XP boottaa itsekseen

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Moolokki, Apr 17, 2005.

1. Moolokki

Moolokki Regular member

Trophy Points:
    26
    Nyt on mystinen ongelma. Kuten otsikkokin kertoo, Windows XP boottailee itsekseen.

Ongelma ilmeni ensimmäisen kerran, kun olin vaihtanut uuden emolevyn ja lisännyt muistia. Nykyinen emo on MSI KT6V VIA KT600 piirisarjalla, muistina on 2xVerkkokauppa.com Memory 512mb DDR400 (Transcend Information piirien valmistajana molemmilla palikoilla CPU-Z:n mukaan). Muistit on testattu Memtest86 v3.2 ja mitään ongelmia ei löytynyt. CPU on AMD XP 2600+ Barton. BIOS:ssa väylät on 200Mhz muisteilla ja 166Mhz x 11.5 prossulla eli ihan kellottamattomat.Virtalähde on Fortron 350W silent. Näytönohjain Radeon 9600 pro. Kaksi kiintolevyä ja CD-RW/DVD sekä DVD-RW. Yksi 120mm kotelotuuletin alhaalla imemässä viileää ilmaa sisään ja jäähdyttämässä samalla kiintolevyjä, powerin 120mm tuuletin imee kuumat ilmat ulos. Virtaa pitäisi olla siis riittävästi ja lämmöt kurissa.

Format C:\ suoritettu ja Windows XP asennettu SP2:n kera. Eli asennus on tehty uusiksi aivan alkutekijöitään myöten. Kaikki ajurit ovat uusimmat kuten myös BIOS (Windows upadate:n ja MSI Live update:n mukaan, näytönohjaimen ajurit asennettu ATI:n sivuilta).

Koneen tietoturvan pitäisi olla kunnossa: löytyy SMC Barricade 7004VBR firewall/router, Norton Antivirus 2003, Microsoft AntiSpyware sekä XP:n oma palomuuri. Lisäksi käytän Ad-Aware:a, SpyBott:a ja McAfee Stinger:ä säännöllisesti. Selaimena Mozilla Firefox 1.03. Kaikki päivitetty ja mitään pöpöjä ei ole löytynyt. Palomuureihin on puhkaistu aukko TCP 6881 portille Azureus:ta varten.

Olen ihmeissäni. Mistä mokoma boottailu voisi johtua? Sitä saattaa tapahtua useamman kerran päivässä tai sitten ei kertaakaan monen päivän aikana. Eli aika satunnaisesti. Yhden yhteisen tekijän olen onnistunut löytämään näihin bootteihin: joka kerralla on ollut Azureus käynnissä. Muuten käyttö on ollut ihan laidasta laitaan eli surffailua, kirjoitushommia, pelailua, leffoja jne. Missä vika voisi piillä?

2. perhana

perhana Regular member

Trophy Points:
    26
    En tiedä vaikuttaako asia tuohon boottailuun, mutta muistinopeutta ei välttämättä kannata pitää noin, eli jos prossun fsb on 166mhz, kannattaa muistin nopeutenakin pitää 166mhz, eli sama kuin fsb, muistaakseni se on biosin oletusasetuksenakin niin

3. ReiserFS

ReiserFS Regular member

Trophy Points:
    26
    Tervetuloa kerhoon! http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/168273 tuolla on puitu tätä samantapaista ongelmaa jo aiemmin.

Ohjauspaneeli / Järjestelmä / Lisäasetukset / Käynnistys ja palautuminen ruudusta "asetukset" / Ja sieltä raksi pois ruudusta "käynnistä tietokone automaattisesti uudelleen".

Tuon raksin pois ottaminen saattaa auttaa, mutta hämärällä pohjalla ainakin minulle on, mikä tuon ongelman aiheuttaa. Nykyisin kone pysyy päällä, mutta silloin tällöin se taas aloittaa boottailun.

4. Moolokki

Moolokki Regular member

Trophy Points:
    26
    Kappas vaan, en huomannutkaan tuota aikaisempaa ketjua. Kannattaisi siis aina käyttää tuota "hae viestejä" toimintoa :)
    Mutta pitääpä kokeilla sitä [Ohjauspaneeli / Järjestelmä / Lisäasetukset / Käynnistys ja palautuminen ruudusta "asetukset" / Ja sieltä raksi pois ruudusta "käynnistä tietokone automaattisesti uudelleen"] -temppua, jos se vaikka auttaisi. Jos ei auta, niin sitten kokeillaan säätää emon väyliä.

5. -ReapeR-

-ReapeR- Regular member

Trophy Points:
    26
    jooh..olen sitä mieltä kanssa että prossun fsb ja muistien taajuudet kannattaa laittaa samaan..

omakohtainen kokemus puhuu :) itellä oli alkuun biossissa prossun fsb 166MHz ja muisteilla 200MHz, ja juuri kyseisen kaltainen ongelma oli, eli kone boottaili itsekseen vähän väliä...ja ongelma poistui kun laitoin taajuudet samaan..

