XviD laatuongelma, vai enkö vain tajua

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by jaapaa, Sep 14, 2004.

1. jaapaa

jaapaa Member

Trophy Points:
    11
    Itselläni on eräs kaatoja sisältävä DVD (rallikisoista napattu). Se oisi kiva saada CD:lle. Guardian knotilla muuntelin sitä XViDillä pakatuksi, mutta laatu on aika syvältä.
    Syvältä jos vertaa johonkin toiseen.. Esim. ong.bak - muai thai fighterista gspot sanoo 771kb/s reso 576x320.
    Kun itse pakkasin pätkän tuolta rallivideolta 890kb/s 480x352, niin kuva oli pelkkää lego palikkaa. Onko ihan toivotonta yrittää "action" elokuvaa pakata noin pienellä bit ratella? n. 1300 paikkeilla se on ihan katottavaa.

Toinen kyssäri liittyy gordian knottiin (0.32.0 beta):
    Mitä hemmettiä ne compressibility testin luvut oikein merkkaa? parista paikkaa ohjeita lukiessani ei oikein avautunut ja oikea reso/bitrate suhde tuntuu löytyvän vain katsomalla lopputulosta (eikä niinkään sen testin lukuarvoja)

2. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Käytössä tuo uusin 1.02 xvid?

3. cronos

cronos Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä tolla bitratella saa ihan ok kuvaa toimintaankin, ei pitäisi paljoa palikoitua, lukase seuraavat xvid asetukset.

http://www.mpegit.net/xvid_asetukset.php

4. jaapaa

jaapaa Member

Trophy Points:
    11
    Olin hieman väsynyt viestiä kirjoittaessani ja siitä jäi oleellista tietoa uupumaan. Yksi niistä on, että olen katsonut XViD:n asetukset sekä http://www.mpegit.net/xvid_asetukset.php, että
    http://www.divx-digest.com/articles/xvid_setup.html

En ole aivan satavarma XViD versiosta (en juuri nyt pysty tarkastamaan), mutta se ei ainakaan ole 1.0.2. Todennäköisimmin 1.0.0

Lisäksi kysymys lopullisen fileen bitratesta,
    Missä se määräytyy? Kun gordian knotilla tehdään pätkää, siellä asetetaan target filesize tai bitrate. Kuitenkin ennen kuin itse encoodaus laitetaan tapahtumaan, käpistellään XDiV codekin asetuksia, joissa myös on määriteltävissä target filesize tai bitrate. Kumpi noista on määräävä, kumman mukaan valitaan encoodauslaatu?

Eilisissä kokeiluissani jotkut tuotokset kaatoivat media player classicin.. Onneksi kokeilin minuutin pätkillä, eikä kyse ollut lopullisesta tuotoksesta (n.100 min). Oisi varmasti hatuttanu, jos videopätkä kaataa playerin ja kokoyön encoodaus oisi menny hukkaan..

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
  6. jaapaa

jaapaa Member

Trophy Points:
    11
    Noniin, laitetaanpa rautalankaa.. Kokeilin, homma alkaa selkiimään, mutta ehkä silti vielä hieman hakusessa.
    Päivitin XViD kodekin uusimpaan 1.02:n

Nappasin pätkän, prosessoin DGindexillä. Tuloksena .d2v
    Seuraavaksi avasin bitrate ikkunan, valitsin 840 kb/sec, 64 kilonen ääni.
    Klikkasin alalaidasta Open *.d2v

Alalaitaan päivittyi.
    23 sekkaa, 585 framea.

Valitsin resolution sivun. Toki oisin halunnut mahdollisimman lähelle alkuperäistä (PAL resoa), mutta kun alkoi näkyä punaista "load" napin vieressä, niin oli pakko lopettaa ja valita 416x304.
    Nyt ollaan kohdassa jota en tajua: bits/pixel*Frame oisi antanut mennä vielä isompaan resoon DivX digestin ohjeessa sanottiin, että se pitäisi saada väliin 0.17 - 0.30. Nyt oon melkein 0.3:ssa (0.27)

Valitaan auennut dekoodauskuva, selected ouput resolution, kernel deinterlace (mikä on paras?), neutral bicubic. valitaan sieltä compressibility test ja painetaan NOW.
    Nyt ollaan alueella, jota en tajua. Testin jälkeen allaolevat arvot:

Lainaus divXdigestin ohjeesta:
    Okei, ymmärrän, että palautettu 26.5% on alle 60% ja huono. Mutta mitä meinaa 1.027?
    Miksi first pass stats on tyhjä?
    Miksi "Video size" ruutu on tyhjä?
    Mihin niitä käytetään?

Onko lähdettävä vain siitä, että jos kompressiotestin jälkeen prosenttiluku on alle 60, niin ei muuta kuin bitratea ylöspäin?

