XP kaatuu, miksi?

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Michelin, Aug 26, 2003.

1. Michelin

Michelin Regular member

Trophy Points:
    26
    No nih, kiitos herra Gates tai ketä pitäis kiittää.
    Tämä ongelma alkoi ihan äskettäin, kone boottailee itsestään vähä välin. Ihan ensin luulin sen olevan lovesan-virus mut sitä ei oo löytynyt koneelta.

Blue screenin tiedot:
    Havaittiin ongelma, ja tietokone sammutettiin tietokoneen aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Tekniset tiedot:
    STOP: 0X000000D1 (0XA7A8FAA7, 0X00000002, 0X00000000, 0XF9DB2245)
    tdi_rd.sys - Address F9DB2245 base at F9DB1000, Datestamp 3d94442e

Kone on ollut mulla reilun vuoden käytössä (takuut umpeutui äsken, yeeh) enkä OIKEASTI YMMÄRRÄ mistä tämä JUURI NYT on ilmestynyt??

Ainut asia mitä oon tässä huomannut on että koneella on tapana bootata ainoastaan kun nettiyhteys on auki ja yleensä kun imuroin tiedostoja.

Ehdotuksia tai apuva?

2. mika

mika Moderator Staff Member

Trophy Points:
    116
    et o muistikampoja vaihtanu/lisäilly? Tuttu ilmoitus, kun lisäsin koneeseen muistikamman, SimpleTech -> vaihto Kingstoneen -> no problemo

3. snapsix

snapsix Regular member

Trophy Points:
    26
  4. Lumikki

Lumikki Regular member

Trophy Points:
    26
    Tee sille XP:lle se palautus muutamia päiviä taakse päin, niin samalla tuo ongelmakin häviää.

5. digitalb

digitalb Member

Trophy Points:
    16
    ehkä siks ku se on gagga käyttöjärjestelmä

6. Michelin

Michelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Kun ongelma alkoi noin pari viikkoa sit palautuspisteitä oli TASAN yksi(!), eikä auttanut. Kokeilin myös safe modessa palautusta viimeisimpään toimivaan XP asetukseen ja vaik näytti lupaavalta niin nope. Ei nyt kyl muistu mieleen että oisin asentanut viime aikoina koneelle mitään...
    Aamulla ku avasin koneen niin seuraavanlainen teksti pukkasi työpöydälle:

JÄRJESTELMÄ ON PALAUTUNUT VAKAVASTA VIRHEESTÄ
    BCCode: d1 BCP1:2F3A708C BCP2:00000002 BCP3:00000000 BCP4:F9DB2245 OSVER:5_1_2600 SP:1_0 Product:768_1
    Virherapportin sisältö C:\\WINDOWS\Minidump\Mini082503-01.dmp

Pystyykö joku noista tulkitsemaan jotain epämääräistä.

7. Michelin

Michelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Pystyykö XP:tä korjaamaan mitenkään? Eli tarkoitan jos asentaa XP:n uudelleen päälle korjaako se tiedostot jotka on jossain vaiheessa saatanut vahingoittua? Entäs kaikki koneella olevat tiedostot, jääkö nämä turvallisesti koneelle tai taikooko systemi pois nämä simsalabim?
    Tuo tdi_rd näköjään löytyy WINDOWS/system32/drivers alta.
    Tää jatkuva sammuilu vie kärsivälliseltäkin hermot!

8. Lumikki

Lumikki Regular member

Trophy Points:
    26
    Oletko varma että et ole saanut matoa tai virusta. Kokeille ajaa lovsan poistohjelma vaikka anti-virus ei mitään löytänytkään.

