No niin, taas on tullut luettua muutama (sata) sellaista viestiä, joista ei saa mitään selvää välimerkkien ja yhdyssanavirheiden takia. Henkilökohtaisesti meikäläistä ainakin ärsyttää ihan huolella tuollainen "jebz eli mun uus pleikka kolone meni vähä basaks enkä mä löyä sen käyttö ohjeit niinQ mistää et voisko joku vähä sillee helppii ku tos vilkkuu tollane punane valo eikä mitää muuta tapahu paitti et toi virta lähe vähä käryttää tollee jänskästi"-tyylinen lörpöttely. Kirjoittajasta saa sellaisen kuvan, että kyseessähän on alle kouluikäinen vatipää. Vielä haluaisin väitellä sellaisesta asiasta kuin yhdyssanat. Itselläni ainakin pistää silmään kaikki helpot yhdyssanavirheet kuten esimerkiksi "parsa kaali" tai "voi leipä keksi paketti". Oma neuvoni kuuluu näin: jos et tiedä kirjotetaanko haluamasi sanapötkö yhteen vai erikseen, niin kirjoita yhteen, sillä se on useimmiten oikein. Eikä ole läheskään niin häiritsevää lukea esimerkiksi "kissaleikkii" kuin "oma koti talo". Joku kertoi hyvän yhdyssanavinkin: sanajono on yhdyssana jos sanojen väliin ei voi laittaa järkevää adjektiivia. En ole mikään äidinkielen ihmelapsi, mutta silti nuo tuollaiset pikkuvirheet ottavat pannuun.
Toinen ärsyttävä piirre on loputon lyheinteiden käyttö. Omasta mielestäni jos esimerkiksi hakee peliin liittyvissä asioissa apua olisi mukava että peli nimi mainittaisiin mielellään joko otsikossa tai edes viestissä. Rasittavaa selata foorumia kun lista aiheista on esimerkiksi seuraavanlainen: "BO zombie mode?" "WAW ja netti" "mistä peliaikaa WOWiin" jne. jne. Toki jos pelin nimi on pitkä kuten esimerkiksi "Strong Bad's Cool Game for Attractive People" ei sitä tietenkään moneen kertaan kannata kirjoittaa mutta kun edes sen kerran mainitsisi
Samoilla linjoilla ollaan, mutta tosiaan mikäs ne ihmiset opettaisi kirjoittamaan? "Yhdys sanat" pistää meikäläiselläkin todella pahasti silmään. Toinen äärimmäisen ärsyttävä kirjoitustyyli on lyödä koko asia yhteen virkkeen kaltaiseen pötköön, josta ei sitten enää saa mitään selvää, että mikä ja mitä teki. "Osta se näyttis se on hyvä varmista vielä että virtalähde riittää jos ei niin kantsii ostaa kerralla hyvä". Näitäkin on valitettavasti nähty. Kolmas, huomattavasti pienempi juttu on yksiköiden väärin käyttö. Se ei tee tekstistä mitenkään vaikealukuisempaa, mutta ärsyttää, jos vaikka muistin nopeus on 1333mHz tai prossun kellot 3,4 ghz. Megassa ja millissä kuitenkin on pieni ero. Valitettavasti minä ainakaan en tiedä tai keksi mitään, mikä saisi kaikki ihmiset kirjoittamaan edes luettavalla tavalla. Ei jokainen voi kielikuvaparketin partaveitsi olla, mutta kun saisi edes selvää mitä viestissä yritetään sanoa. Että sellaista avautumista.
Mua ainakin yleensäkin ärsyttää se, ettei voi kirjoittaa kunnolla, oli tilanne mikä tahansa. En missään nimessä tarkoita, että pitäisi täydellistä kirjakieltä, vaan selkeästi jäsenneltyä ja helposti luettavaa tekstiä. Varsikin, kun tänne tullaan ja pyydetään apua, ja vastaajan ensimmäinen ongelma on selvittää mitä siinä viestissä lukee.
