XP:n asennus

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by lmu2002, Jan 4, 2006.

1. lmu2002

lmu2002 Member

Trophy Points:
    16
    Pitäis laittaa lisää muistia 98SE koneeseen. Entuudestaan 512 ja ajatus olisi laittaa saman verran lisää. Mutta kun 98SE ei taida hyötyä tuosta (tai edes huolia), niin olis käyttiksen vaihto edessä. Kuinkas tuo onnistuu? Voiko 98SE:n päivittää XP:ksi niin, ettei tarvi asentaa kaikkea uudestaan. Mulla on aikalailla asennettuja musasoftia ja plugareita, eikä millään jaksaisi alkaa asennusrumbaan niiden osalta. Sitä paitsi projektia on kesken sen verran ettei viitsi vetää kaikkea ihan solmuun.

Eli, jos kaupasta ostaa XP:n voiko siinä valita asennustavan? Päälle/päivitys tai puhdas asennus. Seikkailin MS:n sivuilla ja sieltä ei oikein selvyyttä saanut. OEM versio tietty olis kyseessä.

2. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    Voi olla että onnistuu päivittäminenkin, mutta suosittelen ihan puhdasta asennusta jo tiedostojärjestelmän takia. 98 käyttää FAT tiedostojärjestelmää ja XP NTFS-tiedostojärjestelmää.

NTFS on turvallisempi, vakaampi ja nopeampi kuin FAT, lisäksi se tukee yli 4 gigan tiedostoja.

Tuo päivittäminen on muutenkin vähän niin ja näin että saako pelaamaan kunnolla.

Jos OEM windowsin ostat, niin sun täytyy ostaa jokin koneen osa myös. En muista mikä oli vähimmäisvaatimus tuolla osalla, mutta suoraan et tuota OEM:ia voi ostaa.

3. dfwta

dfwta Regular member

Trophy Points:
    26
  4. lmu2002

lmu2002 Member

Trophy Points:
    16
    En ihan ymmärrä tuota tiedostojärjestelmä-asiaa. Jos mulla on nyt kahdelle kovolla tavaraa ja asentaisin XP:n c:lle puhtaana asennuksena ntfs formaatilla, niin toimisisko D jossa on tavaraa FAT32 muodossa ihan ok? Siis eri tiedostojärjestelmä eri levyillä. Mulla on tuo D pyhitetty audiolle kokonaan. Olen antamassa periksi sille, että asennan kaiken uudelleen. 98 kuitenkin on kerännyt vuosien varrella kaikkea töhnää sisuksiinsa.
    Mutta haluaisin kuitenkin pitää tuon toisen kovalevyn sisällön tuollaisenaan.

5. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    XP osaa kyllä käyttää molempia tiedostojärjestelmiä, joten no problem. XP:ssä voi myös convertoida tuon FAT32:sen NTFS-tiedostojärjestelmäksi jälkeenpäin.

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Win98(/SE) ei tosiaan osaa hyödyntää yli 512 megan muistia. Ei se siitä kuitenkaan käsittääkseni sekoa, ylimenevä osa vaan menee hukkaan.

Aikanaan itse asensin pariin koneeseen XP:n 98SE.n päälle, ja toinen kone on vieläkin käytössä sillä samalla asennuksella. Eli ei siinä mitään ylipääsemätöntä ongelmaa normaalisti ole.

FAT32:n suurin rasite on osion maksimikoko, joka ei saa olla yli 32 Gt. Tosin XP:n asennus osaa muuttaa aennusvaiheessa tiedostojärjestelmän NTFS:ksi jos haluaa.

Toinen mahdollisuus on asentaa XP 98:n rinnalle, jolloin buutissa voi valita, kumpaan kone käynnistyy. Varsinkin (myös) vanhempia softia käytettäessä, voi olla hyväkin vaihtoehto, sillä kaikki eivät pyöri kunnolla XP:ssä edes "compatible mode":ssa.

7. Neptun

Neptun Active member

Trophy Points:
    68
    Edellä on hyviä ohjeita. Kuitenkin en malta olla varoittamatta 98:an asentamisesta XP:n rinnalle toimivaksi omaksi kokonaisuudekseen. Minulla oli sellainen ja taistelin yhdistelmän kanssa muutamia vuosia. Mutta sitten oli sanottava kiitos ja hyvästi 98SE:lle, joka sisälsi kaikkia muistoja ja johon olin kiintynyt. Se, että vaikeuksia voi tulla, johtuu ohjelmien, softien, ajureiden ja raudan erilaisuuksista. Sekä softan että raudan tekijät eivät enää tee sovelluksiaan 98:aa varten. Voi syntyä tilanteita, joissa jokin sopii XP:lle, mutta ei 98:lle tai päinvastoin. Microsoft tietysti korostaisi, että 98:n tuki loppuu varsin pian, mutta emmehän me ole Microsoft. Sen sijaan 98 tai vaikka 95 toimivat mainiosti omilla esim. vanhoilla vakikäytöstä poistetuilla koneillaan.

Oman kokemuksen valossa suosittelen XP:n puhdasta asennusta heti SP2 kera ja toisen kovalevyn jättämistä toistaiseksi FAT32 muotoon sisältöineen. Minulla on mielikuva, että jotkin XP:n hyvät ominaisuudet, kuten palautuspisteet virheiden korjaamiseksi, eivät toimi FAT32-osoiden kohdalla (eikä ehkä ollenkaan, jos valvontaa ei ole kytketty niiden osalta pois).

Share This Page