Mitä tuossa miettimään asiaa sen pitempää, jos et vikaa löydä. Itse teen Windowsin asennuksen pienemmästikin nikottelusta uudestaan. Olen oppinut pitämään omat tiedostoni poissa c-asemasta. Joten format c: on poikaa =)

Nuo korjaavat asennukset ovat Windowsissa vain ensiapua, eikä se koskaan tule kunnolla kuntoon niistä. Kyllä ne "joskus" korjaavat vikoja, mutta myöhemmin tulee uusia tosi helposti tilalle.

9. Michelin

Michelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Matoa ei oo. Oon ajanut läpi virustorjuntoja ja sekä Fsecuren että symantechin lovesan tappajat tuloksetta.
    Format c: kuulostaa vähä radikaalilta, eikö siihen joku muu keino ois. Tiedostoni löytyy valitettavasti suurimmaks osaks C:ssä ja pelkkä ajatuskin ryhtyä suursiivoukseen masentaa.
    JOS kuiteski kerään itseni ja ryhdyn puuhiin niin mikä ois järkevin keino edetä? Pystyykö C:n jakamaan pienempiin osiin? Eli tarkoitan laittaa kaikki omat tärkeät tiedostot ja miksei ohjelmat myös vaikka M: kansioon, ja jos nii miten? Jos asennan sit XP:n uudestaan niin pitääkö sit lähteä ihan scratchistä liikkeelle eli asentaa kaikki hiirimatosta lähtien uudestaan?

10. Lumikki

Lumikki Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos asentaa Windowsin uudestaan niin kyllä kaikki täytyy tehdä uudestaa. Tarvitse kaikki ohjelmat, ajurit yms.. Ei kannata tehdä jos ei ole noita saatavilla.

Kannattaa suunnitella tuo kiintolevyn osioiti uudestaan, jos kaikki tavara on yhdellä isolla c-asemalla.

Itse teen yleensä asian näin, eli teen joko kaksi tai kolme osioita.

C:-osio noin 8-16Gt: Käyttis ja kaikki asennetut ohjelmat.
    D:-osio loput, johon tulee omat tiedostot ja kaikki säilytettävä.

Joskus jaan tuon D:-osion kahtia sitten että toisessa on omat tärkeät tiedostot, dukumentit, ajurit ja asennettavat softat, yms. Kun taas toisessa on sellaista väliaikasta tavaraa, esimerkiksi leffojen rippausta, video-kaappausta, imuroitua softaa, siis sellaista jonka saa helposti uudestaan tai on muuten sellaista väliaikaista.

En tiedä mitä sinun pitäisi tehdä. Itse olen asentanut Windowsin vuosien varrella varmaan toista sataa kertaa, ei pelkästään omia tietokoneita. Niin minulle tuo ei ole kuin rutiinia, mutta sellaiselle joka ei tuota ole tehnyt se voi olla työläs toimenpide.

Ongelma on se että joskus tuollaisen asian voi korjata ilman uudelleen asennusta, joskus taas ei. Koskaan ei voi tietää kummasta on kyse. On tosi vaikeaa muistaa ottaa kaikki omat tiedostot talteen jos asiat on c:.osiolla. Suosikit, postit, omat tiedostot, ohjelmien talletukset, esimerkiksi kuvat, jne... Siksi juuri näitä asioita kannataa heti alusta lähtien tallettaa toiselle osiolle. Tällöin pääse aika helpolla.

Toisaalta nykyään on softia joilla levyn osiointia voidaa lennosta muokata. Tällöin voi vapauttaa levytillaa C-osioista ja tehdä D-osion, johon siirtää omat tiedostonsa turvaan.

Vaihtoehtoja on monia. Tee niin kuin sinunsta tuntuu parhaimmalta. Tietysti joku voi täällä keksiä parempiakin vaihtoehtoja?

11. ande

ande Regular member

Trophy Points:
    26
    Yksi hyvä osiointiohjelma on partition magic 8. Sillä onnistuu osionti ilman tiedostojen menetystä. Muistaakseni jopa tiedosto-muodon muuttaminen FAT:sta NTFS:ksi onnistuu ilman tietojen tuhoutumista.

