Yhteys kahden koneen välille tiedostojen siirtoa varten

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by dalina, Jan 18, 2007.

  1. dalina

    dalina Member

    Joined:
    Jan 6, 2007
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ongelmani ja päämääräni olisi saada siis kahden koneen välille yhteys, jotta voisin siirtää erikokoisia tiedostoja koneelta toiselle. Olen käynyt läpi näillä foorumeilla todella monta viestiketjua aiheesta, mutten niiden perusteella ole saanut itse hommaa toimimaan.

    Olen siis yhdistänyt koneet toisiinsa ristiinkytketyllä kaapelilla. Toisessa koneessa on Windows XP Professional ja Elisa tietoturvapalvelun F-Secure. Toisessa taas on Windows WX Home Edition sekä Norton.

    Tämän olen tehnyt noiden keskustelujen perusteella:
    -ottanut molemmista Windowsin palomuurin pois käytöstä. XP PROsta olen ottanut myös F-Securen palomuurin pois päältä.
    -laittanut molemmat koneet erinimisiksi, mutta samannimiseen työryhmään
    -säätänyt Internet Protokolla TCP/IP-asetuksiin IP-osoitteet 192.168.0.1 ja toiseen koneeseen 192.168.0.2. Aliverkonpeite molemmissa 255.255.255.0
    -XP PRO-koneen asetuksista otin raksin pois kohdasta "käytä yksinkertaista tiedostojen jakoa"
    -pingannut molempia koneita, jotka mielestäni siinä vaiheessa löytävät toisensa. (Tässä pingausvaiheessa F-Secure kysyy voiko TCP/IP ping-komennolle sallia pääsyn nettiin ja kun sallii sen, niin sit se saa vastauksen toiselta koneelta)
    -laittanut molemmista koneista kansioita jakoon.
    -käynnistänyt tietokoneet ties kuinka monta kertaa uudelleen

    Ja kun verkkoympäristön kautta koitan katsoa työryhmän koneita, niin molemmat koneet näyttävät työryhmässä vain itsensä ja kansiot, jotka olen kyseisellä koneella laittanut jakoon. En siis saa kummastakaan koneesta sitä toista konetta näkyviin työryhmään, se kai tässä olennainen ongelma on.

    Osaisiko kukaan kertoa, mitä voisin vielä yrittää tehdä? Pitäiskö mun modeemin asetuksista jotain säätää? Epäilen, sillä eihän koneet tuolloin ole netissä.
     
  2. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Joined:
    Apr 11, 2004
    Messages:
    1,773
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    68
    verkkoympäristön kautta konettein näkyvyys on joskus hieman huono, vaikka koneet olisikin lähiverkossa.
    Yritä yhdistää toiseen koneeseen näin:
    käynnistä -> suorita \\Toisen_koneen_nimi

    Kannattaa pitää raki kohdassa "käytä yksinkertaista tiedostojen jakoa" , sillä muutoin joutuu säätämään jaettujen kansioiden oikeudet itse.

    ip-osoitteiden määritys kannattaa pitää automaattisena eli ei itse niitä kannata määritellä.
     
  3. dalina

    dalina Member

    Joined:
    Jan 6, 2007
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Laitoin siis ruksin takaisin kohtaan "käytä yksinkertaista tiedostojen jakoa" ja yritin tuota ip-osoitteiden käyttämistä automaattisena, mutta silloin molemmat koneet ilmoittaa lähiverkkoyhteys-kohdassa "Vajaa tai puuttuva liitettävyys" ja näyttää keltaista kolmiota.

    Jos määritän ip osoitteet itse, lähiverkkoyhteyden tila on "yhdistetty", muttei molempia koneita silti löydy kummankaan koneen työryhmästä.

    Kokeilin myös tuota "käynnistä -> suorita \\Toisen_koneen_nimi", mutta kone ilmoitti, ettei löydä verkkopolkua.

    Ei siis edistystä mihinkään suuntaan.
     
  4. dalina

    dalina Member

    Joined:
    Jan 6, 2007
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Sain tiedostojen jaon toimimaan valitsemalla F-Securen palomuurin asetuksiin, kohtaan "Luotettava verkkokortti" kyseisen koneen verkkokortin. Oletusasetuksena oli: Ei mitään.

    Kysyisin siis vielä, voiko tuota luotettava verkkokortti-asetusta pitää kokoajan päällä vai pitäisikö se aina tiedostojen siirron jälkeen laittaa takaisin "ei mitään" kohtaan?
    Onko verkkokortin oletuksena pito siis mitenkään riski koneelle (virusten saannin kannalta)internetissä liikkuessa tai sieltä jotain ladattaessa?
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    TCP IP:n kaveriksi IPX/SPX ja ei ole tietoturvasta huolta internetin osalta (ja tuo verkkojako toimimaan vain IPX/SPX:n kautta).
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/450243/2720856

    Jos F-securessa saa rajoitettua tuon luotettavuuden toisen verkkokortin MAC-osoitteen niin se riittää myös. Toinen on jos koneet ovat NAT:in takana niin se riittää myös.
     

Share This Page