En ollut varma kuuluuko ongelmani tähän osioon vai tuonne ajurit-palstalle, joten suonette anteeksi, jos olen väärässä ketjussa. Ongelma: Latasin koneelle XP:n (Professional 2002, SP2) ja kaikki muu toimii OK, mutta vanha puhelinmodemi ja fax eivät suostu asentumaan ja toimimaan kuten ennen. Tarvittavat ajurit olen hakenut ja ladannut (valmistajien omilta sivuilta). Kone ilmoittaa faxin kohdalla 'new hardware' eli uusi laite löydetty, mutta ei onnistu sitä kuitenkaan asentamaan. Olen monta kertaa yrittänyt, poistanut ja ladannut uudelleen jne. Olen yrittänyt myös saman valmistajan lähellä olevia muita malleja (vaihtoehtoisia ajureita), mutta sama tulos. Modemin kanssa taas niin, että XP kyllä tunnisti sen itsekkin ja ilmoitti 'uusi laite löydetty ja asennettu', mutta sen jälkeen tulee 'windows-logo' ei tunnista laitetta, laite ei toimi oikein. Jatkoin asennusta kuitenkin eteenpäin, ja mukamas laite tämän jälkeen ok ja toimintavalmis. Lisäksi kun yritän laittaa oikean soittosarjan ja kt-tunnuksen ja salasanan, ei suostu niitä tallentamaan vaan heittää hatusta jotain ihan muuta. Alkaa olemaan hermot riekaleina eikä oikein ole ketään nörttituttua avuksi. Mitä teen? Ostan jonkun uudemman modemin? (myydäänkö enää puhelinmodemeja, laajakaistaan kun ei talossamme edes ole mahdollisuutta)? Entä miten saan faxin toimimaan? Vai pitääkö ladata toiselle osiolle vanha 98 takaisin, tämän kanssa laitteet toimivat erinomaisesti? Merkit ja mallit: Canon Fax B230C ja TeleWell TW-5614SI PCI V.90- ja V.92-ajuri. Kiitos avusta!
miksi adsl ei ole mahdollinen talossasi? jos taloosi kulkee puhelin linja niin myös adsl on mahdollinen! Onkai windowsisi laillinen?
Kyllä vain, ihan kaupasta ostettu laillinen XP, eli vian ei pitäisi olla siinä. Taloyhtiöömme ei todellakaan voi saada adsl-liittymää, koska paikallista puhelinyhtiötä ei kiinnosta korjauttaa ja säätää piuhojaan vain meidän talomme takia! Meillä ei muuten näy myöskään digikanavat, eikä kuulu kunnolla gsm, eli ongelmia riittää! Mutta vaikka olisikin, modemiyhteys minuuttimaksulla riittää. Eilen lopulta asensin vanhan win98:n toiselle osiolle, kun en tiennyt miten tuon xp-ristiriidan ratkaisisi. Laitteet toimivat näin jälleen ok. Olisi silti kiinnostavaa tietää, miten tuon laiteristiriidan saa ratkottua, jotta 98:sta voisi luopua. Tuskin olen ainoa kellä on vanhoja modemeja, faxeja ja printtereitä.
kokeile noita ajureita vielä jos vaikka toimisi http://www.mbnet.fi/ajuriapaja/info.asp?AID=5113&TID=5221&OS=10 http://software.canon-europe.com/software/000 EDIT: en suositteke tuon win98:sin käyttöä hirveästi koska sitähän ei voi enään päivittää! mutta jos noita ei toimimaan saa niin pakkohan se sitten on.,.. mutta muista hommata hyvä antivirus ja palomuuri ohjelma koneelle!
Ensiksi kannattaa kokeilla toista modeemia jos mahdollista. Kyllä myydään n.15 € hintaan Kyse on windowsin suojauksesta.Kun tallennat salasanat ym. windows lisää siihen muutaman merkin salasanojen ja numerosarjan selvittämisen vaikeuttamiseksi. Kannattaa myös katsoa asennuksen jälkeen laitteen ominaisuuksista että laitteen käytön kohdalla on käytä tätä laitetta(ota käyttöön) Riippuu puhelinkeskuksesta. Jos puhelinkeskus ei tue laajakaistaa(niitäkin vielä on), ei siitä myöskään voida jakaa yhtään laajakaistaliittymää. Alla olevassa linkissä ohjeet puhelinverkon käyttöönottoon, vaikka olet sen luultavasti oikein tehnytkin, mutta kokeile nuo ajuritkin mitä jupsu ehdottaa josko toimisi http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/elisa.do?id=hen_as_yhka_modeemi,dokumenttisivu_mod_0004.htm
Kiitos kun kommentoit ja yritit auttaa, mutta juuri nuo samat ajurit olen kokeillut lävitse ja muutamia muitakin. Tiedän myös, että 98:a ei enää tueta eikä päivitetä. Palomuuri ja virusohjelma toki on ja pidetään ajantasalla. LissuXXX