Moikka vaan kaikille. Olen tälläinen noviisi näiden koneiden kanssa, joten tarvitsisin simppelit ohjeet siihen että miten saan xp:n vistan rinnalle. Kovalevyllä on kyllä tilaa. Yhteensä kovalevyllä on 320Gt ja aattelin laittaa puokkiin että 160gt xp:lle ja 160gt vistalle. Ja saanko sitten myöhemmin sen xp:en pois, kun toi vista tosta parantuu. Jos saan niin nekin ohjeet ois ihan hyvät sitten. Kiitos kaikille jo etukäteen.
Jaa niin ja mieluummin suomenkieliset ohjeet. Kiitos. Ja Huom. vielä se, että haluan xp:en Vistan rinnalle. Sillä koneessa on Vista.
No periaattessa jos lähet tekeen asennusta puhtaalta pöydältä kovolle, asennat ensin Vistan (teet sille kovolle oman osion asennuksen alussa) ja sen jälkeen sama homma XP:n kanssa. Windows kyllä osaa tehdä multiboot asetukset kuntoon, jolloin aina konetta käynnistäessä kysyy kumpi ladataan.
Joo sori vastailin aika hätäsesti, mutta olihan tuolla edellisen linkin alla myös xp vistan rinnalle ja löytyi täältäkin thread aiheesta. Eli käytännössä sun tarvii ensi vapauttaa tilaa toiselle osiolle, jos kovo on täysin käytössä. Sen pitäisi onnistua vistan asennuslevyllä (lähdet asentamaan vistaa uusiksi siihen kohtaan asti, missä valitaan osio). Enkkulinkissä on hyvät kuvat ainakin, ja varmasti ymmärrät sieltä myös komennot, joilla pääset tekeen uuden osion, eli kato kohdasta "Vista Partition". Kun osio on tehty, lopetat asennuksen, eli levy ulos ja xp:n asennuslevy sisään ja resettiä. Nyt asennat xp:n normaalisti uudelle osiolle. Asennuksen jälkeen korjataan käynnistys taas vistan asennuslevyltä, kuten teppokin jo neuvoi (hyvää kuvaa kohdassa "Restoring Vista and dual booting"). Linkissä neuvottiin myös korjaamaan xp:n dualboot. Siellä taas hyvät kuvat, mutta tuossa lyhyesti: Käynnistyksen korjauksen jälkeen pääset boottaan vistaan, eli siellä lataat EasyBCD avaa ohjelma ja mene: Add/Remove Entries sieltä "Add an Entry" ja "Windows" tabin alta valitset tippuvalikosta "Windows NT/2k/XP/2k3" laita asematunnukseksi xp:n osio (linkin kuvissa kaverin osion asematunnus E:\) ja nimeä se "Windows XP" sitten "Add Entry" ja "Save" Tän jälkeen pitäis bootissa valikko toimia, jolla pääset valitsemaan kumpi käynnistetään.
Olen myös varmaan unohtanut kertoa, että minulla ei ole Vistan asennuslevyä. Eli Vista oli koneessa valmiiksi. Tämä on hp:n kone. Mutta mulla on kyl palautuslevyt, että oisko niistä mitään apua tässä? Vai pitäisikö itse Vista kopsata levylle ja sit aluks xp ja sit vista? Onnistuiskohan?
Eli mulla ei ole mitään mahiksia saada Vistan rinnalle xp:tä? http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/f...279291-1279291-1279291-12927122-78137961.html Niin tossa on se mun kone.
Joo, nyt en kyllä lonkalta osaa sanoo kuinka tuo onnistuu, koska vistan asennuslevyä kuitenkin tarvitaan. Pystytkö käynnistään mukana tulleilta palautuslevyiltä pelkkää vistan asennusta vai miten se toimii? Yleensä näiltä ei pelkkä käyttöjärjestelmän asennus onnistu. Tietty jos jostain saat lainaksi alkuperäistä home ultimaten asennuslevyä niin sen kanssa luulisi toimivankin tuo osiointi ja käynnistyksen korjaus.
Niin, eipä tuollaista home ultimatea ole olemassakaan (taas kun kiireellä kirjoittaa), mutta ymmärsit varmaan pointin - saman version alkuperäislevy kuin nyt asennettu.
Mistäköhän sais ton home premiumin asennuslevyn. No niin hyvä kaverin isoveli lainaa mulle sitä asennuslevyä. Mutta se iso-veli asuu Oulussa. Se lähettää sen postissa.