtelu oikeen johtuu? Eihän wlanin pitäisi hidastaa netin nopeutta jos se on yhditynyt reitittimeen yli 100mbps nopeudella?

    Olen miettinyt, että ostaisin jonkun toisen wlan kortin pöytäkoneeseen. Kortin olisi syytä tukea 300mbps, sillä eikös Belkinin reititin kuitenkin tue 300mbps?
    Onko sillä väliä onko wlan kortissa antennia vai ei? Voisi ainakin kuvitella, että antenni lisäisi signaalian tehoa. Toimiikohan wlan usb-väylässä vai PCI väylässä paremmin?

    Seuraavia kortteja olen miettinyt. Osaako joku suositella jotain?

    A-Link Wireless-N 300Mb PCI
    D-Link Rangebooster DWA-547 PCI
    Telewell Wireless B/G/N USB 2.0 v2
    TL-WN821N 300Mbps WLAN-sovitin, USB 2.0

    Jatkoa

    Testasin vielä acerin miniläppäriä piuhalla, niin sain nopeustestissä 12/7mb eli saman kuin wlanilla. Acerissa on kuitenkin gigan verkkokortti, joten eikö nopeus pitäisi olla yhtä hyvä kuin pöytäkoneella? Mikähän miniläppärissä rajoittaa verkkoa?
     
    Last edited: Oct 12, 2010
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page