XP ei enää käynnisty ja olen aivan neuvoton!

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by tubbana, May 5, 2005.

  1. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli eräänä kauniina päivänä kun avasin tietokoneen, niin windowsin kirjautumis kohdassa missä valitaan käyttäjä, niin kone buuttaa. Tekee sen kokoajan.
    Minulla on tässä koneessa myös mandrake 10.1 joka toimii. Kun valitsin siitä lilo käynnistys lataajasta sen windows1 kohdan (en oikeestaan ees tiedä mikä se on?) niin tulee teksti: NTLDR Puuttuu, paina ctrl+alt+del käynnistääksesi koneen uudelleen tai jtn. Kokeilin korjausasennustakin. Asennuksen jossain vaiheessa se kysyy: Levyn (tuntematon) tiedosto GAGP30KX.SYS tarvitaan. Kirjoita tiedoston polku ja valitse OK. Mulla ei oo mitään hajua mikä cd pitäs laittaa sisään, joten painoin peruuta. Sit se jatko asennuksen loppuun. Sit kun se buuttas, niin se meni suoraan siihen valikkoon josta valitaan vikasietotila jne... mutta mikään niistäkään ei toiminut.

    Eli siis mitä nyt pitäisi tehdä? Kun ei tällä madrakellakaan ihan kaikki onnistu...

    -Avuton tubbana-
     
  2. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Oletko jo kokeillut esim. tällä sivulla olevat ohjeet? http://www.bestpricecomputers.ltd.uk/freehelp/ntldr_missing.htm

    Tuo ntldr häviää joskus jostain syystä ja siitä on keskusteltu täällä AD:ssa jo aiemminkin.
    Minulla oli aikanaan sama ongelma mutta sitä en saanut millään ohjeella korjattua eli meni XP:n asennus uusiksi! Nyt on ghost-image dvd:llä, josta se on hyvä palautella 40 minuutissa!
     
  3. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Juu kokeilin tota et kopioidaan se tiedosto xp:n ceedeeltä kovolle. Eka se kysy jotain järjestelmänvalvojan salasanaa, ja mulla kun ei tietääkseni oo semmosta, niin painoin vain enteriä. Sit kirjotin
    copy D:\i386\ntldr C:\
    niin sit luki vaan että Käyttö estetty. Eli wtf?
     
  4. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Oletko käynnistänyt Windows XP:n palautuskonsolin ja yrittänyt sitä kautta? Ohjeet on täällä: http://support.microsoft.com/kb/314058/fi
    Täällä on maininta myös tuosta rajoituksista eli tuosta "käyttö estetty" ja kuinka siitä voi selvitä - ehkä :p

    Näillä ohjeilla kerran olen onnistunut mutta kuten sanoin pari kertaa on xp mennyt uusiksi. Tällöin koneessa on ollut toki dualboottina Mandrake eli ongelma on ilmeisesti liittynyt tuohon mbr:ään.
     
    Last edited: May 5, 2005

Share This Page