Eli olen nyt jo vähän aikaa pakkailu leffoja XviD:llä ja nyt tuli ensimmäinen suurempi ongelma vastaan. Koitin pakata leffan XviD:llä mutta tiedostosta tulee joka kerta noin 200megaa pienempi kuin mitä olen määrittänyt. Elokuvan pituus on 131min ja kooksi laitoin n.1034megaa eli n. 1000 bitrate. Mutta ulos tulee n.840 meganen tiedosto kohtalaiselle kuvalla (888 bitrate). Mistä moinen homma johtuu, jokin "bugi"?
Onko elokuva musta / tumma, onko siinä paljon kohtauksia pimeässä? Eli siinä voi olla syy. Et kylläkään kertonut mikä build sinulla on käytössä, tai sen asetuksia? Ja mikä elokuva? Ja millä menetelmällä elokuvaa teet?
Joo eli elukuva on Gosford Park joka on kyllä aika tumma mielestäni. XviD codec on XviD-04102002-1.exe niminen http://www.roeder.goe.net/~koepi/xvid.shtml ja tuolta haettu. Suunnilleen doom9.org ohjeilla teen hieman olen muuttanut. Tässä vähän asetuksiani: Quantization type: H.263 ekalla kerralla ja toisella New Modulated HQ, Motion search precision 6- Ultra High, Curve compression: high scene 15% low scene 5% payback delay 200 framea, Curve aggression: Medium, High distance from average 200 ja low 100, Strength 35. Eli tollaset asetukset suurinpiirtein ainakin ennen noilla on tullu hyviä 2cd:n rippejä.
Eli buildin saat vaihtaa heti. Otappa vaikka Koepin uusin unstable (03-02-2003) joka tukee B-frameja, GMC:tä ja Q-Pixeliä. Löytyy http://www.roeder.goe.net/cgi-bin/fetch?file=XviD-02022003-1.exe . Kuvanlaatu on todellakin parempi kuin käyttämälläsi buildilla ja nopeuttakin + tuki .AVS-fileille löytyy. Ja voi aika hyvällä omallatunnolla käyttää; on vakaa. Quantization type MPEG kummallakin kerralla. Use chroma motion, B-frame arvoon -1 -> 3. Älä pistä GMC:tä tai Q-Pixeliä päälle, eivät toimi hyvin chroma motionin kanssa. Muut asetukset saavat olla. Ja muista painaa valittaessa kodekkia 'Load defaults' jotta asetukset menevät kohdilleen (siis ennen 1-passia). Noilla asetuksilla saat _erinomaisia_ rippejä. Kerro jos on ongelmaa...
No nyt kokeilin viime yönä pakata tuolla buildilla jonka sanoit ja koko pieneni vielä lisää nyt kokoa on 583megaa ja bitrate 618. Laitoin saman koko määrityksen kuin ennenkin. Mutta kuvan laatu on suunnilleen sama kuin tuossa 840megan tuloksessa.