Wlan verkon aloittaminen ja suojaukset

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by lollikki, Mar 13, 2007.

  1. lollikki

    lollikki Member

    Joined:
    Mar 18, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    elikkä nyt pitäisi saada hieman apua. Minulla on kotona pöytäkone ja adsl yhteys sisäisen modeemin kautta. nyt ostin kannettavan koneen ja haluaisin molemmat koneet nettiin ja sellaiseen verkkoon että pystyisin jakamaan tiedostoja koneiden välillä. mitä laitteita tarvitsen tämän toteuttamiseen ja millaisia suojauksia tähän langattomaan verkkoon pitäisi sitten pistää että ulkopuoliset eivät siihen pääsisi käsiksi. kiitän jo etukäteen.

    ps. olisi mukava saada tarvitsemista komponenteista linkki vaikka verkkokaupan sivulle tai muuhun vastaavaan kauppaa. kiitos

    edit: ensimmäinen ongelma saattoi jo ratketa
    *click*
    tämä toisesta ketjusta katseltu paketti näyttäisi sopivan tarkoitukseeni. korjatkaa jos olen väärässä. Ja kannettavassa on siis wlan kortti sisäisenä. jos laitteisto on sopiva tarkoitukseeni niin tarvitsen apua enää suojauksessa.
     
    Last edited: Mar 13, 2007
  2. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Tuollainen paketti on helppo / ok hintainen vaihtoehto. Mikäli haluat vähän halvemmalla päästä niin ostat pelkän WLAN-pci kortin ja laitat netin jaon päälle pöytäkoneestasi. Yksi ongelma tässä tosin tulee, jos haluat olla läppärillä netissä, pitää pöytäkoneen olla päällä. :/ Valintojen maailma.

    Suojauksen asettaminen ei ole vaikeaa, mikäli päädyt tuohon pakettiin mitä ehdotit itse, niin siinä tulee aivan varmasti jonkinlainen helppo ohje. :)
     
  3. mvnet

    mvnet Regular member

    Joined:
    Mar 5, 2004
    Messages:
    179
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Toi mainitsemasi D-Link DI-524 ei sisällä ADSL-modeemia, eli aina jos haluat käyttää nettiä, pitää pöytäkoneen olla päällä. Jos haluat, että pöytäkonetta ei tarvitse pitää päällä, pitää ostaa laite, jossa on myös ADSL-modeemi (tai erillinen ADSL-modeemi). Tämmöinen laite olisi esim. D-Linkin DSL-G624T (bundle paketti, jossa mukana myös WLAN-USB-sovitin pöytäkoneelle).

    Itse välttäisin kyllä D-Linkin laitteita kuin ruttoa. Oman kokemukseni ja muiden kommenttien perusteella, noiden kanssa on ollut paljon ongelmia. Itselläni on D-Linkin DSL-G604T (aika samanlainen kaiketi kuin tuo toinen mainitsemani D-Linkin laite) ja en tosiaankaan sitä enää toista kertaa ostaisi. Saa vetää virtoja pois tavallisesti pari kertaa viikossa, joskus jopa useammin. Kahdella sanalla sanottuna: paska laite. Pitää hirveetä korkeaäänistä ininää, ohjeistus surkea ja tukiaseman hallintasivut kököt.

    Ja kun nettini oli poikki toissapäivänä n. 24h, sanottiin operaattorin asiakaspalvelustakin, että vika on todennäköisesti purkissani (heti kun sanoin valmistajan nimen). Jollain mystisellä tavalla netti rupesi kuitenkin toimimaan.

    Hieman lisää rahaa satsaamalla saa paljon laadukkaampia laitteita, joiden kanssa ei tarvitse repiä hiuksia (esim. Buffalon laitteita on kehuttu). Se muutama kymmentä euroa lisää on halpa hinta, ettei tarvitse painia ongelmien kanssa. Voi toi D-Linkkikin toimia joillain ihan hyvin, mutta itse en ainakaan ottaisi riskiä ja osta enää yhtään D-Linkin tuotetta.

    Ja noista langattomien verkkojen rakennuksesta (ja salauksista) kirjoittelin jo aikaa sitten artikkelin. Josko siitä olisi jotain apua.
     
  4. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Ah, enpä huomannut kohtaa missä aloittaja sanoi että hänellä on sisäinen ADSL-modeemi :) ovat niin harvassa nykysin.
     

Share This Page