6. Toymaatti

Toymaatti Active member

Trophy Points:
    66
    Mulla on sama emo lainassa ja kahdella muistikammalla boottaili satunnaisesti, yhdellä toimii vakaasti. Kattelin noita volttimääriä esim. MBM5 ohjelmalla ja 3,3V linjassa on 1,8-2V?? Eikö tuo ole aika alakantissa.

7. perhana

perhana Regular member

Trophy Points:
    26
    Toymaatti mulla aiemmassa emolevyssä joka oli KT6 Delta via kt600 piirisarjalla, mbm näytti kanssa jotkin voltit väärin perusasetuksilla, eli se muistaakseni näytti väärät voltit joissain linjoissa. Mutta jos 3,3 linjan todelliset voltit on tosiaan alle 2 volttia niin jotain häikkää on joko emossa tai virtalähteessä.
    Noihin muisteihin kannattaa ehkää kokeilla nostaa voltteja hieman niistä vakioista, kun vakiona asetus on muistaakseni 1,5 tai 1,6 volttia, ja monet muistit toimii parhaiten korkeammilla volteilla, itse pidin apacerin muisteilla voltit 1,75:ssä

8. Moolokki

Moolokki Regular member

Trophy Points:
    26
    Nyt on sitten uutta tietoa tilanteesta. Kokeilin sitä [Ohjauspaneeli / Järjestelmä / Lisäasetukset / Käynnistys ja palautuminen ruudusta "asetukset" / Ja sieltä raksi pois ruudusta "käynnistä tietokone automaattisesti uudelleen"] -temppua. Seurauksena oli parin tunnin kuluttua kuuluisa "sininen ruutu" ja ilmoitus että kone sammutetaan vioittumisen estämiseksi. Jonkin aivomyrskyn seurauksena päätin uninstalloida Azureuksen ja asentaa sen tilalle BitCometin. Nyt on muutama päivä mennyt ja kone ei ole bootannut kertaakaan. Liekö jokin noista toiminpiteistä auttanut vai onko vain sattunut ns. "hyviä päiviä". Mutta off-topicina olen paljon tyytyväisempi BitCometin toimintaan kuin Azureukseen... :)

9. ReiserFS

ReiserFS Regular member

Trophy Points:
    26
    Sininen ruutu, joka kertoo koneen sammuttamisesta vioittumisen ehkäisemiseksi, ah, niin tuttua :)

Itekin luulin ratkaisseeni ongelman vaihtamalla verkkokorttia, kuukauden toimi ok, mutta noin viikko sitten epidemia taas iski. Nyt taas taitaa olla pidempi toimiva jakso menossa...

10. dumppi

dumppi Regular member

Trophy Points:
    26
    Itelläni on sama ongelma mutta vain kun laitan TeamSpeakin päälle?

Oisko kellää neuvoja..? Olen kokeillu kaikki versiot ja sama ongelma kaikissa..

Ja sori Moolokki jos vien sun aihees =)

11. Hörkkö

Hörkkö Guest

Jos ja kun sulla on kolme paikka muistille emossa niin jätä ensimmäinen paikka tyhjäksi ja aseta muistikammat keskelle ja viimeiseen paikkaan.
    Tämä on auttanut monia mukaanlukien oma koneeni.
    Syytä en tiedä miksi näin, mutta pitäisi ongelmat korjautua kun teet noin.

12. q-hub-op

q-hub-op Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla on sama ongelma half-Life 2 kanssa

13. kojamoko

kojamoko Guest

samaa boottailua myös mulla ja sama emo! johtuuko emon asetuksista vai mistä sit tuo "Järjestelmän sammustus"-aikaa minuutti!! jostakin service.exe paskasta kuulemma johtuu! kone käyttää kumpaakin tapaa terrorisoidessa! uskomattoman epävakaa kampe ollu sen jälkeen ku hommas tuon MSI emon! menee hermot........
    ...
    miten ne muistit saa samaan taajuuteen?? ei oo paljoa tullu säädeltyä koneita, itellä oli vaihtoehtoina jotai 266-400??? ja sit nuo volttihommelit, kui herkästi saa emon paskaksi jos väärin tekee!

tack so mycke

14. ReiserFS

ReiserFS Regular member

Trophy Points:
    26
    Eikös tuo kuulosta aivan virukselta? Blaster-matoko se oli... vai Sasser. No enivei koitappa ajaa virusskanneri läpi. Ja tuon summutuksen saa pysäytettyä laittamalla Suorita kohtaan: shutdown -a

15. Melonipuu

Melonipuu Regular member

Trophy Points:
    26
    Last edited: May 14, 2005
  16. kojamoko

kojamoko Guest

no ei se kyllä löytäny mitään matoa?? onkoha mitää muita ohjelmia...mistä saa hyvän viruses ohjelman nyt on joku AntiVir Guard tekeekö mitää?

17. ReiserFS

ReiserFS Regular member

Trophy Points:
    26
    @kojamoko: Antivir on omasta mielestäni todella hyvä. Ainut heikkous siinä on ajoittainen palvelinten hitaus, jolloin päivityksien lataamiseen menee kauemmin aikaa.

Share This Page