Iltaa kaikille. Kyseisen kortin kanssa olen törmännyt ongelmaan, jossa fps tipahtaa pelissä kuin pelissä aivan yhtäkkiä noin 50% ja pysyy siellä muutaman minuutin ja sitten alkaa taas ns hengittää. Windowssin olen asentanut kertaalleen uudelleen ja ajurit poistanut ja asentanut uudestaan ja koittanut myös vanhempia ajureita, mutta ei vaan auta mikään. Mitään tehosyöppöä ohjelmaa en löydä taustalta mistä moinen voisi johtua ja lämmötkin pysyvät siellä 60-70 asteessa pelatessa. Hermothan tässä palaa. Uutta kortti olen nyt kevään aikana hommaamassa, mutta kiva se olisi tämäkin ongelma saada jollakin tapaa ratkaistua.
Seuraileppa vaikka GPU-Z ohjelmalla näyttiksen ominaisarvoja (sensors välilehti), niin voit havaita mitä tapahtuu tuossa tilanteessa.. Mikä prossu on käytössä ja mikä on sen käyttöaste ja lämmöt?
Vielä kun noista arvoista jotain itsekkin ymmärtäisi imageshack.us/f/16/78204191.jpg/ -Tässä tilanteessa kaikki ok. imageshack.us/f/638/patkii.jpg/ -Ja tässä taas pätkii. Prossuna Phenom II X6 1055T vakio kelloilla. Lämmöt näkyy kuvista.
Koitas pitää tuota GPU-Z:aa päällä jolloin tuo punainen viiva piirtyy pidemmältä matkalta ja samalla rasittaa näyttistä esim full-HD videolla tms. Tu core clock pitäisi nousta tuosta mitä se nyt on (157MHz) Olet varmaan rasittanutkin tuota jo kun kerran lämmöt on 80C, mikä ei nyt vielä ole hälyttävä lukema.. Jos haluat niin voit latailla AfterBurnerin ja sillä säätää nuo arvot kohdalleen ja kokeilla kellottamista/ stabiilin tilan löytämistä. http://murobbs.plaza.fi/naytonohjaimet/636082-msi-afterburner-kayttoohje.html
Eikös nuo prossun lämmöt ainakin ole hiukan turhan korkeat? jos melkein 90 asteessa huitelevat ytimetkin. Mulla sama prossu ja kellotettuna 3.4 ja lämmöt ei nouse yli 70 vaikka kuin ajaisi testiä esim. everestillä 59 astetta. Iltelburnilla saa jopa käymään 68 asteessa.
Justiinsa tulin kotia, kun kävin lisäjäähdytystä ostamassa. Katsotaanpas miten nyt käy. Kaveri on töissä atk-liikkeessä ja sanoi ihan samaa että turhan korkealla käy lämmöt.
Ongelma ratkaistu. Näytönojaimessahan ei sitten ollut mitään vikaa, vaan noista prossun lämmöistä nuo ongelmat johtuivat. Uuden tuulettimen kanssa lämmöt alle 20 astetta rasituksessa. Kiitokset kaikille avusta.
Millä sen testaat? Lyön vetoa että on kuumempi, laita vaikka lämpömittari prossucooleriin kiinni ja katso niin nousee kyllä.. Edit: myös huonelämpötila vaikuttaa, jos sinulla on kone +10C lämpötilassa niin sitten tuo voisi pitää paikkansa muttei siltikään kovassa rasituksessa(?).
Juu, nyt ei kyllä ihan taida paikkaansa pitää jollet sit ulkona konetta pidä Mut pääasia että toimii. Mulla ytimien lämmöt 28-32 idlenä ja siit sitten ylös päin BF3:sta pelatessa ollu kuitenkin jotain 55. itse nyt käytän everestiä mittarina.
Voihan se olla että tuo valehtelee mutta 25 näyttää kun battlefield 3:sta pelaan ja 20 pintaan arma2:ssa. Tosiaan pääasia että toimii. Hermot tässä alkoikin jo pikkuhiljaa menemään .
Juu, kyllähän tuolla jo luulisi jäähtyvän paremmin.. Itsellä vielä tuo vakiojäähy mut harkinnassa ostaa kyllä joku hiukan hiljaisempi ja tehokkaampi tilalle.
Täältä ääni tuolle Noctualle. Todella hiljainen on ollut. Voisi harkita jo prossun kellotustakin kun sai nuo lämmöt alas. Itse en kyllä ala sitä tekemään, kun en siitä mitään ymmärrä.
Noihin core lämpöihin pitää lisätä se 8-12 astetta että saa ne oikeat lämmöt.. Nimittäin Thubaneissa on bugi joka saa ohjelmat näyttämään corejen lämmöt väärin. Eli tässä tapauksessa jos ytimet näyttää peleissä 20C niin silloin ne on oikeasti ~30C. Suosittelen seuraamaan sitä "CPU" kohdassa olevaa lämpöä HWmonitorissa.