Saa olla aika surkeeta tekstiä, että ite jaksaisin kummemmi noteerata.. Ainoo asia mikä erityisemmin ärsyttää on se, että kirjotetaan koko teksti yhteen kappaleeseen ja tämäkin toki vain sillon, kun teksti on pitkä. Ei se pojat nii vakavaa
Ihan hyvä, että tämmönenki asia nostetaan aina välillä esille. Onhan se sata kertaa mukavampi lukea, kun ei heti ensimmäiseksi tarvi miettiä mitä tekstillä tarkoitetaan. En kuitenkaan tarkoita, että kaikki viestit pitäisi olla tismalleen kielioppisääntöjen mukaisesti kirjoitettu.. Ehkä eniten ottaa päähään se, että koko hemmetin ongelma kirjotetaan yhdeksi pötköksi! Ennen sitä "vastaa" napin painamista voisi kokeilla painaa "Esikatselu" nappia (siinä ihan vieressä) ja miettiä tuliko järkevää tekstiä vai ei. Toiseksi voisi kiinnittää huomiota johdonmukaisuuteen. Eli voisi aloittaa otsikosta, koska hyvä otsikko innostaa lukemaan tai ylipäätänsä avaamaan koko threadia.. Seuraava asia on ongelmankuvaus: aloita alusta, äläkä loppupäästä. <-- Tuotakin on nähty ihan kunnioitettava määrä. Ja sitten kun on avauduttu kysymyksien kirjottamisesta, vois uppoutua vastauksiin. Aika monesti tulee kommenttia tyyliin "se on rikki, osta uus". Jos on kiirettä tai kenties väsynyt vois sen vastauksen laittaa myöhemmin. Ja toki vois kertoo vähän, että mistä päättelee sen olevan rikki ja mikä olis hyvä ostaa korvaamaan vanha. Aivan pakko mainita myös siitä kuuluisasta Googlen käytöstä. Niin pöjältä ja turhalta kun se kuulostaakin eivät kaikki välttämättä löydä oikeita hakusanoja ongelman kuvaamiseen (varsinkaan jos ongelma ei ole tiedossa!!). Joten jos on pakko päästä pätemään Googlaus taidoilla, voisi sen " viis sekuntia googlella" tekstin perään laittaa sen linkin/linkit mitkä löysit. Loppujen lopuksi huomaa, että itsekkin syyllistyn näihin virheisiin.. Eniten silloin kun on tympääntynyt ja hattua myöten täynnä sitä ongelmaa saattaa tulla vähintäänkin epäselvää ja ja hoonoa soomea. Toivottavasti meistä jokainen vähän ainakin ottas onkeensa Ei mulla muuta ja pojot ketjulle =)
Olipa harvinaisen hieno kirjoitus!!! Yhdyssanat: Opettajan hommia tehneenä en voi asialta välttyä, siis luvattoman heikkoa on joidenkin kielipää. Jopa toimittajat kirjoittavat niitä väärin. Sillä yhteen tai erikseen kirjoitettuna ne voivat tarkoittaa eri asioita. Pilkut: Ne ovat oikeastaan tauon merkki,tai asian erottelu. Tulee se vanha vitsi mieleen pilkun käytöstä. " Armoa ei, siperiaan vai Armoa, ei siperiaan" Itsekin teen varmasti virheitä, mutta aina pyrkimys parempaan. Olen aika kansainvälinen , puhun useita kieliä, mutta keitä minä kunnioitan ovat suomalaiset taitavat nuoret, tuntuu, että muualla on aika heppoista. Älkää lukeko lehtiä.. Katsokaa itseänne ylpeänä peilistä.
Kieltämättä joskus aamuyöntunteina kirjoitettu teksti on joskus kun googlekääntäjän tekemää, mutta aina siitä on jotain tolkkua saanut ei pidä ottaa niin vakavasti... kevennys.
Niin oma kotitalo on vähän eri asia kuin "omakotitalo", sehän voi olla muunkin. Argentlam kielesi on aivan loistavaa. Oon opettanut ja kirjoittanu jonkun verran puhtaalla äidinkielellä. Pitäisikö muuten heittää joku kysymys tai ketjukirjoitus savoksi tyyliin... " Voe veikkone, nyt ei nävy ennee ies punasia valoja tuosta pökäleestä, eilehä mie sen seinäle ripustin, kohta suap kahella kaloja jos tuotae peliä vielä pittää. Kohta laetan avterdavnile viestin, vae pitäskö soettoo saonalahele, no piruvako ne sielä tietää, kutaleet.) Minäkin saatan kysyä typeriä, mutta se on sitä älyn tai tiedon puutetta, ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tietoa täällä jaamme toinen toisillemme. Itse kirjoitin ekan ohjelman VIC-20:llä vuonna 1983, 1987 sain käyttöön ekan PC:n. Tehnyt ohjelmia useille yrityksille, nyt jo vanha mies.Mutta "Vielä virtaa". Mutta hieno nähdä kuinka nuorilla on älyä ja eniten toivon kaikenlaisia innovaatioita ja suunnittelua ja tulevaisuusajatelmia. Minua kiinnostaa enempi ohjelmien teko kuin pelaaminen...
Itse pyrin kirjoittamaan selkeää tekstiä, lähinnä kahdesta syystä. 1. Selkeää tekstiä on helpompi lukea. 2. Selkeä teksti otetaan vakavasti. Virheitä tulee toki aina, mutta hyvään oikein kirjoitukseen on syytä pyrkiä. Kyllä, kirjoitin tuon väärin tahallaan.