Tuskin tuo ainakaan Lovsanista johtuu. Ei se (ainakaan tietääkseni) voi aiheuttaa tuommoista. Ja jos tuo Windows päivitys on asennettu niin ei se enää ainakaan minun koneeseeni ole eksynyt. Tietysti joku toinen mato on aina mahdollinen.

Käyppä huviksesi tutkimassa laitehallinnasta toimivatko laitteet windowsin mielestä oikein. Mielestäni näyttää sille, että jollain laitteen ohjelmistolla on joku hätä. Se voi olla vaikka joku viallinen ajuri tai jotain...

XP:lle pystyy tekemään myös eheytys asennuksen. Ei muuta kuin levy sisään ja valitsee entisen asennuksen eheytyksen. (ei varmaan ihan tuolla nimellä, mutta kuitenkin...)

12. digitalb

digitalb Member

Trophy Points:
    16
    uskokaa nyt, xp on paska käyttis, kannattaa laittaa mieluummin win 2000 ;)

13. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    eli start/run msinfo32
    sitten hardware ja se conflict välisivu...
    sieltä näkee onko pahakin IRQ jako ongelma.
    mutta yleensä toi virhe viittaa siihen että muisti on rikki tai sitä ajetaan liian kovilla asetuksilla.

14. Antura

Antura Member

Trophy Points:
    16
    JÄRJESTELMÄ ON PALAUTUNUT VAKAVASTA VIRHEESTÄ
    BCCode: d1 BCP1:2F3A708C BCP2:00000002 BCP3:00000000 BCP4:F9DB2245 OSVER:5_1_2600 SP:1_0 Product:768_1
    Virherapportin sisältö C:\\WINDOWS\Minidump\Mini082503-01.dmp

Mulla heitti vähän aikaa sitten samanlaista läppää tää Xp ei mikään muu auttanut kuin uudelleen asennus!
    Formatoin kovon ja asensin uudelleen Xp:n ei oo sen jälkeen herjannu mitään!

15. extralow

extralow Active member

Trophy Points:
    66
    Näyttää ihan siltä , että olet kellottanut väylää nostamalla.

16. Michelin

Michelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, oon nyt alussa kokeillut näitä ensiapuvinkkejä ja kumma kyllä ei oo kaatunut.....vielä. Toisin sanoen XP levyke sisään ja siitä ns eheytys. Kuitenkin koko ajan sellanen olo et tämä vaan on tekohengitystä ja yhtä vakaata kuin uimapatjan paikkaaminen puuliimalla.
    Formatoin C:n sit jos tämä ilo jää lyhytaikaiseksi.
    Cheers, vielä kerran!

17. mcmauu

mcmauu Guest

noita samoja "järjestelmä on..plää pläää juttuja mullakin"ja niitä on tullu nyt noin viikon ajan,eli kone kaatuu ja sit toi läppä..

Last edited by a moderator: Aug 30, 2003
  18. towelie

towelie Regular member

Trophy Points:
    26
    joo partitionmagic 8.0 aivan huippu ohjelma itse oon osioinu sen avulla kovoni, mutta yks pikku kysymys voiko windowsin asentaa L asemalle niin ,että jopa toimisi kunnolla kun tuo partitionmagic jotain sanoi että mielellään pitäise enne E:tä olla jos wintoosan haluaa saada hyvin toimimaan

Last edited: Aug 31, 2003
  19. digitalb

digitalb Member

Trophy Points:
    16
    tietääkseni Windowsin voi asentaa c ja d asemille niin että se toimii. Oon ite kokeillu näitä joskus ajat sitte ku oli vielä win 95 .

20. digitalb

digitalb Member

Trophy Points:
    16
    nuo windowsit tahtoo olla aluksi tilkkutäkkejä aina tulee jotain patcheja jotka korjaa sitä sun tätä, aina on ollu.

Share This Page