No niin elikkä... Minulla oli aikaisemmin tietokoneessa xp (home edition). Siinä tuli ongelmia (virhe/pysäytysvirhe näyttöjä). Yritin asentaa saman ohjelman (home editionin), samalta levyltä uudestaan koneeseen. Kaikki meni ihan hyvin siihen asti, että päästiin siihen tiedostojen kopioimis vaiheeseen. Siinä vaiheessa tuli viesti, että ei voi kopioda näitä ja näitä tiedostoja (tiedostoja oli paaaljon). No minä vaan skippasin niiden kopioimisen ja jatkoin asennusta. Koko homma tyssäsi lopulta kuitenkin siihen, että pian kopioimisen jälkeen tuli "The file 'Asms' on Windows XP CD-ROM is needed. Type the path where the file is located, and then click OK". No yritin vaikka mitä. Yritin asentaa samaa ohjelmaa uudelleen ja toista asennus levyä ja sp2 jne. mutta mikään ei auttanut... Tämän jälkeen asensin Windows Me koneeseen ja sen asennus meni hyvin ja kone toimi oikein. Siten sain myös xp:n keskeytyneet asennukset poistettua koneesta. Windows Me toimii kyllä ja saan sen asennettua uudestaan niin monta kertaa kuin haluan, mutta silti xp on aina xp ja jäin kaipaamaan sitä . Seuraavaksi sain käsiini xp professionalin ja koitin asentaa sitä, mutta sen asennus ohjelmassa tuli vastaan aivan sama ongelma kun home editionissakin: se ei suostunut kopiomaan tiedostoja ja niitä piti skipata aika määrä. No skippasin ne sitten, kun en muutakaan voinut ja jatkoin asennusta, mutta asennusohjelman uudelleenkäynnistämis vaiheen jälkeen tulee näyttöön ensin vain väähdykseltä valikko, josta saa valita käytettävän käyttöjärjestelmän, mutta se sammuu heti ja tulee pysäytysvirhehäyttö. No niin nyt tuli ongelmat selostettua juurta jaksaen . Tässä on minusta nyt kummallista se, että xp:t (ihan lailliset ja ehjät) eivät mene läpi, mutta Me menee. Voisiko tämä liittyä noihin nfts juttuihin, kun se muuttaa niitä tuossa Me:ssä toisiksi (tosin unohdin jo minkä nimisiksi, mutta te tiedätte )? Juu olisiko mitään ideaa mitä voisi kokeilla? Kiitos mielenkiinnosta!
No joo ite oon törmänny tohon samaan ongelmaan jokusen kerran,eli xp:n asennus pysähtyy kesken asennuksen ja kyselee tiedostojen mestoja, xp:tä asentaessa kannattaa formatoida aina osio johon asentaa sekä biossi laittaa safe defaultille tai vähintään defaultille niin eiköhän ala onnaamaan,ai niin ja kannattaa sit asentaa mieluiten levyltä sp2 ennenkuin rupee säätelee biossia takas siihen mitä yleensä käyttää,ellei sun xp:s sisällä valmiiks sitä.
Joo no tuota... en tiedä, että formatoinko, kun en tiedä, mitä se tarkoittaa (täysi amatööri), mutta voisitteko kertoa ihan vaihe vaiheelta, että miten sen voisin tehdä. Minua vähän kauhistuttaa kuulkaas koko tuo bios ja varsinkin kun en ole koskenut muihin osioihin siellä kuin siihen, että se käynnistää sen cd:ltä eikä auto käynnistyksenä. Eli en yhtään tiedä noista defaulteista tai mistä ne löytyy tai edes mitä ne tarkoittaa... Voisittekos kädestä pitäen neuvoa, että mitä pitää tehdä (minä olen aika haka säheltämään, jos minut päästää yksin mihinkään biossiin!). (Ja muuten minulla on kyllä kaikilla xp:n asennus levyillä, joita täällä on jo aika pinkka tuo sp2, mutta sen lisäksi minulla on se vielä erillisenä levynä (noitakin muuten kaksin kappalein ).)
Ei hyvänen aika sytyttääpä taas hitaasti.. formatointi on alustamista eikö vaan? Heti kun olin lähettänyt niin tajusin joopa joo siis Me alusti sen itse, mutta Xp ei tehnyt sitä vaihetta ollenkaan eli minun pitäisi alustaa se... jaahas.. mitenkäs se tapahtuu? -Ikuinen säheltäjä
Asennuksen alkuvaiheessa kysyy osiota niin luo osio mihin asennat winukan, yleensä c: koska se on oletus asennusosio windowsille. Siinä osion luonnin yhteydessä se alustaa sen asennusosion ja sit rupee asentaa winukkaa. Eli siis alustat sen c:n mikä siellä näkyy.
helpommin sanottu kuin tehty: En saa luotua tuonne uusia osioita. C/L painaminen ei auta, mitään ei tapahdu. No kun nyt sitten rupean alustamaan jo olemassa olevaa osiota, niin tulee luonnollisesti: Alusta osio käyttämään NTFS-tiedostojärjestelmää (pika) Alusta osio käyttämään NTFS-tiedostojärjestelmää Muunna osio käyttämään NTFS-tiedostojärjestelmää Säilytä nykyinen tiedostojärjestelmä (ei muutoksia) Noistakin olen mielestäni kokeillut kaikkia paitsi tuota pikaa ja aina samalla tuloksella. Juu no niinpä niin eli kyllä minä ilmeisesti olen alustanut sen ennenkin, mutta ajattelin, että jos teillä olisi ollut joku uusi ja jännittävä vaihtoehto tämän tyyppiselle alustamiselle...
Onko koneesi joku merkkipaketti? Itellä oli IBM Aptiva ja sen mukana Win95, "palatuslevy". Sen asennus formatoi aina c: aseman (alkuun oli vain 1 osio, kunnes dos:lla osion kahtia, niin jäi datat talteen) ja asensi kaikki apuohjelmat. Oli lapsille värityskirjaa, äidille reseptien tallennus ohjelmaa, ja isille Wall Street pörssiohjelma, joka muuten suomenkielisessä masinassa "ei seurannut" suomen pörssiä vaan nimeään. Ilman nettiä oli vähän vanhat kurssit mukana. Noita kilkkeitä joutu käsin poistamaan, vaan tarpeettomia dll:ä en pystynyt tuhoamaan, kun en nimistä tiennyt. Tuohon masinaan en saannut mitään muutas versiota asentumaan, että olis viikkoa pitempään pelittänyt. Suurin osa asennuksista tilttas kesken. (Win3 ja dos pelitti) En tiedä oliko joku fyysinen vika, vai perus laiteajureita rukattu niin, että toimivat versiot löytyi vain IBM levyltä. En välttämättä mitään kummalista.