(XViD codekin asetukset ovat http://www.divx-digest.com/articles/xvid_setup.html mukaan säädetyt)

7. cronos

cronos Regular member

Trophy Points:
    26
  8. jaapaa

jaapaa Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos vastauksesta, vaikkakin se ei vastannut mihinkään kysymyksistäni.

Jäsennellään kysymys uusiksi:

- Haluan käyttää XDiV kodekkia
    - Minulla on pätkä DVD:ltä ripattua dataa
    - Haluan output resoluutioksi esim 704 x 512
    - Käytössä gordian gnot

[bold]Kuinka saan selville bitraten, jolla jälkeä voidaan pitää yleisestiottaen kelvollisena?
    [/bold]

Yhdessäkään oppaassa, jota olen lueskellut ei ylläolevaan kysymykseen ole annettu ymmärrettävää vastausta.

9. cronos

cronos Regular member

Trophy Points:
    26
    - Haluan käyttää XDiV kodekkia / miltei jokaisiin tapoihin pakata kuvadataa voi soveltaa myös xvidin vaikka opas olisikin divx.

- Minulla on pätkä DVD:ltä ripattua dataa
    - Haluan output resoluutioksi esim 704 x 512 / "käsin" pakatessa ei ongelmaa vaikka haluasit minkälaisen resoluution.

- Käytössä gordian gnot / miksi käytössä on vain ja ainoastaan gordian knot jos et meinaa saada sillä nyt toimivaa tuotosta.

Itse omien pakkailujen (päivittäin) ohessa on huomannut monenlaista ja se on varma että jotain on sulla pahasti pielessä asetuksissa koska 800 bittivirralla saat kyllä nykykodekeilla hyvän tuloksen itse olen pakkaillut 500 virroilla rauhallisempia leffoja.

jos kukaan ei saa setvittyä sitä Gknot ongelmaa niin ota nyt vaan se toinen opas eteen jossa homma hoidetaan "käsin" sen oppaan pohjalla voit sitten muuttaa kodekiksi xvidin, ääniksi mitä haluat. resoksi mitä haluat, filteröidä ihan millä tavalla haluat, cropata, mahdollisuudet ovat rajattomat, sitten kun tajuat mitä oot tekemässä voit vaihtaa oppaan VFAPIn avisynthiin ja sitten ei ole mitään rajoja ja laatu on parasta mitä voi vain tehdä.

Itellä ei ole Gknotista kokemusta joten en lähde arvailemaan mahdollista ongelma kohtaa.

10. Siku

Siku Regular member

Trophy Points:
    26
    Tuon Compressibility Testin tarkoitus on juuri saada selville tarvittava bittivirta. Jos tuo prosenttiluku on alle 50%, niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa laadun saavuttamiseksi. Joko kasvatat bittivirtaa (eli kasvatat samalla videon tiedostokokoa) tai sitten pienennät resoluutiota. Joa haluat noinkin ison resoluution, niin silloin pitää olla aika korkea bittivirta, kannattaa kokeilla semmosta ~1200 kbps.

XviD:llä pitäisi saada hyvää laatua, kun bittivirran pitää ~1000 kbps tienoilla. Siihen ei ole mitään yleispätevää sääntöä, koska se on jokaiselle videolle/elokuvalle uniikki. Kokeilemalla se selviää...

11. jaapaa

jaapaa Member

Trophy Points:
    11
    >> - Haluan käyttää XDiV kodekkia
    > Miltei jokaisiin tapoihin pakata kuvadataa voi soveltaa myös xvidin vaikka opas olisikin divx.

Lähinnä maininta sen takia, että itse kodekin asetukset ovat eri, vaikka kaikki muu ennen lopullista pakkausta tapahtuukin samalla tavalla riippumatta siitä onko DivX tai XviD.

>> Käytössä gordian gnot
    > miksi käytössä on vain ja ainoastaan gordian knot jos et meinaa saada sillä nyt toimivaa tuotosta
    > Itellä ei ole Gknotista kokemusta joten en lähde arvailemaan mahdollista ongelma kohtaa.

Gnot on "front-end" erinäisille työkaluille, nitoo ne ikään kuin yhteen.
    DVDDecrypter, Vstrip, DGindex (dv2avi), laskin (jolla laskea bitrate jolla mahtuu x kpl CD:lle jne), crop & resize + deinterlace työkalu joka luo avisynth scriptin , besweet sekä VirtualDubmod. (ja jotain muuta).

Päädyin lopuksi pakkamaan 2500kbs bittivirralla. Ruudulla kun lenteli kokoajan tavaraa ihan tajuttomasti, eikä pienemmällä yksinkertaisesti tullut hyvää. kyllähän joku esim. 352*256 kokonen poke menee ihan hyvin 150kbs... Siinä ei vaan niin paljon lentele tavaraa ympäri ruutua kuin tuossa em. rallipätkässä.

Share This Page