Täällä on usein tullut eten ohje jossa neuvotaan asentamaan XP uudelleen vanhan päälle. Kysyisinkin kuinka tuo toimenpide vaikuttaa koneella oleviin tiedostoihin ja järjesteleekö se jotain vanhoja juttuja uudelleen? On tullut vain sellainen vähän huono luottamus tohon windowsin vakauteen ja toimintojen luotettavuuteen. Kuulostaa liian helpolta toimiakseen...
XP on ensimmäinen windowsin käyttiksistä, johon itse olen oppinut luottamaan. Asiat yleensä menevät niinkun niiden odottaakin menevän, eikä koskaan ole vielä kaatunut niin, etteikö ensin olisi ainakin saanut töitään talteen. Kuitenkin käyttöjärjestelmä rappeutuu hiljalleen, ja minulla se on näkynyt toimintojen selkeänä hitaantumisena. Tuo vanhan päälle asennus tunnetaan XP:n asennuksissa nimellä korjausasennus tai korjauspäivitys. Se tekee varmuuskopiot siltä varalta jos jotain sattuisi menemään asennuksessa pieleen, eikä koske muihin, kuin windows-hakemiston tietoihin. Aika varma toimenpide on. En ole ainakaan kuullut, että kellään olisi hukkunut mitään tärkeää sen aikana. Sähköpostitiedot on syytä kuitenkin varmistaa, jos käyttää outlook expressiä. Osoitteiston ja viestien hukkaaminen on epämukava yllätys. Yleensä nekin kyllä pysyvät paikallaan. Uudelleenasennus puhtaalle koneelle toki puoltaa paikkaansa, jos käyttis on tukossa ja hidas, ja osio on täyttynyt. Tämä asennus tuhoaa kaikki C-osiolla olevat tiedot, joten ohjelmien työkansiot ja muu tärkeä tieto on syytä tällöin varmistaa. Lisäksi kaikki ohjelmat ja laiteajurit joudutaan windowsin asennuksen jälkeen asentamaan uudelleen, eli kyseessä on huomattavasti työläämpi operaatio. Mutta uskoisin, että uudelleenasennus joskus puoltaa paikkansa, tosin kiintolevylle jää paljon ylimääräisiä tiedostoja, jotka turhaan vievät kovalevytilaa ja rasittavat toimintaa. Ensimmäinen ratkaisu ongelmiin se ei kuitenkaan ole, korkeintaan toinen
Kiitti ohjeista, valoit luottamusta sen verran tuohon XP:hen, että koetan niellä pelkoni ja yritän tuota korjausasennusta.