Kannettava jossa on win xp home ja pöytäkone win 2000 ovat verkossa d-linkin kytkimen kautta. Netti toimii kummastakin. Kannettavalta pääsee katsomaan pöytäkoneelta jaettuja tiedostoja mutta pöytäkoneella ilmoittaa "Käyttö estetty" jos yrittää avata kannettavan ikonin verkkoympäristössä! Olen selaillut viestejä ja "Meikh":lla oli joskus samanlainen vika mutta ei kirjoittanut muuta kuin että oikeuksista se oli kiinni. Olen yrittänyt antaa vikasietotilassa täydet oikeudet (muuten xp homessa ei tule suojaus-välilehteä käyttöön) mutta pöytäkoneella ei vaan saa avattua kannettavan jaettuja tiedostoja. Vai pitääkö oikeuksia muuttaa myös pöytäkoneelle?
Vielä lisätietoja edelliseen viestiin. Kummatkin koneet löytävät itsensä ja toisensa pingaamalla. Netbeui on kummassakin koneessa. Zonealarmit pois päältä ja käynnistetty uudelleen kun zonet eivät startupissa. Nettipiuha irti. Osaisko joku auttaa!?
koneet on samassa työryhmässä? käyttäjillä salasana? kannattaa laittaa jokin salasana tyhjä/välilyönti ei toimi oikein. netbeui asennettu xp:ssä kopioimalla ensin tiedostot, ennen sen lisäämistä..eli ohjeen mukaan joka XP:n levylläkin. suojausta ei pitäisi tarvita muuttaa kunhan antaa oikeudet käyttäjälle ja homman onnistuu normaalitilassa.
On sama työryhmä. Netbeui purettu zip:sta ja kopioitu tiedostot drivers ja inf- kansioihin, sen jälkeen netbeui-protokolla löytyy. Kai se netbeui toimii kun xp:llä voi katsoa win 2000 jaettuja kansioita? xp:llä mulla ei ole salasanaa voisko johtua siitä? Mites ne oikeudet? Annetaanko ne vieras käyttäjälle? Kun katsotaan win 2000 koneella xp:n kansioita?
Jeps, NetBeui:n en usko olevan syypää tuohon, vaan juuri tuo käyttäjäprobleema. Sinun täytyy kirjautua siihen xp-koneeseen 2000-koneen kautta, mikäli haluat sieltä selata tavaraa. Tämän voi määritellä vaikkapa XP:n vieras-tilille. En ole varma, toimiko tämä Home-editionissa, mutta kokeilepa seuraavaa: Hiiren kakkosnapilla Oma tietokone -> hallitse -> paikalliset käyttäjät ja ryhmät -> käyttäjät -> kakkosnapilla vieras -> määritä salasana. Salasanaksi sitten ihan minkä haluat ja ookoota. Kokeile sitten selata XP-konetta 2000-koneelta käsin. Tässä vaiheessa koneen pitäisi luultavasti kysyä käyttäjätunnusta ja salasanaa, joten kirjoita tunnukseksi "Vieras" ja salasanaksi vasta antamasi salasana (duh!). Näin sen siis _pitäisi_ toimia. Testaa ja kerro, toimiko. Itse en nyt pääse testaamaan tuota käytännössä, kun ei ole home-editionia asenneltuna millekään koneelle... muistelisin kuitenkin asian hoituvan noin.
XP Homessa ei ole "Paikalliset käyttäjät ja ryhmät"-kohtaa järjestelmätyökaluissa laitehallinnan alla kuten se löytyy toisesta koneestani win 2000:sta. Homma kyllä hoituisi sitä kautta jos olisi XP Professional! XP Homessa ei myöskään ole kansion asetuksissa "Käytä yksinkertaista tiedostonjakoa" mistä vois ottaa täpän pois! Mitä seuraavaksi vois koittaa? Huomaa kyllä että XP Homea ei ole tarkoitettu verkkokäyttöön!
Ei ole apua, olen juuri ton ohjeen avulla yrittänyt antaa oikeuksia vikasietotilassa kun muuten suojaus-välilehti ei tule näyttöön! Vikasietotilassa kun ei voi valita muuta sijaintia kun oma kone kun lähiverkkokaan ei silloin toimi. "Paikalliset käyttäjät ja ryhmät" kohtaa ei tulee järjestelmätyökaluihin vaikka on vikasietotilassa. Onko kukaan saanut toisella koneella näkemään XP Homen tiedostoja? Lisää apuja tarvittaisiin! Kiitos kun autatte!
kokeile vikasietotilaa valitessa ottaa kohta jossa verkko toiminnot.. lisää koti koneet luotettujen listalle. varmuuden vuoksi.
