X ei käynisty

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Carl0s-, Apr 23, 2006.

  1. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli asentelimpa taas pitkästä aikaa Debianin tuohon läppäriin. Asennus meni hyvin, mutta kun asennukesn lopuksi piti X käynistää, iski yllätys. Näyttö täyteen pixelimössöä, ruutu mustaksi, pixelimössöä, tätä muutaman kerran jonka jälkeen virheilmoitus "X-palvelimen käynistys ei onnistunnut. Sen asetukset eivät luultavasti ole kunnossa"

    Consolista kun heittää "Stratx" tulee: "Fatal server error: failed to intialize core devices"

    X:ää koitin reconfiguroida ilman merkittävää muutosta. X:n ajurina Vesa
     
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    niin, tuo "generic vesa" ajuri on lottoa ja sitä kannattaa käyttää silloin kun ei tiedä mikä kortti vehkeessä on (tai ei löydy sopivaa ajuria muuten). X yritää arvata että mitkä vehkeet on käytössä, mutta se ei aina toimi.

    vehje tekstitilaan, ajele xorgconfig ja laittele sieltä piirille sopiva ajuri SEKÄ läppärin näytön pysty- ja vaakatahdistukset kohdalleen. sitten vaan testiä.
     
  3. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tota xfree86:eek:sta oon koittannu pariinki otteeseen reconffia, ilman tulosta. Näyttiksenä on Ati, mutta atin ajureilla "startx" komennon jälkeen ei tule edes pixelimössöä, pelkkää mustaa mustaa mustaa.
    itse näytön asetuksen on "Mediumilla" (toinen vaihtoehto oli advanced)ja sieltä resoksi otin 1024x768 @ 60hz, ja väreiksi 24bit.
     
  4. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    sain toimimaan, Prkl hiiren asetukset viturallaan :)


    EDIT:
    Eli kun X:n asetuksista hiirtä valittiin olin ottannut sen /mouse, vaikka piti ottaa /psaux -> mikä hiiri on käytössä :)

     
    Last edited: Apr 23, 2006
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    kerro ny mitä piti tehdä jos jollain tulee vastaavanlainen probleema vastaan :)
     

Share This Page