Morjes Omistan tosiaan tuon XFX 5770 1gt näyttiksen ja nyt kun olen seurannut sen lämpötiloja nii pistää mietityttämään. Uskoin tosiaan näytönohjainta hankkiessani että kyseessä on vähän virtaa vievä ja suht vähälämpöinen yksilö, MUTTA minulla lämpötilat ovat ainakin samaa luokkaa kuin esimerkiksi edellisessä HD 3870 kortissa. Eli idlenä 43-49 ja rasituksessa 75-85. Olen kuitenkin lukenut monesta arvostelusta että lämmöt pitäisi olla ~40 idle ja ~60-70 rasituksessa. Ihan stock mallissa siis, eikö sellaisessa missä on erikoiscooleri. Tässä arvostelu aivan samasta kortista: http://www.hardwarecanucks.com/foru...4204-xfx-radeon-hd-5770-1gb-gddr5-review.html Koteloni on auki, koska kiinni sitä on turha pitää tai kortti on idlenä 50 ja rasituksessa 80-90. Ja olen laittanut yhden lisäpuhaltimen kotelon takaosaan puhaltamaan lämmintä ilmaa pois. Huoneessa on ihan normaali lämmöt. Eli olisiko ihmisillä tietoa mitkä kaikki asiat vaikuttavat näytönohjaimen lämpötilaan, mikä on liian korkea lämpötila ja voiko vika olla ohjaimessa (huonosti tahnat laitettu?) Kone: ASROCK M3A785GXH/128M AMD Phenom II x2 550 Kingston 2Gt DDR3 1333MHz XFX HD 5770 1Gt Windows 7 64 bit ColorIT 520w (I know
Voi tahnat olla persiillään, tai vaikkapa tehtaalta tullessaan jäähyn pinta on kaareva. Tosin siitä taitaa takuut mennä jos itse menee sinne sörkkimään. Jos itse avaan näyttiksen, niin teen sen yleensä vain silloin kun asennan uuden jäähyn. Kyllähän nuo nykyään kestävät paremmin lämpöjä, aika moni kortti ylittää 75 asteen rasituslämmöt. Jos kuitenkin mietityttää, niin tälläisellä ehkäpä lämpö kuriin: http://www.lapstore.fi/product_info.php?products_id=23378 Ja siihen mukaan tälläinen: http://www.lapstore.fi/product_info.php?cPath=1_13_175&products_id=13135 Edit: Eli tuon siis pitäisi sopia näyttikseen...
Kiitos vastauksesta! En kyllä viitsi tuuletinta lähteä vaihtamaan. Jos kärähtää niin ei sen minun vika pitäisi olla ja takuuseen menee. Monien huuto.netistä ostettujen näyttisten kanssa olen leikkinyt, mutta nyt kun menin kerralla uuden ostamaan niin täytyy pitää huoli että ainakin takuuajan pidän sen koskemattomana, eli en kellota tai modifioi sitä mitenkään. En ole kuitenkaan koskaan saanut näytönohjainta lämpötilojen takia rikki niin en osaa yhtään arvioida milloin pitäisi hälytyskellojen soida. Olettasin kuitenkin että sitten kun näyttis alkaa käyttäytyä oudosti. Mielenkiintoista vaan että esim. CPU on idlenä 39 ja rasituksessa max 50, eli ei pitäisi ilmanvaihdosta tosiaan johtua.
Sattunut aika lämmin yksilö sinulle. Itsellä on Asus HD5870 kellotettuna 40/65c mut tää käy kyllä jostain syystä ihmeellisen viileänä. Oiskohan niitä käsin poimittuja Kotelotuuletuskin on kyllä kunnossa ja kotelon pohjasta löytyy yksi tuuletin joka syytää suoraan ilmaa näyttikselle. Joka tapauksessa nuo sinun lämmöt ei ole huolestuttavat vaikka hiukan korkeat rasituksessa onkin uudeksi kortiksi. Ne on kyllä tehty kestämään 90-100c rasituksesa ilman et kone kaatuu. Ja jos hajoaa lämpöjen takia niin meneehän se takuuseen.
Kotelo kiinni, ihan kokeilet vaan. Muistan pari tapausta joissa kotelon auki pitäminen on sotkenut ilmankiertoa ja nostanut lämpöjä.
Kiitos viesteistä! Muokkasin konetta nyt niin, että kopan kyljen ovat nyt kiinni. Avasin kuitenkin etuosasta päällekkäin olevien diskettiasemille tarkotettujen paikkojen luukut, ja nyt siitä on suora näkyvyys koneen takaosan ilmanpoistotuulettimeen. Eli siinä pitäs nyt olla hyvä vaihtuvuus, vaikka ei edessä tuuletinta olekkaan. Tunnen ihan miten edestä virtaa ilmaa sisään, ja takaosan tuuletin puhaltaa lämmintä pois. Nyt prosessorin ja emolevyn lämmöt on hyvät. CPU-z HWMonitor näyttää SYSTIN 32, CPUTIN 36 ja AUXTIN 32, eivätkä nouse korkealle rasituksessa. Mutta edelleen se näyttää näyttikselle 48 idlenä ja rasituksessa katto on se 85. Semmonen huomio kuitenkin että tuo 85 tulee ainoastaan KOVASSA rasituksessa kuten mm.Crysis ja Alien vs Predator 3. Kevyemmillä peleillä kuten Battle for Middle earth 2 ja Empire total war, Company of heroes, lämmöt nousee maksimissaan 70.