Käytössä Soneran ADSL (24/1) ja yhteys katkeaa koko ajan, mikä tekee tietokoneen (teho)käyttämisestä melko saatanallista hommaa. Ongelmaa on ollut jo kuukauden päivät ja se alkoi hiljalleen yhteyden vaihduttua 8/1:stä 24/1:een. Tuolloin se oli kuitenkin kerran muutamassa päivässä. Testasin eri puhelinpistokkeesta, usealla eri tietokoneella, eri pistorasioista, eri reitittimillä ja kaikilla eri kokoonpanoilla, mitä päähäni vain tuli ja jokaisella näistä internet-yhteys vaan katkeaa kerrallaan 2-50 minuuttia muutaman kerran tunnissa. Reititin selvästi "menettää yhteyden ADSL verkkoon" ja joutuu etsimään sitä aina uudelleen, joskus paremmalla ja joskus paskemmalla menestyksellä. Tein soneralle vikailmoituksen vasta eilen (vaikka ongelma on jatkunut saatanan kauan, joskin ei näin pahana) ja siellä ilmoiteltiin, että 100 euroa maksaa, jos ongelma johtuukin mun laitteista. Omaan pieneen päähäni ei mahdu enää mitään muuta mahdollista selitystä, että joku pieni eläin on nakertanu jonku johdon puoliksi poikki matkalla puhelinrasiaan. Tuleeko kenellekkään enää mitään muuta mahdollista selitystä? Virustakin oon miettiny, mutta ei mulla ole koskaan ollut mitään virusta tällä koneella ja avastin mukaan tyhjältä tuo näyttääkin. Ja eihän virus voisi katkaista yhteyttä reitittimen ja ADSL verkon välillä? Ihmettelen kuitenkin, että jos ongelma on soneran päässä niin eikö ne ollenkaan monitoroi internet-yhteyksien vakautta? Mikäli nekään ei tätä korjaa nin miten tässä kannattaa menetellä? ISP:n vaihto oikeuden kautta (2v sopimus...)? Lankapuhelinliittymään on tullut muutoksia viimeaikoina ja tällä hetkellä testaan sitä että nyppäsin sen johdon irti. Lievempää yhteyden katkeilua on ollut kyllä ennen näitä muutoksia.
Mulla alkoi tekemään samaa modemina on (TW-EA501 v3 (b), nopeus nousi 8/1 samaan kuin sinulla 24/1. Syynä oli routatuissa porteissa oleva kone, modemi ei kertakaikkiaan kestänyt jos routattuja portteja käytettiin. Sillatuissa porteissa olevat koneet eivät aiheuttaneet ongelmia. Laitoin vain kotiverkon koneet halvan langattoman reitittimen perään ja laitoin sen sillattuun modemin porttiin, nyt pysyy linja päällä normaalisti. En tiedä mikä modemi sulla on mutta onhan tässä ainakin yksi syy jota voi tutkailla.
ZyXELin uusi reititin (soneralta...)tätä ongelmaa kyllä ensiksi alkoi tehdä. Aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, mutta nykyään on ongelma myös toisella reitittimellä, joka oli aiemmin käytössä. En ihan ymmärtänyt tätä ehdotusta, koska en oo koskaan oikein ymmärrä nettiyhteyden infrastruktuuria. Meinasit, että kannattaisi koittaa laittaa kaksi reititintä peräkkäin ja siirtää se toisen routerin kautta tuohon varsinaiseen wlan-laitteeseen ja laittaa kotiverkon koneet siihen kiinni?
Kauheeta floodausta tämä homma, mutta siis nyt on termit täysin hukassa. Väännätkö vain rautalangasta ja unohdat mitä aiemmin sanoin?
ONGELMAN PÄÄSYY TAISI JUURI RATKETA! Elikkä... Lankapuhelinliittymän ja uuden ADSL liittymän kanssa on yhteensopivuusongelma. Aiemmin nämä kaksi toimivat toisistaan riippumatta, eri pistokkeista!, mutta nyt lankapuhelimen kytkeminen seinään aiheuttaa ongelmia tietokoneen kanssa. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta ainakin otan yhteyttä soneraan uudestaan.
Filtteri siihen puhelinpistokkeen ja puhelimenjohdon väliin, niin pitäis toimia! Eli tällänen: http://shop.microsail.fi/media/cata...f78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/s/asfi_2.jpg
Sekö riittää? Ei helvetti, kiitos, jos näin on. Ajattelin että kyseinen välikappale oli ainoastaan ADSL:n ja lankapuhelimen yhtäaikaista kytkemistä varten. Siis eli jatkojohtotyyppinen laite... You know...
Filtteri ei ratkaissut tätä ongelmaa täysin, mutta parantaa asiaa luultavasti kunhan ei ole puhelu päällä. Koitin testisoiton soittaa ja nettiyhteys sillä välin katkesi.