Ostin muutama viikko sitten uuden koneen, johon tuli 64bit vista mukaan.. Parin viikon käytön jälkeen en sitten enää jaksanut ajuripelleilyä (lähinnä NVIDIA), niin päätin asentaa XP:n takaisin koneeseen. Ei muuta kuin levy sisään ja resettiä, jonka jälkeen Windowssin asennusohjelma käynnistyy normaalisti, kysyy formatoidaanko kovalevy (formatoidaan) ja sen jälkeen, että milles osiolle se asennetaan.. Vaihtoehtoina on C:, jossa tilaa 250 Gb ja kaksi jotain muuta kummallista yhden megan osiota (??), joita ei kuitenkaan pysty tuhoamaan.. Noh formatointia rouskuttaa muutaman tunnin, menee läpi, rouskuttaa hetken uutta käyttöjärjestelmää koneeseen, ei herjaa mitään, käynnistää koneen uudestaan, ja ilmoittaa, että "Cannot load operating system", eikä tee enää mitään? Tämä siis 32 bittistä XP Homea asennettaessa.. Sitten kokeilin asentaa 64 bittista XP Prota, mutta saman ruljannsin jälkeen pysähtyy samaan kohtaan ja samaan virheilmoitukseen.. Jee! ttu..stana..rkele! Onko kukaan mahdollisesti törmännyt samanlaiseen ongelmaan, tai osaisiko joku opastaa miten tästä eteenpäin? Kiitokset!
Ongelma ratkesi.. Koneessa on vain yksi kovalevy (SATA), jolta Windowssin piti asentua, niin Biossia piti vähän säätää, jotta se löytäisi levyn. Viimeksi olen formatoinut koneeni vuonna 1998 (muutaman vuoden olin kokonaan ilman konetta), joten ei voi kaikkea heti tietää.. Enpä tiennyt, että SATA -kovoille täytyy tehdä jotain erikoista säätöä IDE -kovoihin verrattuna.. PS. Nyt kun vertaa koneen tehokkutta Vistan aikaiseen, niin enpä voi muuta kuin suositella, että ottakaa se Vista nyt pois koneistanne! Esimerkiksi Oblivionissa fps nousi kaksinkertaiseksi ilman mitään ihmeellisiä säätöjä!
Ei se itse Vistassa vika piile vaan ajureissa! Älä nyt loukkaannu, mutta olit aika hölmö kun poistit vistan... Omasta mielestä
Non-taken. Eihän se ole Vistan vika, mutta juurikin sen vuoksi poistin sen, kun toimivia ajureita ei vielä yksinkertaisesti oikein löydy! Turha käyttää uutta konetta vajaatehoisena vain pelkän käyttöjärjestelmän vuoksi.. Täytyy asentaa se uudestaan muutamien kuukausien päästä jos silloin löytyisi jonkinlaista tukeakin..
Ja kun ootatte vuoden pari ennkuin sitä vistaa koneelle työnnätte niin se voi jopa toimia. Lukekaa TM:n ja Mikrobitin arvostelut ko käytiksestä. Jäitä hattuun kuten Hoosianna on tehnyt: XP:llä pärjää vielä pitkälle ja hyvin.