Ei auta sekään että menee vikasietotilaan jossa verkkotoiminnot!Sijainnista ei pysty valitsemaan muita...
Varmaan helpointa tässä vaiheessa, kun lyöt sen Homen hiiteen ja Professionalin tilalle. Säästyypähän kaikelta leikkimiseltä
Vikasietotilassa pitäisi onnistua tuo tiedostojen tarkempien jako-oikeuksien määrittäminen myös homessa.
Oli samainen onkelma homen ja pron kanssa. Siis homelta pääsi prolle vaan prolta ei homelle. No homma muistaakseni ratkesi niin, että homeen luotiin vieras tili jolla pro sitten kirjautui homeen. Joo niin se suunnilleen meni. Aivan älyttömän helppoa, kun sen vain itsekkin ensiksi keksin. Tuli nimittäin muutama hetki (suunnilleen 3 viikkoa) siinä painittua ja ladattua kyseiset netbuit ja muut ajurit vaan kun ei auennut niin ei sitten. Harmi kun en muista ihan tarkasti vaan kohta tuo on taasen itselläkin edessä sain homen sekaisin lataamalla k-liten beetta ajurit :-((. Varmaa on että se vieras tili sieltä tilien luonnista oli vastaus asiaan. Toivottavasti auttaa edes jotekin ja oli riittävän sekaisin kirjoitettu vaan kun ei oikein jaksa...
Eli meneekö näin? Otetaan Ohjauspaneelin "käyttäjätilit" laatikosta käyttöön vieras-tili. Mennään vikasietotilaan ja lisätään uusi käyttäjä nimeltä vieras jolle annetaan täydet oikeudet, ainakin aluksi. Näinkö pitäisi mennä? Sitten kysymyksiä. Missä saa annettua vieras-käyttäjälle salasanan kun "paikalliset käyttäjät ja ryhmät" ei ole käytössä? Kun XP:ltä win 2000:sta katsottaessa jaettuja kansioita se kysyy 2000 käyttäjää ja salasanaa! Ja se toimii kun laittaa millä kirjaudutaan win 2000:lle. Tähän mennessä kun yrittää avata XP:n kannettavan ikonia verkkoympäristössä win 2000:lla, se ilmoittaa "käyttö estetty" ei ole missään vaiheessa vielä kysynyt salasanoja. Pitää koittaa lisää kun pääsen kotikoneelle!
Voiskos joku vielä selventää miten oikeudet ja käyttäjät laitetaan. Olen kokeillut monella eri tavalla mutta oikeaa tapaa ei meinaa löytyä!!! Muilla keskustelusivuilla joku oli saanut toimimaan net use-komennolla komentorivillä mutta ei toiminut mulla, löytyy molemmat koneet, mutta xp:stä ei saa jaettuja näkyviin eli sama vika jatkuu. Testaillessani löysin että kun oma tietokoneesta 2 hiiren nappulaa painaa, voi yhdistää toiseen koneeseen ja sieltä voi luoda verkkoasemia (eli toisen koneen jaettuja kansioita) omatietokone kohtaan kovalevyn ja dvd-asemien viereen.
Tuo verkkoaseman luominen ei ole pakollista. Eli verkkoympäristön kautta onnistuu samat jutut. Tuo verkkoasema tosin helpottaa kyllä verkon käyttöä jos se on säännöllistä. Yksi helppo tapa on antaa Guest/Vieras tilille oikeudet lukea kaikkea. Jos tuon Windowsin oman verkon kanssa ei jaksa tapella niin http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/406910 tuossa vaihtoehto.
Hei taas! Pienen tauon jälkeen olen taas yrittänyt saada koneita verkkoon. Vanhalla (kolmannella) koneella pääsee win 2000:n tiedostoihin ja 2000 vanhaan koneeseen. Vika on vieläkin, millään ei pääse xp homen tiedostoihin! Vikasietotilassa olen antanut vieras-tilille täydet oikeudet mutta normaalitilassa vieras-tilillä ei kuitenkaan pääse jakamisen sivun "jaa tämä kansio verkossa"- valintaan? Valinnat harmaana! Eikö ole oikeuksia?
Jippii! Sain lähiverkon toimimaan xp Homelle päin!!! Nyt kaikki kolme konetta näkee kaikkien jaetut kansiot ja kirjoittimen. Kiitos paljon kaikille! Homma meni näin. Tilillä jolla järjestelmänvalvojan oikeudet muuttaa vieras-tilille myös järjestelmänvalvojan oikeudet (Suorita kohtaan "control userpasswords2"). Sitten vieras-tili käyttöön ja laittaa kansioita jakoon. Vierastililtä kirjaudutaan pois. Sitten toisella koneella näkee sen tiedostot! Kiitos vielä kerran!